پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > نکات آموزشی : آشنایی با 7 مورد از انواع وسایل کاربردی آنتیک + نکات طلایی خرید

آشنایی با 7 مورد از انواع وسایل کاربردی آنتیک + نکات طلایی خرید

وسایل کاربردی آنتیک را بیشتر بشناسید!

وسایل کاربردی آنتیک نشان‌دهنده سلیقه و فرهنگ مردم دوران خود هستند. هر قطعه آنتیک، شاهکار هنر و صنعت دوره‌های مختلف هستند که با تلاش صادقانه صاحبانشان به نقطه کمال رسیده‌اند. این وسایل باتوجه‌به کاربردهای مختلف خود به عنوان شاخص‌ترین عامل فرایند فرهنگ‌سازی در جامعه شناخته می‌شوند.

چه وسایلی آنتیک محسوب می‌شوند؟

 واژه آنتیک به معنای اشیای قدیمی است که نه‌تنها ارزش مالی دارند؛ بلکه ارزش معنوی بسیاری نیز دارند. برخی از این اشیا تا ۳۰۰ سال یا بیشترعمر دارند و به شکل کاملاً صنعتی و کارخانه‌ای تولید شده‌اند که این امر آن‌ها را از سایر وسایل قدیمی متمایز می‌کند.

این اشیا ویژگی‌های منحصربه‌فردی از جمله کمیاب‌بودن، ارزش مادی بالا، زیبایی و القای حس و حال دوران قدیم را دارند. همچنین اکثر وسایل کاربردی کمیاب و کلکسیونی که در دسته لوازم منزل آنتیکی قرار می‌گیرند، شامل آینه، شمعدان، گلدان، تابلو، رادیو، گلیم و مجسمه‌های مختلف هستند.

کاربرد وسایل آنتیک چیست؟

ممکن است شما علاقه‌ای به جمع‌آوری وسایل آنتیک داشته باشید؛ اما زیاد در مورد انواع وسایل کاربردی آنتیک آگاهی نداشته باشید. اسم آنتیک باعث می‌شودکه تصاویر لوازم قدیمی و دکوراسیون برای شما ظاهر شود؛ اما وسایل کاربردی آنتیک به اینها محدود نمی‌شود.

 اگر به ابزارهای موسیقی باسابقه و قدمت بالا یا جمع‌آوری ساعت‌های مختلف علاقه‌مند هستید، حتماً باید برای تکمیل کلکسیون خود اقدام کنید و این آنتیک‌ها را پیدا کنید. همچنین می‌توانید از سرویس ظروف ناهارخوری یا مبلمان و سرویس خواب و سالن آنتیک برای تزئین بوفه یا پذیرایی خود استفاده کنید.

 حتی بوفه‌ای که برای گوشه اتاق خود می‌خواهید، می‌تواند آنتیک باشد. انواع مختلفی از آنتیک‌ها نه‌تنها زیبایی را به خانه شما می‌بخشند؛ بلکه ارزش وسایل داخل خانه را نیز افزایش می‌دهند؛ بنابراین هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد، می‌تواند به عنوان یک آنتیک محسوب شود.

بااین‌حال اگر به خرید وسایل کاربردی آنتیک تمایل دارید، بهتر است که در ابتدا هیجان اولیه‌ای راکه ناشی از دیدن آن قطعه آنتیک است،کنترل کنید. اولین مرحله در خرید این است که کاربردی که از آن وسیله در نظر دارید را مشخص کنید.

این معیار بر کیفیت، قدمت، عملکرد و هزینه‌ای که لازم است برای وسایل کاربردی آنتیک بپردازید، تأثیرگذار است؛ بنابراین استفاده از آنتیک را در اولین اولویت تصمیم‌گیری خود قرار دهید و سپس به بقیه جنبه‌ها بپردازید.

 وسایل کاربردی آنتیک از چه جنسی هستند؟

وسایل کاربردی آنتیک از جنس‌های مختلفی تهیه می‌شوند. جنسی که در این لوازم استفاده می‌شود، نقش مهمی در ایجاد حس قدیمی بودن دارد. بیشتر وسایل قدیمی عتیقه و آنتیک از جنس‌هایی مانند برنج، روی چوب، آلومینیوم و… ساخته می‌شوند.

نوع جنس که در هر وسیله استفاده می‌شود با زمانی که تولید شده‌اند، مرتبط است. به عنوان‌مثال به گلدان‌ها و ظروف پذیرایی آنتیک دقت کنید. بیشتر آن‌ها از شیشه‌های رنگی، سفال، نقره، طلا، مس و برنز تهیه می‌شوند.

الگوها و نگارهای باستانی که بر روی این لوازم حک می‌شوند، نشان‌دهنده قدمت آن‌ها هستند. حتی اگر طرح آن‌ها ساده به نظر برسد، باز هم با استفاده از جنس‌هایی که دارند، ویژگی قدیمی بودن را به‌خوبی نشان می‌دهند.

انواع وسایل کاربردی آنتیک

وسایل کاربردی آنتیک بدون توجه به نوع آن‌ها همچنان موردعلاقه افراد قرار دارند؛ اما قدمت و ارزش آن‌ها بسیار مهم است. در ادامه به بررسی چند وسایل کاربردی آنتیک رایج که بسیار محبوب هستند، می‌پردازیم.

ظروف پذیرایی آنتیک

امروزه افراد به طور گسترده‌ای از ظروف قدیمی و آنتیک برای منزل خود استفاده می‌کنند. این ظروف با رنگ‌ها و جنس‌های متفاوتی موجود هستند و توجه هر کسی را به خود جلب می‌کنند. استفاده از ظروف چینی آنتیک نیز جذابیت خاصی دارد.

مردم درگذشته از ظروف زیبا و تزئینی ساخته شده از نقره و سایر فلزات برای سرو غذا استفاده می‌کردند. این ظروف اکنون به عنوان آنتیک‌ها شناخته می‌شوند.

روشنایی و چراغ آنتیک و قدیمی

روشنایی و چراغ آنتیک و قدیمی یکی از عناصر جذاب دکوراسیون داخلی و همچنین موردتوجه کلکسیونرها قدیمی هستند. این چراغ‌ها بیشتر از جنس‌هایی مانند سیاه‌قلم، چوب، آلومینیوم، برنج یا نقره هستند.

 اوپالین، کریستال‌هایی با اشکال متنوع و با طرح‌های مختلف نیز انواعی از وسایل کاربردی آنتیک و قدیمی هستند که توسط صنعتگران فرانسوی درگذشته تولید می‌شدند.

نظم‌دهنده‌های آنتیک

شلف‌ها، قفسه‌ها و بوفه‌ها از جنس چوب‌های مانند چوب راش یا گردو ساخته می‌شوند. این نوع وسایل قدیمی عتیقه و آنتیک با طرح‌های فرانسوی یا ایرانی و کنده‌کاری‌های مختلف موجود هستند که در گروه نظم‌دهنده‌های منزل آنتیک قرار می‌گیرند.

منسوجات آنتیک

منسوجات آنتیک و قدیمی معمولاً فرش‌ها و نگاره‌های دست بافته‌اند و حاوی الگوها یا نقش‌های مختلف هستند که نشان‌دهنده فرهنگ و تاریخ مردم یا قومی خاص است. همچنین بیشتر مجسمه‌های آنتیک از جنس طلا، نقره، برنز یا سنگ‌های باارزش مانند یاقوت و زمرد ساخته می‌شوند.

مجسمه‌ها به عنوان یکی از وسایل قدیمی با ارزش مرسوم در دوران قدیم شناخته می‌شوند و هنوز هم از آن‌ها در مکان‌های مختلف مانند رستوران‌ها، موزه‌ها و… استفاده می‌شود.

ساعت آنتیک و قدیمی

ساعت آنتیک و قدیمی از جنس‌های مختلفی مانند پلاستیک، فلزی و حتی چوبی تولید می‌شود. آن‌ها در بهترین کارخانه‌های کشور ساخته می‌شوند. موتور یک ساعت چوبی رومیزی با یک دیواری یا حتی موچی تفاوت چندانی ندارد؛ اما سایز آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

 موتورهای استفاده شده در تولید ساعت‌های رومیزی و دیواری معمولاً یک موتور باطری‌ هستندکه عملکرد نشان‌دادن زمان را دارند؛ اما ساعت‌های موچی معمولاً سه‌موتوره و ضدآب هستند.

گرمازا و سرمازاهای قدیمی

وسایل گرمازا و سرمازاهای قدیمی و آنتیک، نمادی از تاریخ و فرهنگ مردم گذشته هستند. از جمله این وسایل می‌توان به کدو سوخته یا چمنی، شوفاژهای چوبی یا آهنی، سنگ نماهای گرمایشی، شمع‌های گرمایشی، فن‌ها و بادگیرهای دستی برای سرمایش اشاره کرد.

این نوع وسایل کاربردی آنتیک با استفاده از روش‌های سنتی و آتش برای ایجاد گرما یا استفاده از باد برای تهویه هوا به کار می‌رفتند.

مبلمان و سرویس خواب و سالن آنتیک

مبلمان و سرویس‌های خواب و سالن آنتیک معمولاً شامل قطعاتی هستند که سن واقعی آنها ۱۰۰ سال یا بیشتر است. این نوع مبلمان معمولاً از جنس‌های چوبی ارزشمند مانند سروچ، دلنگ، بلوط و یا درختان میوه سخت‌تر با کیفیت بالا ساخته می‌شوند.

 طراحی‌های معماری زیبا و دست‌کاری‌های دقیق دست‌ساز، این نوع مبلمان و سرویس‌های خواب را جذاب و مقرون‌به‌صرفه می‌کنند. ممکن است یک سرویس خواب قدیمی شامل تختخواب، کمد و… باشد که با استفاده از چوب محکم ساخته شده است.

شیوه تشخیص اصل بودن وسایل کاربردی آنتیک چیست؟

هنگام خریدوفروش وسایل کاربردی آنتیک ممکن است با محصولاتی روبرو شوید که از کشورهای دیگربه کشور وارد شده‌اند. در این صورت شاید برای شما سؤال پیش بیاید که چگونه این وسایل به اینجا رسیده‌اند و چگونه می‌توان اصلی یا جعلی بودن آن‌ها را تشخیص داد.

 بااین‌حال، بازار آنتیک به عنوان یک بازار خاص جایگاه خود را در بین بازارهای فروش امروزی پیدا کرده و تعداد زیادی از مشتریان به این نوع محصولات علاقه دارند واین محبوبیت روزبه‌روز در حال افزایش است. برخی از این افراد، با تجربه و پرسش از متخصصان دیگر توانایی تشخیص درست را پیدا می‌کنند.

 باید توجه داشت که بازار آنتیک با بازارهای معمولی متفاوت است و قیمت وسایل کاربردی آنتیک با دیگر وسیله‌های معمولی مقایسه نمی‌شود. این وسایل کمیاب هستند و بیشتر آن‌ها توسط مسافران و تبعه‌های دیگر وارد کشور می‌شوند.

 در نتیجه برای قیمت‌گذاری بهترین وسایل آنتیک باید به موارد زیر توجه کنید تا بتوانید قیمت مناسبی را برای وسایل خود تعیین کنید.

 رنگ

یکی از نکاتی که تقلبی بودن وسایل را ثابت می‌کند، ناهماهنگی در رنگ وسیله است. البته شما نباید گذر زمان را نیز فراموش کنید. بالاخره این وسایل آنتیک از زمان‌های گذشته به دست شما رسیده اند. نحوه تشخیص بهترین وسایل آنتیک بر اساس رنگ‌ها بسیار سخت است.

ویژگی‌های تاریخ

در خریدوفروش وسایل کاربردی آنتیک بهتر است کمی دانش تاریخی داشته باشید. این آگاهی می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای تشخیص تفاوت آنتیک تقلبی و اصلی باشد؛ بنابراین شما می‌توانید تفاوت‌هایی را که در الگوها، اشکال یا خطوطی که روی بشقاب، سکه و… وجود دارند، با دوران تاریخی که ادعا می‌شود، مقایسه کنید.

پاتین وسایل قدیمی

یکی دیگر از مسائلی که در راهنمای خرید وسایل کاربردی آنتیک به شما کمک می‌کند آن است که پاتین موجود در آن‌ها را ارزیابی کنید. البته این مورد بیشتر در اشیایی که از جنس فلز هستند، کاربرد دارد.

به‌مرورزمان لایه‌ای از مواد روی وسایل قدیمی با ارزش به‌خصوص آن‌هایی که از فلزات مختلف مانند سکه تشکیل شده‌اند، ایجاد می‌شوند. اغلب افراد با دیدن این آثار کهنگی بر روی وسایل آنتیک در اصل بودن آن‌ها تردیدی نخواهند داشت. بااین‌حال ممکن است این تنها یک حیله برای گول‌زدن شما درباره تفاوت آنتیک اصل و تقلبی باشد.

درصورتی‌که این وسایل اصل باشند با مواد اسیدی قوی مانند اسید و سرکه، مواد موجود بر روی آنها از بین نمی‌روند. این در حالی است که اگر با یک دستمال معمولی روی هر وسیله آنتیک جعلی بکشید، تمام این مواد به‌اصطلاح خاک خورده قدیمی از روی آن پاک می‌شوند.

سبک ساخت

اگر فقط یک خریدار عادی هستید، باید مواظب باشید که تفاوت بین یک آثار هنری اصلی یا کپی شده را درک کنید؛ چون این ممکن است به ضرر شما باشد.

روش‌های ریخته‌گری، سبک ضربه‌زدن روی اشیا و کیفیت مواد استفاده شده برای ساخت همه در هر دوره‌ای متفاوت هستند؛ بنابراین با داشتن اطلاعاتی درباره جنس موردنظر خود در زمان‌های گذشته می‌توانید از اصلی یا جعلی بودن وسایل کاربردی آنتیک اطمینان حاصل کنید.

عوامل مؤثر بر ارزش‌گذاری وسایل کاربردی آنتیک

از عواملی که بر ارزش‌گذاری وسایل کاربردی آنتیک اثر می‌گذارند و کارشناسان و متخصصان در این زمینه برای تعیین ارزش واقعی یک کالای قدیمی در نظر می‌گیرند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سن و وضعیت کالا

سن و وضعیت فیزیکی کالا از جمله مؤلفه‌هایی هستندکه برای تعیین ارزش واقعی یک کالای آنتیک بسیار اهمیت دارد. هر چه یک آنتیک سالخورده‌تر و کمتر از لحاظ فیزیکی آسیب‌دیده باشد، ارزش آن نیز بیشتر است.

نوع مواد سازنده

نوع مواد استفاده شده در ساخت یک کالای قدیمی از جمله عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت وسایل کاربردی آنتیک است. کالاهای آنتیک ساخته شده از مواد باکیفیت معمولاً ارزش بیشتری دارند.

منحصربهفرد بودن کالا

ویژگی منحصربه‌فرد بودن یک کالای آنتیک نسبت به دیگر نمونه‌ها نیز تأثیر قابل‌توجهی بر ارزش آن دارد. وسایل کاربردی کمیاب و کلکسیونی معمولاً ارزش بالاتری دارند.

سابقه برند تولیدکننده

تاریخچه و شهرت برند تولیدکننده نیز از عواملی هستند که بر ارزش‌گذاری کالاهای آنتیک ‌تأثیرزیادی می گذارند.اعتبار یک برند می‌تواند نقش قابل‌توجهی در تعیین ارزش یک کالای آنتیک داشته باشد.

خریدوفروش وسایل کاربردی آنتیک

پس از آشنایی با وسایل کاربردی آنتیک احتمالاً سؤال بعدی شما این است که چه روشی برای خرید انواع وسایل کاربردی آنتیک وجود دارد. باید بدانید که زمان، نحوه‌ خریدوفروش این اشیا قدیمی را تغییر داده است.

 یکی از راه‌های خریدوفروش وسایل آنتیک، مراجعه به فروشگاه‌های معتبر است؛ اما بااین‌وجود باید نکات منفی را هم در نظر بگیرید. به عنوان‌مثال ممکن است شما ندانید که این اشیای قدیمی از کجا وارد کشور شده‌اند یا در جستجوی چیزهایی باشید که در این مکان‌ها در دسترس نباشد.

 همچنین نقطه مثبت این روش این است که می‌توانید این اشیا را از نزدیک ببینید و حتی لمس کنید؛چیزی که برای برخی از خریداران اهمیت زیادی دارد. سایت وسایل کاربردی آنتیک نقش مهمی را در رضایت خریداران ایفا می‌کند و باعث تغییر در روش خریدوفروش این اشیا شده است.

 این تغییرات حتی شیوه فروش کالاهای آنتیک را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است. اگر شما دارای اشیای آنتیک هستید، می‌توانید آنها را در این سایت‌ها به فروش بگذارید و به هدف خود به عنوان یک فروشنده یا حتی یک خریدار دست یابید.

وسایل کاربردی آنتیک را از کجا تهیه کنیم؟

اگر به دنبال راهی مطمئن برای خرید یا فروش وسایل آنتیک هستید، پارکینگ پروانه به عنوان بهترین سایت وسایل کاربردی آنتیک درخدمت شما است. این مجموعه برای شما علاقه‌مندان فرصتی ایجاد کرده است که به‌راحتی بتوانید از طریق آن خریدوفروش وسایل را انجام دهید.

روش کار اینجا این است که در ابتدا باید اجناسی را که برای مزایده در سایت قرارداده اند، بررسی کنید. درصورتی‌که خواهان خرید هر کدام از آن‌ها باشید، می‌توانید از طریق مزایده‌ای که انجام می‌شود برای خریدن آن ها اقدام کنید.

از طرفی برای فروش قطعات آنتیک نیز روال کار به همین صورت است؛ با این تفاوت که این بار شما خود صاحب آن وسیله هستید. البته بعداز اینکه بالاترین قیمت را در مزایده موردنظرتان اعلام کردید، برنده خواهید شد ومحصول موردنظرتان را درب منزل دریافت می کنید.

تیم پارکینگ پروانه اصالت واعتبار این وسیله‌های آنتیک و قدیمی راتضمین می‌کند. بدین ترتیب پارکینگ پروانه می‌تواند دریچه‌ای برای رسیدن شما به وسیله موردنظرتان باشد.

سخن پایانی

وسایل کاربردی آنتیک از جمله اشیایی هستند که به دلیل زیبایی، ارزش تاریخی و فرهنگی محبوبیت بسیاری بالایی در بین افراد دارند. این وسایل با قدمتی که دارند، معمولاً از جنس گران‌قیمت و با کیفیت بالا ساخته شده‌اند و به دلیل دقت و هنر در ساخت آن‌ها بسیار پرافتخار و متفاوت هستند.

علاوه بر این وسایل آنتیک به دلیل قدمت و سنی که دارند، می‌توانند به عنوان یک سرمایه‌گذاری نیز در نظر گرفته شوند. باتوجه‌به اینکه ارزش آن‌ها با گذر زمان افزایش پیدا می‌کنند، می‌توانند به عنوان یک سرمایه‌گذاری بسیار ارزشمند در نظر گرفته شوند.

سؤالات متداول

۱. آیا وسایلی که ارزش مالی دارند آنتیک محسوب می‌شوند؟

خیر نه تنها باید ارزش مالی داشته باشند؛ بلکه وسایل آنتیک باید ارزش معنوی بسیاری نیز داشته باشند.

۲. برای تشخیص اصل بودن وسایل آنتیک فلزی چه کارکنیم؟

 از روش پاتین استفاده می‌شود.

۳. از کجا بدانیم که مبلمان و سرویس خواب آنتیک هستند؟

 سن واقعی مبل‌ها یا سرویس خواب‌های آنتیک ۱۰۰ سال یا بیشتر است و از جنس‌های چوبی ارزشمند مانند سروچ، دلنگ، بلوط و یا درختان میوه با کیفیت بالا تولید می‌شوند.

سایر مقالات:

سایتهای فروش آنتیک- معرفی 7 سایت از معروف‌ترین سایتهای فروش آنتیک
کارخانه های قدیمی سازنده آنتیک-معرفی 9 کارخانه قدیمی در سراسر دنیا!
نحوه تشخیص نقره اصل- 6 روش کاربردی در تشخیص نقره که باید بدانید!

 

 

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید