پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > عمومی و نکات آموزشی : 9 ترفند ساده تست نقره در خانه برای تشخیص اصل بودن آن

9 ترفند ساده تست نقره در خانه برای تشخیص اصل بودن آن

مهم‌ترین تکنیک‌های تست نقره در خانه

آیا ترفندهای تست نقره در خانه را می‌دانید؟ با روش های تشخیص نقره اصل و بدل آشنا هستید؟ یکی از نگرانی‌های امروزه بسیاری از علاقه‌مندان به زیورآلات نقره نظیر انگشتر، گردن‌بند، گوشواره و… تشخیص آن‌ها از جنس فیک است.

اگرچه تشخیص نقره اصل از بدل‌کاری سخت و حساس است؛ ولی الان قصد داریم مهم‌ترین روش های خانگی تشخیص نقره اصل از تقلبی که در این زمینه کمک زیادی می‌کند را به شما آموزش دهیم تا به کمک این ترفندها بتوانید تست نقره در خانه را انجام دهید؛ پس با ما همراه باشید.

1. تشخیص نقره با وایتکس

اولین مورد مهم مربوط به تست نقره در خانه، به‌کارگیری محلول سفیدکننده است. شاید هنگامی که نامی از وایتکس و آزمایش این مایع بسیار قوی روی زیورآلات مختلف نظیر خرید دستبند یا گردن‌بند و سایر اکسسوری‌های دیگر بیاید اندکی برایتان شوک برانگیز به نظر برسد.

چراکه احتمالاً از خود بپرسید که این مواد قرار است چه بلایی سر زیورآلات شما چه اصل و چه غیر اصل بیاورد؛ اما صبور باشید و عجله نکنید! برای تشخیص نقره با وایتکس کافی است چند قطره‌ای از محلول را روی انگشتر یا دستبند خود بریزید.

درصورتی‌که زیورآلات نقره شما سیاه شد، نشان می‌دهد که نقره اصل است؛ ولی اگر هر رنگ دیگری جز سیاه شد، نشان از غیر اصل بودن زیورآلات است.

2. تشخیص نقره با سرکه و آبلیمو

مورد بعدی تست نقره در خانه، استفاده از محلول سرکه است. برای تشخیص نقره با سرکه کافی است چند قطره‌ای از سرکه را روی قسمتی از زیورآلات نقره موردنظر خود بریزید.

درصورتی‌که فلز سیاه شد؛ یعنی نقره اصل بوده؛ ولی چنانچه رنگ‌های همچون زرد، قهوه‌ای یا سبز به خود گرفت، پس فلز تقلبی است. لازم به ذکر است که برای تشخیص نقره با آبلیمو دقیقاً همانند سرکه عمل می‌کنیم.

3. تشخیص نقره با انعطاف‌پذیری

جالب‌ترین تکنیک تست نقره در خانه مربوط به انعطاف‌پذیری این فلز باارزش است. حالا می‌پرسید چگونه؟ نقره همانند طلا فلزی انعطاف‌پذیر است و قابلیت خم‌شدن دارد. هر چه درصد خالص‌بودن این فلز بالا باشد، انعطاف‌پذیری آن نیز بیشتر است.

درصورتی‌که نقره شما به‌هیچ‌وجه خم نمی‌شود و بسیار سخت و سفت است، باید بگوییم که یا از جنس نقره نیست یا اینکه درصد خلوص آن خیلی پایین است. بهتر است خودتان را خسته نکنید و فشار زیادی به جواهرتان وارد نکنید تا اگر از جنس نقره بود این خم‌شدگی در ظاهر آن تأثیر نگذارد.

4. تشخیص نقره با حرارت

شاید ندانید؛ ولی فلز نقره بالاترین میزان رسانایی حرارتی را در میان تمامی فلزات دارد. یکی دیگر از ترفندهای تست نقره در خانه، تشخیص از طریق تبادل دما یا تست حرارتی است؛ البته در این روش برعکس اسم آن هیچ‌گونه حرارتی قرار نیست انجام شود.

ولی حالا موضوع چیست و چرا به آن تشخیص حرارتی می‌گویند؟ برای این کار لازم است دو قطعه یخ در اختیار داشته باشیم و در محیط اتاق آن‌ها را قرار دهیم با این تفاوت که قطعه یخ اولی را روی یک صفحه نقره قرار داده و تکه یخ دیگری را هم روی بشقاب یا داخل سینی می‌گذاریم.

پس از گذشت مدت زمانی کمی می‌بینید یخی که روی نقره بوده ذوب شده و از بین رفته است درحالی‌که تکه یخ دیگر هنوز آب و حتی نصف هم نشده است؛ بنابراین از این طریق می‌توانید تشخیص دهید نقره‌ای که خریداری کرده‌اید اصل بوده یا تقلبی.

5. تشخیص نقره با آهنربا

روش مهم دیگر تست نقره در خانه، استفاده از آهن‌ربا است. نکته مهمی که برای تشخیص نقره قدیمی اصل از بدل باید بدانید این است که این فلز تحت هیچ شرایطی جذب آهن‌ربا نمی‌شود؛ پس چنانچه قصد خرید زیورآلات نقره مانند دارید، حتماً قبل از خرید آن را به آهن‌ربا نزدیک کنید.

با انجام این ترفند اطمینان کسب می‌کنید که تکه جواهر موردنظر ما اصل است یا غیر اصل؛ پس خیالمان از خرید آن مطمئن می‌شود.

6. تشخیص نقره از طریق صدا

آیا می‌دانید که تشخیص نقره از طریق صدا هم امکان‌پذیر است؟ برای شناسایی اصل بوده جواهرات نقره خود کافی است ضربه کوچکی به آن بزنید اگر که صدایی ظریف و زنگ مانندی از آن سر زد.

یعنی نقره شما اصل بوده و هیچ‌گونه ترکیب اضافی در خود ندارد. در واقع جواهرات نقره بدل مانند هنگام ضربه معمولاً صدایی بم و گرفته دارند.

7. تشخیص نقره از طریق وزن

ترفند مهم دیگر برای تست نقره در خانه، این است که جواهر موردنظر خود را وزن کنید. درصورتی‌که نقره شما وزن سنگینی داشت بدین معناست که اصل بوده؛ ولی چنانچه سبک‌وزن بود و هنگام استفاده حس توخالی بودن به شما دست داد؛ یعنی نقره شما غیر اصل است.

روش کار بدین صورت که اول فلز نقره خود را وزن کرده و عدد به‌دست‌آمده را یادداشت کنید. سپس داخل ظرفی آب مقطر بریزید و روی ترازو قرار دهید و ترازو را صفر کنید. جواهر را داخل آب مقطر ریخته و مجدد عدد به‌دست‌آمده را یادداشت کنید. اکنون عدد اول تقسیم بر عدد دوم کنید.

چنانچه نقره شما خالص باشد عدد به‌دست‌آمده باید برابر با 10.49 باشد؛ البته این روش همیشه کارآمد نیست؛ چراکه متقلبین می توانند با اضافه و کم کردن مقدار فلزات جایگزین عدد مورد نظر را به دست بیاورند.

8. تشخیص نقره با بو کردن

بوکردن زیورآلات نقره کمک زیادی می‌تواند به شما در تشخیص نقره اصل از بدل کند. برای شناسایی این موضوع بایستی چندثانیه‌ای جواهرات خود را بو کنید.

زیورآلات ناخالص اصولاً بوی خیلی قوی از خود ایجاد می‌کنند؛ ازاین‌رو چنانچه شما هم بوی خیلی شدیدی به مشامتان رسید، باید سریعاً بدانید که عیار جوارتان بسیار پایین است.

9. تشخیص نقره با پارچه

آخرین روش تست نقره در خانه استفاده از یک‌پارچه روشن و تمیز است. فلز نقره در هم‌جوار شدن با هوا واکنش سریعی نشان داده و سریع سیاه می‌شود. برای این کار یک‌پارچه سفید و روشنی را بردارید و آن را روی انگشتر یا گردن‌بند نقره خود بکشید.

چنانچه لکه تیره مانندی را روی پارچه مشاهده کردید، شک نکنید که جواهرتان اصل است. شاید شما هم از آن دسته کسانی باشید که علاقه زیادی به فیلم آموزش تشخیص نقره دارند. شما علاوه بر تکنیک‌های ارائه شده در مطلب بالا می‌توانید از فیلم‌های آموزشی که در همین سایت برایتان گذاشته‌ایم، دیدن کنید.

خرید نقره جات اصل در پارکینگ پروانه

چنانچه به زیورآلات نقره اصل علاقه زیادی دارید و نمی‌دانید که از چه فروشگاه اینترنتی این جواهرات را خریداری کنید، ما به شما پارکینگ پروانه را معرفی می‌کنیم. این تیم حرفه‌ای متشکل از کارشناسان باتجربه همراه با اطلاعات به‌روز در حوزه تشخیص نقره‌جات اصل از تقلبی و جواهرات دیگر راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار می‌دهند.

خبر خوش دیگر هم می‌توانید باتوجه‌به برگزارکردن مزایده‌های متعدد جواهرات نقره موردعلاقه خود در این سایت خریداری کنید؛ پس نگران اصل و تقلبی بودن نباشید؛ چراکه این مجموعه قبل از برگزاری مزایده‌ها اصل و غیر اصل بودن زیورآلات را به‌خوبی بررسی می‌کنند و سپس مزایده‌ها را برگزار می‌کنند.

نتیجه نهایی

در این مقاله به بررسی روش‌های مهم و جالب تست نقره در خانه پرداختیم. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به زیورآلات نقره علاقه فراوانی دارید، بهتر است قبل از خرید این جواهرات از اصل و تقلبی بودن آن‌ها اطمینان لازم را کسب کنید.

با همین چند ترفند ساده خانگی خیلی راحت می‌توانید به اصل یا تقلبی بودن جواهرات نقره خود پی ببرید و تست نقره در خانه را انجام دهید.

سؤالات متداول

  1. اصلی ترین روش‌های تشخیص نقره اصل از بدل چیست؟

استفاده از وایتکس، آهنربا، حرارت، سرکه و…

  1. آیا نقره اصل لکه‌دار می‌شود؟

بله این لکه و تیره‌شدن شیمیایی در اثر تماس نقره با مواد حاوی گوگرد در هوا اتفاق می‌افتد و موجب تشکیل سولفید نقره می‌شود.

  1. آیا نقره بدون شماره داریم؟

بله اگرچه اغلب فروشندگان بین‌المللی برای محصولات خود شماره‌ای مشخص و درج می‌کنند؛ ولی تنها متکی شدن به این شماره‌ها کفایت نمی‌کند.

سایر مقالات:

چگونه ابزار صنعتی قدیمی بخریم؟ معرفی بهترین مزایده‌های 1403
ابزارآلات خیاطی قدیمی- معرفی نوع ابزار+ابزارآلات خیاطی قدیمی 
معرفی 6 مدل چاقو قدیمی عتیقه + فرق چاقو و قمه قدیمی

 

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید