پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > عمومی و نکات آموزشی : معرفی 6 مدل چاقو قدیمی عتیقه + فرق چاقو و قمه قدیمی

معرفی 6 مدل چاقو قدیمی عتیقه + فرق چاقو و قمه قدیمی

معرفی چاقو قدیمی عتیقه و قدیمی

آیا به دنبال انواع مختلفی از چاقوهای اصل عتیقه هستید؟ چاقو قدیمی عتیقه و قمه چه فرقی با هم دارند؟ اصلاً جنس این صلاح‌های قدیمی از چیست؟ احتمالاً بدانید که در سال‌های خیلی پیش از چاقوهای قدیمی در انواع شکل‌ها و فرم‌ها استفاده می‌کردند و خیلی هم متفاوت‌تر نسبت به چاقوهای امروزه ساخته می‌شدند.

اصولاً این نمونه از کالاها را با دسته‌هایی از جنس طبیعی تولید می‌کردند. اگر تمایل به اطلاعات بیشتری درباره سلاح‌هایی چون کارد نقره قدیمی، خنجر عتیقه قدیمی و… هستید؛ پس ادامه مقاله را با ما دنبال کنید.

چاقو عتیقه چیست؟

چاقو قدیمی عتیقه نمونه‌ای از چاقوهایی با قدمت ساخت خیلی قدیمی بوده که در مدل‌های گوناگونی در اختیار تمامی افراد قرار گرفته است. این محصول با اشکال متعددی در جنس‌های مختلفی تولید شد.

برخی از این چاقوها ایرانی و بسیاری دیگر هم توسط کشورهای دیگر تولید می‌شدند که در بازار نمونه‌های زیادی از آن‌ها به چشم می‌خورد.

قمه عتیقه چیست؟

قمه سلاحی سرد شبیه به شمشیر؛ ولی صاف، کوتاه‌تر و پهن‌تر است. معمولاً در زمان‌های قدیم پهلوانان و امروزه هم افراد شرور این سلاح را به کمر می‌بندند که نشان از جنگ‌ و دعوا دارد.

در دوران صفوی بستن این چاقوها به کمر مقام آیینی داشته است. در ایران قمه و قداره (شمشیر کوتاه) از یک خانواده‌اند؛ ولی شکل‌هایشان نسبت به هم فرق می‌کند.

انواع چاقوهای عتیقه و آنتیک

چاقوهای آنتیک و قدیمی در اقسام مختلفی همچون چاقو دسته شاخ گوزن قدیمی، چاقو دنده‌ای، چاقو دکمه برجسته، چاقو قدیمی دسته چوبی و… تولید می‌شوند که باتوجه‌به نوع تیغه و شکلشان در دسته‌بندی‌های گوناگونی قرار می‌گیرند.

اما افرادی که علاقه به جمع‌آوری نمونه‌های مختلفی از چاقو قدیمی عتیقه و قمه آنتیک دارند، کلکسیونی از انواع مختلف چاقوهای کوچک و بزرگ قدیمی دارند که از لحاظ طراحی و ظاهر نیز با یکدیگر متفاوت هستند. در این جا به انواع متعدد این وسیله پرطرف‌دار اشاره‌ای خواهیم کرد.

چاقو زنجان قدیمی

آیا می‌دانید یکی از شهرهای ایران که قدمتی طولانی در تولید انواع چاقوهای زنجان قدیمی دارد زنجان است؟ در واقع این شهر قدیمی‌ترین نمونه کشف شده به ۱۸ قرن پیش برمی‌گردد. این خود مهر تأییدی بر اصالت چاقوسازی شهر زنجان است و به همین دلیل شهرتی جهانی دارد.

از مهم‌ترین مشخصات چاقو قدیمی زنجان می‌توان به متریال به‌کاررفته برای ساخت تیغه آن‌ اشاره کرد. تیغه این مدل چاقوها کاملاً ضدزنگ با بالاترین حد کیفیت است به همین علت از طول عمر بالایی نیز برخوردار هستند.

همچنین دارای دسته‌ای و تیغه‌ای کاملاً یک ‌دست است؛ در صورتی‌ که مابقی برندها به شکل چندتکه موجود هستند.

چاقو قدیمی عتیقه بابا

یکی از باارزش‌ترین و قدیمی‌ترین چاقوهای کلاسیک، چاقوی عتیقه بابا است. این چاقو طراحی و ظاهری بسیار زیبایی دارد که در اندازه‌های مختلفی در بازار موجود است. چاقوهای فولادی نیز از چاقوهای قدیمی هستند و تقریباً شبیه چاقوی قدیمی بابا بوده و همان‌طور از نامش پیداست، تیغه‌ آن‌ از جنس فولاد است.

چاقو دکمه برجسته

چاقوهای دکمه برجسته نیاز به طراحی خاص و ویژه‌ای دارند، به همین علت ساخت آن‌ها از هر کسی برنمی‌آید. علت نام‌گذاری این چاقو قدیمی عتیقه، نقطه برجسته‌ قرار گرفته در نوک آن بوده و دلیل معروف بودن همین چاقو به همین نقطه برجسته است.

چاقو ضامن‌دار قدیمی

چاقو ضامن‌دار قدیمی همان‌طور که از نام آن پیداست با فشاردادن ضامنی که روی دسته‌ آن وجود دارد باعث خارج‌شدن تیغه چاقو از دسته می‌شود. این سلاح جزو پرطرف‌دارترین مدل‌های چاقو قدیمی محسوب می‌شود.

چاقو بابا انگشتی

چاقوهای بابا انگشتی مدل دیگری از چاقوهای کلاسیک و باارزش هستند و تنها تفاوتی که نوع بندانگشتی آن دارد، سایز این چاقو قدیمی عتیقه است. این مدل از چاقو تیغه‌ بسیار کوچک‌تری نیز دارد.

چاقو دنده‌ای قدیمی

چاقوهای دنده‌ای قدیمی به‌ویژه چاقوهای دنده‌ای زنجان از دیگر چاقوهای خاص و پرطرف‌دار هستند که علت نام‌گذاری آن‌ها به دلیل نوع طراحی آن است. با فشاردادن برجستگی روی دسته یا قسمت پایینی چاقو، تیغه‌ چاقو باز می‌شود و صدای جالبی که دارد، حس خوشایند و جالبی را به وجود می‌آورد.

تفاوت چاقو قدیمی عتیقه با قمه

چاقو قدیمی و قمه یکی ارزشمندترین و زیباترین محصولات به شمار می‌روند که در شهرهای مختلفی از کشور ایران نظیر شهر زنجان می‌توان آن‌ها را خریداری کرد. شما می‌توانید چاقوهای قدیمی عتیقه را هم به‌عنوان یک وسیله‌ دکوری در ویترین مغازه یا اماکن دیگر قرار دهید و هم به‌صورت یک ابزار در امورات مختلف از آن‌ها بهره کافی را ببرید.

چاقو و قمه معمولاً در مدل‌های مختلف که برای انجام کارهای متنوعی از جمله میوه‌خوری، حکاکی، غذاخوری و…  دسته‌بندی می‌شوند. این محصول امروزه در صنایع و شغل‌های گوناگونی مورداستفاده قرار می‌گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شغل قصابی و صنعت دام اشاره کرد.

قیمت چاقو قدیمی عتیقه

همان‌طور که مستحضرید قیمت لوازم عتیقه از هر نوعی که باشد، همیشه با تفاوت زیادی در بازار معامله شده؛ ازاین‌رو خرید و قیمت چاقوی عتیقه کلکسیونی نیز تابع همین موضوع از نرخ بالایی برخوردار بوده است.

امروزه نمونه‌های این کالاها با نوسان و تغییر در قیمت مواجه شده است‌؛ بنابراین در بازار خریدوفروش نمی‌توان قیمتی ثابتی برای این نمونه از اجناس پیدا کرد.

نکات خرید چاقو قدیمی عتیقه

برای خرید چاقوی عتیقه باید بسیار دقت خود خیلی بالا ببرید و کالایی را از یک مرجع مطمئن خریداری کنید. اغلب لوازم عتیقه در نمونه‌های فیک ساخته و وارد بازار می‌شوند؛ بنابراین تا از اصالت کالا اطمینان کامل را کسب نکرده‌اید، چاقویی را خریداری نکنید.

برای خرید این محصول آنتیک توجه به یک سری نکات بسیار ضروری است که عبارت‌اند از:

  • چاقویی که خریداری می‌کنید باید وزن مناسبی داشته باشد و به‌راحتی در دست قرار بگیرد.
  • در زمان خرید حتماً به‌ظاهر چاقو توجه کنید که شکسته نباشد و در برابر هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید چاقوی با کیفیتی تحویل بگیرید.
  • حتماً به مراکز معتبر که کار آن‌ها فروش چاقو است برای خرید چاقو اقدام کنید.
  • چاقو باید دربسته بندی‌های مقاوم باشد و سعی کنید بسته‌بندی برگزینید که باکیفیت بوده و از چاقو در برابر ضربات مختلف محافظت کند.

محض یادآوری بگوییم که بهترین روش خرید چاقوی عتیقه از کلکسیونرها است؛ اما برای خرید حتماً یا خود اطلاعات کامل و کافی داشته باشید یا فرد باتجربه‌ای را همراه با خود ببرید. برای خرید بهتر است ابتدا نوع و اندازه چاقو را مشخص و سپس خرید انجام دهید.

معرفی بهترین مراکز خریدوفروش اجناس آنتیک

انتخاب یک مرکز معتبر که تجربه خریدی مطمئن را به شما هدیه بدهد، یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین انتخاب‌ها برای هر طرفدار کالای آنتیکی است.

در این میان پارکینگ پروانه با سال‌ها تجربه تخصصی در زمینه ارائه اجناس آنتیک خاص و اصل به‌عنوان بهترین عرضه‌کننده کالاهای قدیمی شناخته شده که با مشاوره‌های اختصاصی به شما کمک می‌کند تا انتخابی هوشمندانه‌تر داشته باشید.

این سایت همچنین با برگزارکردن مزایده‌هایی این امکان را برای کاربران فراهم کرده تا در این مزایده‌ها شرکت کرده تا اجناس خود را طبق بالاترین قیمت به مزایده بگذارند. چنانچه قصد دارید لوازم آنتیک و ارزشمند خود را به مزایده بگذارید، روی این تیم حرفه‌ای حساب ویژه‌ای باز کنید.

سخن پایانی

هر فردی باتوجه‌به سلیقه و علاقه‌ای که دارد به دنبال جمع‌آوری برخی از وسایل موردعلاقه قدیمی خود یعنی چاقو قدیمی عتیقه یا هر وسیله آنتیک دیگری است. چاقو نیز از جمله وسایل و ابزارآلاتی است که افراد متفاوتی به جمع‌آوری انواع مختلف آن علاقه‌ زیادی دارند.

حتی برخی از این افراد کلکسیونی از چاقو و قمه‌های معمولی دارند؛ ولی باز هم علاقه‌مند به خرید چاقو قدیمی هستند. این را بدانید که قیمت چاقو عتیقه و آنتیک بسیار بالاتر از انواع چاقوهای معمولی است؛ پس ابتدا هزینه‌ای را که برای خرید این کالا در نظر دارید را مشخص و سپس در همان طیف خرید خود را انجام دهید.

سؤالات متداول

  1. تیغه چاقوهای عتیقه از چه جنسی است؟

تیغه این چاقوها از جنس برنز، مس، آهن و فولاد است.

  1. علت استفاده زیاد از چاقو درگذشته چه بوده است؟

سبک بودن و سهولت حمل‌ونقل باعث استفاده زیاد درگذشته بوده است.

  1. مهم‌ترین ویژگی‌های چاقو قدیمی عتیقه چیست؟

این چاقوها ضدزنگ، تیز و مقاوم هستند و در کشاورزی یا دامداری کاربرد فراوانی دارند.

 

سایر مقالات:

آشنایی با 7 مورد از انواع وسایل کاربردی آنتیک + نکات طلایی خرید
چگونه ابزار صنعتی قدیمی بخریم؟ معرفی بهترین مزایده‌های 1403
ابزارآلات خیاطی قدیمی- معرفی نوع ابزار+ابزارآلات خیاطی قدیمی 
من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید