پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > عمومی : 3مکان گردشگری آنتیک-آشنایی با فرهنگ، تمدن‌ و معماری باستان🌟

3مکان گردشگری آنتیک-آشنایی با فرهنگ، تمدن‌ و معماری باستان🌟

گردشگری آنتیک

حوزه گردشگری آنتیک‌ و عتیقه‌

گردشگری آنتیک موضوع جدیدی است که چندان به آن پرداخته نشده است. منظور از گردشگری حوزه آنتیک این است که علاقه‌مندان در موزه‌ها و برخی مکان‌های دیگر به دنبال وسایل آنتیک بوده و سعی می‌کنند تاریخ و سرگذشت هر آنتیک را دانسته و آن را به سایر علاقه‌مندان نیز معرفی کنند.

این مقاله به طور ویژه در مورد جاذبه‌های گردشگری آنتیک صحبت می‌کند و در آن جزئیات بیشتری از این مقوله به خوانندگان منتقل خواهد شد؛ پس با ما همراه باشید.
کاوش از آثار باستانی در گردشگری آنتیک

آنتیک‌ها بیشتر شامل لوازمی می‌شوند که قدمت آنها از ۵۰ تا ۳۰۰ سال است و مربوط به گذشته باشند. این وسایل با حفظ بافت سنتی و قدیمی خود نشانه‌هایی از تاریخ گذشته را نیز در خود حفظ می‌کنند و از فرهنگ، تفکرات و شیوه زندگی انسان‌های پیشین صحبت می‌کنند.

آنتیک‌ها وسایل ارزشمند و قدیمی هستند که طی کاوش‌های باستان شناسان در مکان‌ها یا شهرهای دنیای باستان پیدا شده‌اند یا اینکه به سادگی وسایلی هستند که در طول دوره‌های متمادی در برخی خانواده‌ها به نسل‌های جدید منتقل شده‌اند.

بسیاری از این وسایل دچار شکستگی یا آسیب هستند و لازم است که آنها را مرمت کنیم. برخی از آنها نیز به همان صورت حفظ و نگهداری می‌شوند و ارزش و اصالت آنها در آسیب یا قدیمی بودن آنها است. گردشگری آنتیک و بررسی و بازدید از کلکسیون‌های عتیقه در موزه‌های گردشگری موضوع جذابی برای علاقه‌مندان است.

در راستای حفظ سنت گردشگری آنتیک سعی شده است تا از دنیای باستان و شیوه زندگی مردمان آن اطلاعات مفیدی در موزه‌ها جمع‌آوری شود تا عموم مردم و دانش‌آموزان بتوانند از آن بازدید کنند. موزه‌های گردشگری زیادی در شهرهای مختلف کشور عزیزمان ایران وجود دارد که برخی از آنها به جمع‌آوری کلکسیون‌های عتیقه و وسایل آنتیک روی آورده‌اند.

در این موزه‌ها وسایل زیادی از زندگی انسان‌های باستان جمع‌آوری‌شده است که در مورد شیوه زندگی آنها، شیوه جنگ، شیوه تحصیل و سایر قسمت‌های زندگی صحبت می‌کند. کلکسیون‌های عتیقه زیادی در این موزه‌ها وجود دارند. این کلکسیون‌ها به خوبی حفاظت شده و دما و محیط مناسب برای آنها فراهم می‌شود.

دلیل محافظت از این وسایل آنتیک در موزه‌های گردشگری این است که از تاریخ و فرهنگ گذشته خود محافظت کنیم و به این صورت هویت خود را باز بشناسیم. گردشگری آنتیک و شناخت ارزش‌های تاریخی گذشتگان یکی از اصولی است که باید ما انسان‌ها به کودکان خود بیاموزیم.

کاوش از آثار باستانی در گردشگری آنتیک
کاوش از آثار باستانی در گردشگری آنتیک

 

 

بررسی کلکسیون‌های عتیقه در موزه‌های گردشگری

وسایل آنتیک و عتیقه به عنوان یادگاری‌های گذشته هستند که ریشه‌های تاریخی ایرانی را به ما یادآوری می‌کنند. مشاهده این آثار که از دوره‌های مختلف جمع‌آوری شده‌اند چگونگی آغاز و تحولات تمدنی که امروزه پس از قرن‌ها به ما رسیده است را نشان می‌دهد.

علاوه بر این وسایل اصالت و منحصر به فرد بودن را که به واسطه گذشت سالیان و باقی ماندن ردپای گذشتگان بر روی این آثار قابل شناسایی است به ما یادآوری می‌کند. هر چه وسایل عادی قدیمی‌تر باشند بیشتر منحصر به فرد بوده و ارزش بالاتری نیز دارند. این وسایل، آثار و بناها به لحاظ گردشگری آنتیک نیز اهمیت بالایی دارند.

در موزه‌های گردشگری وسایل زیادی از تاریخ ایران در زمان مادها، هخامنشیان، پارت‌ها و ساسانیان وجود دارد. منحصر به فردی این وسایل بیش از همه به نبوغ و ذهن خلاق هنرمند آثار است که چنین وسایل شاهکاری را ساخته‌اند.

یک موزه گردشگری قبل از همه چیز کارگاهی آموزشی است که مخاطبین در جنبه‌های مختلف می‌توانند از آن بیاموزد. در درجه اول این موزه‌ها کارگاهی برای باستان شناسان هستند تا با کاوش‌های خود رازهای نهفته در دل آثار عتیقه و قدیمی را آشکار کرده و دانش خود را تکمیل کنند.

در سطحی پایین‌تر یک موزه گردشگری که حاوی وسایل عتیقه و قدیمی است برای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به گردشگری آنتیک نیز می‌تواند جنبه آموزشی بالایی داشته باشد؛ چراکه آشنایی با بخشی از تاریخ به صورت عملی با قرار گرفتن در فضا بهترین کیفیت آموزش است.

ارزش عملکردی حوزه‌های گردشگری دارای جایگاه ویژه‌ای هستند که این مراکز با تنوع عملکردی خود می‌توانند اقشار مختلف را به خود جذب نمایند.

اهمیتی ندارد که شما دانش‌آموزی در یک مدرسه هستید یا دوران بازنشستگی خود را می‌گذراند؛ در هر صورت می‌توانید به موزه‌های گردشگری مراجعه کرده و از زیبایی، خلاقیت و شکوه دنیای باستان شگفت‌زده شوید. ارزش اقتصادی وسایل آنتیک و موزه‌های گردشگری در جذب گردشگران به خود است.

موضوع گردشگری آنتیک نه تنها برای خود موزه و کارکنان بلکه برای شهری که موزه در آن واقع شده است و در مقیاس بزرگ‌تر برای کشور ایران نیز می‌تواند از لحاظ جذب گردشگر خارجی مفید بوده و به درآمدزایی‌های بالا منجر شود.

بررسی کلکسیون‌های عتیقه در موزه‌های گردشگری

 

 

دیدنی‌های تاریخی شهرهای قدیمی برای گردشگران
بیشترین جذابیت دیدنی‌های تاریخی شهرهای قدیمی برای گردشگران خارجی است که به هنگام بازدید از یک شهر جدید تمایل دارند به بازدید مکان‌های تاریخی و موزه‌های قدیمی آن شهر نیز بروند. شهرهای قدیمی که بقایای آن‌ها باقی مانده است از نظر گردشگری آنتیک جذابیت زیادی دارد.

کشور ما ایران دارای تاریخی منحصر به فرد و بسیار غنی است. در کشور ما مکان‌های تاریخی بسیار زیادی وجود دارد جالب است که بدانید که کشور ما ایران رتبه هفتم را از لحاظ تعداد مکان‌های تاریخی ثبت شده در یونسکو کسب کرده است.

این موضوع از تاریخ شکوهمند کشورمان صحبت می‌کند مکان‌های بسیار باشکوهی وجود دارند که شما می‌توانید از آنها بازدید کرده و در مورد تاریخ آن‌ها مطالعه کنید. در ادامه سه مورد از این مکان‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

نام مکان باستانی توضیحات
شهر باستانی پرسپولیس

 

پرسپولیس یکی از شهرهای افسانه‌ای و بسیار قدیمی تخت جمشید است. این شهر به جرئت تاریخی‌ترین مکان ایران نامیده شده و دارای شهرت جهانی است. بیشتر گردشگران خارجی به بازدید این شهر شگفت‌انگیز رفته‌اند. پرسپولیس را ۵۱۲ سال قبل از میلاد مسیح داریوش اول ساخته و پایتخت تشریفاتی هخامنشیان نام‌گذاری کرده است.

باعث تأسف است که این مکان باشکوه توسط اسکندر مقدونی به آتش کشیده شده است. با این وجود بازمانده‌های این بنای تاریخی همچنان پابرجا هستند و هر ساله درصد بالایی از گردشگری آنتیک را به خود اختصاص می‌دهد.

 

باغ ارم شیراز باغ ارم مکانی بسیار زیبا بوده که دارای جاذبه‌های فوق‌العاده‌ای برای گردشگری آنتیک است. کسانی که از آن بازدید کرده‌اند می‌گویند تنها با بازدید از آن می‌توانید این همه زیبایی و شکوه را درک کنید. هیچ‌کس نمی‌داند در چه تاریخی این باغ بهشتی احداث شده است؛ اما طبق دست‌نوشته‌هایی که به‌جامانده‌اند آن را متعلق به قرن دهم هجری می‌دانند.

همچنین این بنا در دوران زندیه مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. عواملی مانند نور خورشید و تأثیرات آن سبب رشد جذاب‌ترین و کمیاب‌ترین گیاهان جهان در این باغ فوق‌العاده شده است. درختان تناور و سایه‌های دلچسبی که دارند به همراه آب آن باعث شده است که باغ ارم شیراز به مکانی رؤیایی مانند بهشت تبدیل شود. باغ ارم در دل شهر شیراز قرار داشته و برای بازدید از آن طی کردن مسافت‌های طولانی لازم نیست.

 

میدان نقش جهان اصفهان

 

یکی دیگر از مکان‌های تاریخی کشور عزیزمان ایران میدان نقش جهان اصفهان است که مکان جالبی برای گردشگری آنتیک به شمار می‌رود. میدان نقش جهان شامل بازار بزرگ مسجد شیخ لطف الله و بازار بزرگ است. این مکان تاریخی به دوره شاه عباس اول باز می‌گردد و به شکل یک مستطیل ساخته شده که طول آن ۵۰۰ متر و عرض آن ۱۶۵ متر برآورد شده است.

این میدان باشکوه دومین میدان بزرگ جهان است که دارای مساحتی دو برابر مساحت میدان سرخ مسکو است. در زمان شاه عباس اول از میدان نقش جهان برای برگزاری جشن‌ها، مسابقات چوگان مراسم‌های نمایشی و رژه‌های نظامی استفاده می‌شد.

در حاضر این میدان دارای زیبایی‌های بصری فوق‌العاده‌ای است که می‌توانید از آن بازدید کنید.

دیدنی‌های تاریخی شهرهای قدیمی برای گردشگران

 

 

گشت و گذار در بازارهای عتیقه و صنایع دستی
بازارهای سنتی ایران بهترین مکان برای پیدا کردن عتیقه‌جات زیبا و گردشگری آنتیک هستند. شما می‌توانید در این بازارها به بازدید و گفتگو با فروشندگان بپردازید و تجربه سفر در بازار آنتیک را داشته باشید. فروشندگان وسایل و لوازم آنتیک موجود خود را در فروشگاه‌ها به نمایش می‌گذارند و شما می‌توانید در مورد ویژگی‌ها و قیمت عتیقه‌جات از آنها سؤال بپرسید.

همچنین در بسیاری از موارد عتیقه‌جاتی وجود دارند که ممکن است مایل به خرید آنها باشید. می‌توانید در این بازارها عتیقه‌جات دلخواه خود را بخرید و برای تزیینات یا فروش در مغازه عتیقه فروشی خود از آن‌ها نگهداری کنید.

همچنین گشت و گذار در این بازارها به اطلاعات شما در مورد وسایل آنتیک افزوده می‌کند و شما می‌توانید در مورد خصوصیات عتیقه‌جات یاد بگیرید و از قدمت یا اصل و فیک بودن آنها اطلاعات مفیدی به دست بیاورید؛ به گونه‌ای که خودتان قادر باشید آنتیک‌های اصل را از تقلبی جدا کنید.

در گردشگری آنتیک در این بازارها می‌توانید وسایل عتیقه و بسیار قدیمی مانند فرش‌ها را پیدا کنید که شکوه فوق‌العاده‌ای دارند و قالی اصل ایرانی هستند. در بازارهای سنتی عکاسی نیز می‌تواند سرگرمی لذت بخشی باشد. نمونه‌هایی از بازارهای سنتی ایران بازار سنتی تبریز، بازار سنتی اصفهان، بازار سنتی کاشان، بازار سنتی یزد و بازار سنتی شهر سنندج است.

گشت و گذار در بازارهای عتیقه و صنایع دستی

 

 

آشنایی با فرهنگ و تمدن‌های باستانی در سفرهای تاریخی

شما ممکن است برای سفر خود مقصدهایی را برای خود انتخاب کنید که بیشتر جنبه سرگرمی دارند و در آن می‌توانید از رستوران‌ها، سینماها یا پاساژها دیدن کنید. بسیاری از افراد سالانه از کشور ترکیه که یک کشور توریستی به شمار می‌رود بازدید می‌کند. در این میان افرادی نیز هستند که به سفرهای تاریخی و گردشگری آنتیک علاقه دارند.

این افراد کنجکاو هستند تا در مورد فرهنگ و تمدن‌های باستانی گذشته مطالعه کنند. بیشتر آن‌ها را باستان شناسان و استادان دانشگاهی با رشته‌های مرتبط تشکیل می‌دهند. شهرهای تاریخی زیادی در کشور ایران وجود دارد که بناهای تاریخی آنها دارای قدمت‌های هزار‌ساله بوده و مقصد خوبی برای گردشگری آنتیک محسوب می‌شوند.

 این بناها بقایایی از شکوه گذشتگان را به رخ بینندگان می‌کشند. یکی از راه‌های حفظ گردشگری تاریخی است افرادی که فضایی ایجاد شود تا افرادی که به چنین موضوعاتی علاقه نشان می‌دهند و در مورد آن تحلیل و مقایسه می‌کنند در حفظ تاریخ گذشتگان مؤثر واقع شوند.

از این جهت است که اهمیت وسایل عتیقه و آنتیک به خوبی نمایان می‌شود. این وسایل ما را به ریشه‌ها و هویت پیشین خود متصل می‌کنند و از طریق همان‌ها است که می‌توانیم؛ مانند آینه زندگی گذشتگان خود را ببینیم و بررسی کنیم.

در گردشگری آنتیک مبلمان، لباس‌های قدیمی، تابلوهای نقاشی، چینی‌ها و ظروفی که قبلاً استفاده شده‌اند، آثار تاریخی مانند بناها و مساجد به خوبی می‌توانند در مورد گذشتگان به ما توضیح بدهد و آنها را به ما بشناسانند.

آشنایی با فرهنگ و تمدن‌های باستانی در سفرهای تاریخی
آشنایی با فرهنگ و تمدن‌های باستانی در سفرهای تاریخی

 

بررسی معماری باستانی و شاهکارهای ساختمانی در سفرهای عتیقه
بسیار جالب است که گذشتگان با وجود امکانات کمی که داشته‌اند توانسته‌اند معماری‌های خارق‌العاده‌ای بیافریند. معماری باستانی و شاهکارهای ساختمانی که از آنها باقی مانده است به خوبی تلفیق هنر و معماری را نشان می‌دهد. این ساختمان‌ها دارای طرح‌های اسطوره‌ای موازی و بسیار دقیق هستند؛ به نحوی که بازدیدکنندگان را به حیرت فرو می‌برند.

از جمله آثار گذشته کلیساها، آمفی‌تئاترها معابد و برج‌ها هستند که به بهترین شیوه ساخته شده‌اند و از تلفیق هنر و معماری در آنها بهره‌ها برده شده است. بیشتر آثار تاریخی که شاهکار هستند در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. در کشور ایران شاهکارهای معماری زیادی مانند وجود دارند که باید آن‌ها را در لیست مقاصد گردشگری آنتیک خود قرار دهید.

از جمله این شاهکارها مسجد امام شاه در اصفهان، مسجد شیخ لطف الله، عمارت عالی‌قاپو و خانه عباسیان در کاشان است. شهرهای دیگر ایران نیز مانند شیراز دارای آثار باستانی ارزشمندی همچون تخت جمشید و مسجد نصیرالملک هستند. هر کدام از این مکان‌های تاریخی پیشینه و گذشته ملی دارند که می‌توانید از آنها بازدید کرده و به این شیوه به دنیای گذشته سفر کنید.

بررسی معماری باستانی و شاهکارهای ساختمانی در سفرهای عتیقه

 

 

سؤالات متداول

  1. آیا بناهای ساختمانی نیز می‌توانند آنتیک محسوب شوند؟

بله این وسایل نیز به نوعی عتیقه و ارزشمند بوده و در بحث گردشگری آنتیک اهمیت بالایی دارند.

  1. چه شهرهایی در ایران بناهای باستانی و تاریخی دارند؟

اگر به گردشگری آنتیک علاقه دارید، از شهرهای اصفهان، یزد و شیراز بازدید کنید.

  1. چه وسایلی آنتیک محسوب می‌شوند؟

وسایلی که قدمت 50 سال یا بیشتر دارند عتیقه هستند.

شرکت در بهترین مزایده‌ها با پارکینگ پروانه

اگر به عتیقه‌جات، ظروف قدیمی یا وسایل آنتیک علاقه دارید، تیم پارکینگ پروانه می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. این تیم با بهره‌گیری از بهترین کارشناسان در این حوزه، بهترین مزایده‌ها را برای خرید و فروش وسایل آنتیک و عتیقه‌جات برگزار می‌کند و شما می‌توانید در این مزایده‌ها شرکت کنید.

سخن پایانی

گردشگری آنتیک موضوعی است که همواره مورد توجه و علاقه باستان شناسان بوده است. لازم نیست حتماً باستان شناس باشید تا در این مورد مطالعه کنید. در مقاله حاضر ما بیشتر به موضوع گردشگری آنتیک پرداخته‌ایم و کمک کرده‌ایم تا با شناخت مکان‌های مناسب بتوانید در این موضوع بیشتر عمیق و مطالعه کرده و به عنوان یک راهنمای سفر به مناطق آنتیک از آن استفاده کنید.

 

سایر مفالات:

معرفی 9 مورد از معروف‌ترین آثار باستانی مصر+ تمدن و هنر مصر باستان
تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک-معرفی بیش از 5 وسیله نقلیه قابل استفاده
5 نکته طلایی که باید در زمینه نگهداری و تعمیر عتیقه بدانید!

 

 

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید