پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > راهنمای خرید : چگونه ابزار صنعتی قدیمی بخریم؟ معرفی بهترین مزایده‌های 1403

چگونه ابزار صنعتی قدیمی بخریم؟ معرفی بهترین مزایده‌های 1403

راهنمای کامل انتخاب ابزار صنعتی قدیمی

آیا شما هم از علاقه‌مندان به ابزار صنعتی قدیمی هستید و تمایل دارید تا وسیله‌ای خاص و جذاب انتخاب کنید؟ متنوع بودن ابزارآلات صنعتی قدیمی دلیل محکمی برای درست ‌کردن یک کلکسیون زیبا است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

وسایل صنعتی قدیمی از زیر شاخه‌های متنوع و دیدنی زیادی برخوردار هستند که انتخاب را برای علاقه‌مندان سخت کرده است. متقاضیان وسایل آنتیک به اصالت وسیله موردنظر توجه خاصی دارند و با گسترش تمدن‌های متفاوت تنوع در علاقه‌مندی‌ها بیشتر شده است. شناخت انواع وسایل صنعتی آنتیک به شما کمک زیادی می‌کند.

انواع ابزار صنعتی قدیمی

به وسیله‌هایی که برای تبدیل مواد اولیه به مواد مصرفی به‌ کار می‌روند و در وسیله بعد پایان کار هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود، ابزارآلات صنعتی گفته می‌شود. این وسایل در روند تولید و کیفیت نقش بسزایی دارند. استفاده از ابزارآلات صنعتی باعث سرعت بخشی در انجام کارها می‌شود.

امروزه افرادی علاقه به جمع‌آوری ابزار صنعتی قدیمی دارند و در فروشگاه‌ها و مزایده وسایل آنتیک شرکت می‌کنند؛ ولی باز هم برای خرید آن‌ها دچار ترد‌ید هستند و در اصالت آن شک دارند. با این ‌وجود قیمت ابزار صنعتی آنتیک را فقط از فروشگاهی معتبر جویا شوید، تا خریدی آگاهانه داشته باشید.

برای ابزار و یراق‌های قدیمی دسته‌بندی خاصی در نظر گرفته شده است که این دسته‌بندی به کاربرد آن‌ها بستگی دارد. ابزار شکار، ابزار فلزی، ابزار زرگری، ابزار ریسندگی، ابزار جنگی، ابزار فولادی، ابزار ریش‌تراشی، ابزار کشاورزی، ابزار پزشکی، ابزار ورزشی و… از نمونه‌های ابزار صنعتی قدیمی هستند.

ابزار ریسندگی قدیمی

نساجی یکی از صنایع اقتصادی و مشهور در ایران و حتی بعضی کشور‌های دیگر جهان به ‌حساب می‌آید. در این میان مهم‌ترین ابزار صنعتی قدیمی برای حرکت چرخ صنعت نساجی، ریسندگی است. به همین علت ریسندگی از ابتدا برای رفع نیاز مردمان آن دوره استفاده می‌شد.

تبدیل الیافی مانند پنبه و پشم به نخ با ابزار ریسندگی انجام می‌شود. پیدایش انواع دوک‌های گلی در حفاری‌های باستان‌شناختی نشان از قدمت این صنعت پرکاربرد است. جذابیت این ابزار صنعتی قدیمی دلیل انتخاب آن‌ها توسط آنتیک‌ بازان است.

دوک ریسندگی

اولین دوک‌ها از جنس چوب و فلز ساخته شده‌اند که در بسیاری از آثار کشف شده از باستان‌شناسان دیده شده است. کار اصلی دوک تبدیل الیاف طبیعی مانند پنبه، پشم و موی حیوانات به نخ است. اولین کاوش‌ها به دوره نوسنگی در شهر‌های کاشان، تپه سبز دهلران و جعفرآباد برمی‌گردد.

دوک‌های ریسندگی سوراخ‌دار که جزو ابزار قدیمی و عتیقه هستند، نسبت به بقیه قابلیت کنترل بهتر الیاف و تبدیل آن‌ها به نخی صاف‌تر و باظرافت بیشتر را دارند. دوک‌های شیاردار قابلیت تولید الیاف پشمی را داشته که موجب پیشرفت در روش‌های ریسندگی شده است.

چرخ ریسندگی

از زیباترین ابزار صنعتی قدیمی که در ریسندگی ظاهری زیبا از دکوراتیو‌های چوبی برای منزل و محل کار به نظر می‌آیند، چرخ‌های ریسندگی هستند. استفاده از چوب طبیعی برای ساخت آن در رنگ‌های متفاوت به زیبایی و ارزش مادی در هنگام خرید می‌افزاید.

گاهی در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی از نمونه‌های مینیاتوری آن برای ترویج فرهنگ سنتی استفاده می‌شود. چرخ‌های ریسندگی اولیه با دست حرکت می‌کنند. با این چرخ انرژی کمتری برای نخ‌ریسی صرف می‌شود و ریسندگی را بسیار آسان کرده است که موجب بالارفتن بازخورد و محبوبیت ابزار صنعتی قدیمی می‌شود.

 دستگاه بافندگی

اولین دستگاه برای بافت پارچه در صنعت نساجی، دستگاه بافندگی است. جذابیت در آویختن نخ‌های رنگی از دستگاه و قرارگیری چوب‌هایی افقی و عمودی وجود دارد. دو ردیف نخ در طول و عرض دستگاه گذاشته شده که به تاروپود معروف هستند که با درهم تنیدن این دو نخ، بافت پارچه انجام می‌شود.

لوازم قالیبافی و نساجی قدیمی

قالیبافی تاریخچه‌ای دیرین در صنعت نساجی ایران دارد. وسایل آن ساده و کاربردی هستند؛ اما از قدیم تاکنون تغییر خاصی در آن‌ها ایجاد نشده است، فقط بر تعداد وسایل اضافه شده که آن ‌هم برای سهولت در بافت است و حتی این عدم دگرگونی در دارهای قالی هم مشاهده می‌شود.

فرش اصیل ایرانی مربوط به دوره هخامنشی و ساسانی در بیشتر موزه‌های دنیا قرار دارد؛ اما امروزه کشف بسیاری از ابزار قالیبافی مربوط به دوره قاجار است. ظاهر خاص ابزار صنعتی قدیمی قالیبافی علاقه‌مندان را به جمع‌آوری آن‌ها راغب کرده است. بهتر است با تعدادی از این ابزار آشنا شوید.

چاقوی قالیبافی

چاقوی قالیبافی وسیله‌ای است که برای بریدن نخ‌های قالی بعد از گره‌زدن استفاده می‌شود. تغییرات جزئی در سایز و ظاهر چاقوی قالیبافی در هر دوره از زمان ایجاد شده که آن هم برای راحت‌تر گره‌زدن است. بیشتر ابزار صنعتی قدیمی دارای دسته چوبی هستند که با خراطی روی آن‌ها بر زیبایی کار می‌افزایند.

قلاب قالیبافی

قلاب قالیبافی نوع دیگری از چاقو‌های قالیبافی هستند که در ابتدای آن یک قلاب کوچک دارد و بیشتر در قالیبافی ترکی استفاده می‌شود. اندازه قلاب‌ها بنا بر ضخامت نخ در چله‌ها و خامه تغییر می‌کند. در بسیاری از نمونه‌های خاص از دوره‌های قبل دیده شده که روی دسته فلزی آن نقش و نگارهایی حکاکی شده است.

دفتین

برای کوبیدن گره‌های فرش، پودهای نازک و ضخیم بعد از بافت یک رج قالی از وسیله‌ای به نام دفتین استفاده می‌شود. از دیگر جذابیت‌های دفتین‌های قدیمی داشتن نقش و نگار‌های زیبایی که بر روی دسته چوبی و فلزی است. این ابزار صنعتی قدیمی نام‌های زیادی دارند و در هر منطقه و زبان با نام‌های متنوعی تلفظ می‌شوند.

قیچی قالیبافی

بلندی پرزهای قالی با وسیله‌ای به نام قیچی قالیبافی بریده و کوتاه می‌شود. سطح رویی فرش با فرورفتگی و برآمدگی به‌وسیله قیچی یکسان و هم‌سطح می‌شود. نمره انواع قیچی‌های موجود در این کار متفاوت بوده و ارزش قیچی‌های قدیمی به دست‌سازبودن آن‌ها است.

شانه

شانه وسیله‌ای که برای جلو‌کشی گره‌های فرش و منظم‌کردن پشت فرش استفاده می‌شود. شانه فرش اصطلاحی برای شناخت فرش است که افراد هنگام خرید باید به آن توجه کنند و هر چقدر تعداد شانه‌های فرش بیشتر باشد نقش روی فرش ریزتر شده و به فرش دستبافت شباهت بیشتری پیدا می‌کند.

نقشه برای قالیبافی

طرح‌های متنوع روی قالی‌ها بر اساس نقشه‌ای که روی کاغذ شطرنجی کشیده شده، بافته خواهد شد. هر خانه‌ شطرنجی یک، رنگ و برای یک گره روی دار مشخص شده است. طرح‌های قالی نشان‌دهنده اصالت و شیوه زندگی مردم مکانی است که در آن قالی بافته می‌شود.

وسایل نقلیه آنتیک و قدیمی

عمل جابه‌جایی انسان توسط وسایل نقلیه انجام می‌شود. وسایل نقلیه دو دسته موتوری و غیرموتوری هستند. وسایل نقلیه غیرموتوری چرخ‌دار بوده و توسط حیوانات یا پا حرکت داده می‌شوند، برای خرید ابزار صنعتی قدیمی غیرموتوری مانند دوچرخه، کجاوه، دلیجان و کالسکه در مزایده وسایل آنتیک شرکت کنید.

به‌مرورزمان وسایل نقلیه‌ای اختراع شد که برای حرکت از موتور احتراقی استفاده می‌کردند. خودروها دنیای انسان‌ها را دست‌ خوش تغییرات بی‌شماری کرده‌اند. مدل‌های مختلف با طراحی‌های خاص، تولید و جذابیت در کنار کارایی آن‌ها، بر تعداد علاقه‌مندان وسایل نقلیه اضافه می‌کند.

ماشین

دنیای ماشین‌های قدیمی شما را وسوسه می‌کند که حداقل یک‌بار مدل‌هایی از آن‌ها را بینید. اولین خودرو‌ها در زمان قاجار وارد ایران شدند؛ پس دیدن خودرو‌های قدیمی خود موجبات آشنایی بیشتر بافرهنگ و زندگی‌های قدیم را فراهم می‌کند.

ماشین‌های قدیمی یک طراحی خاص و جاودانه دارند که علت اصلی محبوبیت آنها است. کارکردن با آنها بسیار ساده است؛ زیرا سیستم‌های پیچیده ندارند و هنگام رانندگی احساس متفاوتی به فرد می‌دهد. علاوه بر اینکه ارزش بالایی دارند که یک فضای نوستالژی را برای شما تداعی می‌کند.

موتور

موتورسیکلت از وسایل نقلیه‌ای که با دو چرخ حرکت می‌کند. بیشتر علاقه‌مندان به این وسیله جوانان هستند. بسیاری از افراد هم با دیدن این وسیله خاطراتشان زنده می‌شوند و حس نوستالژیک خوبی به آن دارند. موتورهای قدیمی با ظاهری شیک در کلکسیون مجموعه‌داران پدیده‌ای شگفت‌انگیز است.

دوچرخه

دوچرخه از وسایل اولیه برای رفت‌‌وآمد بشر است. این وسیله در شکل‌ها، طراحی‌های متفاوت در اندازه چرخ‌ها و اسکلت، جلوه زیبایی از استعدادها را در طراحی به رخ می‌کشد. فروش طرح‌های متفاوت از دوچرخه‌های قدیمی در مزایده به همراه گواهی اصالت کالا در اختیار علاقه‌مندان به وسایل صنعتی آنتیک قرار می‌گیرد.

خرید ابزار قدیمی و آنتیک از پارکینگ پروانه

داشتن وسایل آنتیک و قدیمی برای زیباتر کردن دکور خانه و محل کار جلوه روشنی برای یادآوری خاطرات قدیم است. پارکینگ پروانه چندین سال در حوزه فروش ابزار صنعتی قدیمی، وسایل آنتیک و کلکسیونی فعالیت دارد.

اگر خواهان خریدی مطمئن در زمینه وسایل قدیمی هستید؛ بهتر است سایت را بررسی کنید و زمان برگزاری مزایده‌ها را در نظر داشته باشید و زیباترین و خاص‌ترین ابزار و یراق را با خیال آسوده انتخاب کنید. توجه داشته باشید که پارکینگ پروانه اصالت تمامی وسایل به مزایده گذاشته شده را تأیید می‌کند.

سخن پایانی

اشیای قدیمی و وسایل کلکسیونی در خانه یادگاری از زمان‌های کهن هستند که جلوه بی‌نظیری به دکور خانه می‌دهند. این علاقه‌مندی در ایرانیان هنردوست بیشتر است؛ اما اگر در خرید دچار تردید می‌شوید، بهتر است ابزار صنعتی قدیمی را از شرکت معتبر درخواست کنید و کالایی بااصالت را به ‌دست آورید.

سؤالات متداول

  1. چه وسایلی جزو ابزار صنعتی به ‌حساب می‌آیند؟

وسایلی که باعث افزایش کیفیت و سرعت در انجام بسیاری از کارها می‌شوند، ابزار صنعتی نام دارند.

  1. خرید وسایل آنتیک را از کجا انجام دهیم؟

برای داشتن خریدی مطمئن و آگاهانه همراه با گواهی اصالت کالا از سایت پارکینگ پروانه دیدن کنید.

  1. وسایل آنتیک صنعتی چه وسایلی هستند؟

وسایلی مورداستفاده در سفالگری، ریسندگی، خیاطی، قالیبافی، چوب‌بری و…

  1. وسایل آنتیک صنایع‌دستی چه وسایلی هستند؟

وسایل دست‌ساز مانند گلدان‌ها، سفال، دیوارکوب‌ها، نقاشی و…

 

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

سایر مقالات:

کارخانه های قدیمی سازنده آنتیک-معرفی 9 کارخانه قدیمی در سراسر دنیا!
نحوه تشخیص نقره اصل- 6 روش کاربردی در تشخیص نقره که باید بدانید!
آشنایی با 7 مورد از انواع وسایل کاربردی آنتیک + نکات طلایی خرید
من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید