پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > عمومی : تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک-معرفی بیش از 5 وسیله نقلیه قابل استفاده

تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک-معرفی بیش از 5 وسیله نقلیه قابل استفاده

وسایل نقلیه آنتیک

تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک

تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک برای افرادی که به این لوازم علاقه دارند، همیشه جالب بوده است. هنوز هم دوستداران ماشین‌های کلاسیک به نمایشگاه‌های مختلف سر می‌زنند و از دیدن یا داشتن یکی از آن‌ها غرق لذت می‌شوند. در این مقاله به نکات جدیدی در مورد تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک اشاره می‌کنیم.

 

 

ویدیو : وسایل نقلیه آنتیک

 

 

تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک

تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک را می‌توان از سال 1768 شمارش کرد؛ زمانی که اولین واگن ساخته شد که با کمک بخار حرکت می‌کرد. در سال 1806، جهان اولین موتور احتراق داخلی را دید؛ اما تقریباً 70 سال طول کشید تا بشریت آن را روی یک گاری سوار کند و از آن برای حرکت خود استفاده کند.

امروزه به خودروهای آنتیک و بسیار قدیمی زندگی دوم داده می‌شود و از آنها مراقبت می‌کنند، با آنها عکس می‌گیرند و حتی موزه‌های خاصی برای آن‌ها می‌سازند تا عموم مردم بتوانند از آن‌ها بازدید کنند.

وضعیت خودروی کلاسیک را نباید با وضعیت خودروی کلکسیونی اشتباه گرفت. در واقع، اکثر خودروهای تولید انبوه (ده‌ها و صدها هزار نسخه) بدون در نظر گرفتن قدمت و سال ساخت آن‌ها قابل جمع‌آوری نیستند.

کلکسیونرهای جدی علاقه زیادی به تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک نشان می‌دهند. مثلاً شورلت ایمپالا مدل 1964 یک خودروی کلاسیک است؛ اما فقط نسخه اسپورت نسخه محدود ایمپالا SS وضعیت کلکسیونر دارد و آنتیک یا عتیقه محسوب می‌شود. چنین خودروی نادری توجه قشر خاص عتیقه پسند را به خود جلب می‌کند.

در عین حال نیازی نیست که یک خودروی کلکسیونی در زمان عرضه گران و معتبر باشد. برعکس، گاهی اوقات اتومبیل‌هایی به دلیل کنجکاوی مردم و عدم محبوبیت بسیار کمیاب می‌شوند. علاوه بر این، یک خودرو با تولید انبوه ممکن است ارزش کلکسیونی داشته باشد. کافی است این خودرو متعلق به شخص مشهوری باشد یا به واقعه مهمی پیوند خورده باشد.

تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک
وسایل نقلیه آنتیک

 

 

مواد اولیه استفاده شده در ساخت وسایل نقلیه قدیمی و آنتیک

با وجود سادگی ظاهری بازیافت خودروها، این فرایند در واقع تقریباً به اندازه تولید آنها پیچیده است. این دستگاه‌ها ترکیبی از اجزا و مجموعه‌های مختلف ساخته شده از مواد مختلف هستند که با مایعات فنی ویژه پر شده‌اند.

در واقع، طبق تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک در یک ماشین کلاسیک می‌توانید قطعاتی از فولاد، آلیاژهای آلومینیوم، برنز، لاستیک و پلاستیک پیدا کنید. یک دستگاه پرس کلاسیک که بدنه ماشین را در یک میله فشرده می‌کند، یا برش‌های بزرگی که آن را به تکه‌تکه می‌کنند جزو قطعه‌های بازیافتی هستند.

از سال 1999، قوانین کلی برای دفع خودروها در اتحادیه اروپا معرفی شده است که برای همه کشورها اجباری است. این قوانین شامل حفظ قطعات ساخته شده از شیشه، لاستیک و پلاستیک برای پردازش بیشتر هستند. امروزه 85 درصد از کل قطعات خودرو بازیافت شده و در تولید مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرند و در آینده این رقم به 95 درصد خواهد رسید.

دلیل این تمرکز بر استفاده از مواد بازیافتی در تولید خودروها نه تنها نیاز به رعایت الزامات زیست‌محیطی، بلکه صرفه‌جویی در مصرف مواد بازیافتی است. قطعات ساخته شده از مواد بازیافتی هزینه کمتری نسبت به قطعات ساخته شده از مواد اولیه جدید دارند.

مواد اولیه استفاده شده در ساخت وسایل نقلیه قدیمی و آنتیک
وسایل نقلیه آنتیک

 

 

معرفی وسایل نقلیه آنتیک

تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک از ابتدا با اختراع چرخ شروع شد و پس از آن کم‌کم تکامل یافت. در جدول زیر سعی شده است تا تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک و برخی ویژگی‌های وسایل نقلیه مختلف توضیح داده شود.

وسایل نقلیه آنتیک تاریخچه
چرخ و ارابه چرخ ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین وسیله نقلیه بوده است که توسط بشر ساخته شده و طراحی گرد که مدور آن سبب شد تا امر جابه‌جایی سرعت زیادی پیدا کند. اولین ارابه‌ها 3500 سال قبل از میلاد ساخته شده‌اند. قدمت ارابه‌های سومری 2400 سال قبل از میلاد برآورد شده است.

این ارابه‌ها در دنیای باستان بسیار محبوب بوده‌اند و در همه جا مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بر اساس تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک قدمت ارابه‌های مصری 1700 سال قبل از میلاد مسیح بوده است.

گاری و اسب پس از ارابه‌ها به طور مداوم و در دهه‌های متمادی از گاری و اسب وسایل نقلیه بودند که انسان‌ها از آن‌ها برای حمل و نقل وسایل استفاده می‌کردند. این گاری‌ها امنیت چندانی نداشتند و سرعت آن‌ها نیز بالا نبود. با این وجود به دلیل اتاق تعبیه شده می‌توانست مسافران را از باد، گرما، سرما و طوفان محافظت کند و سفری خوشایندتر را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.
ماشین اختراع ماشین طوفانی در دنیای حمل و نقل بود. آن‌ها اولین وسایلی بودند که با نیروی الکتریکی موجود در موتور کار می‌کردند و به سوخت نیازمند بودند. نمونه‌های اولیه چندان سریع و ایمن نبودند و به صندلی و شیشه‌های باکیفیت مجهز نبودند؛ با این وجود آن‌ها طرفداران زیادی داشتند.

ظهور ماشین‌ها مصادف با دوران پادشاهی ناصرالدین‌شاه در ایران است. تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک نشان می‌دهد که این وسایل با هزینه زیاد تولید می‌شدند و در ابتدا تنها در دسترس قشر خاصی از جامعه بودند.

دوچرخه تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک نشان می‌دهد که اولین دوچرخه در سال 1790 توسط بارون کارل فون دریس ساخته شده است. تا قبل از آن اسب‌ها وسایل نقلیه تک سرنشین محسوب می‌شدند.

مزیت دوچرخه این بود که به مراقبت و نگهداری نیاز نداشت و تنها با رکاب زدن به حرکت در می‌آمد. این وسیله حتی سوختی برای حرکت کردن نمی‌خواست.

وسایل نقلیه دیگر تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک مشخص کرده است که پس از آن لوکوموتیوهای بخار، موتورسیکلت‌ها، نسل جدید ماشین‌ها، کشتی، هواپیما و… توسط بشر ساخته شده‌اند و سبب شده‌اند تا ارتباطات به سطح جدیدی برسد. از این وسایل در طول زمان به طور مداوم نمونه‌های بهتری ارائه شد.
معرفی وسایل نقلیه آنتیک
وسایل نقلیه آنتیک

روش‌های نگهداری و تعمیر وسایل نقلیه قدیمی و آنتیک

 کارگاه‌های مرمت بسیار کمی در ایران وجود دارد و دایره دوستداران فناوری خودرو نیز کوچک و فشرده است؛ بنابراین برخی از مردم یکدیگر را می‌شناسند، اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند و به تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه آنتیک می‌پردازند.

مردم در اینترنت مکاتبه می‌کنند و سایت‌های کارگاهی را پیدا می‌کنند. در نهایت، این رویکرد تحلیلی افرادی است که آماده شیرجه رفتن در زمینه خودروهای یکپارچه‌سازی با سیستم‌عامل هستند. از چندین کارگاه بازدید، مقایسه و گزینه قابل قبولی را برای خود انتخاب می‌کنند.

اگر تصمیمی در مورد بازسازی کامل خودروهای آنتیک گرفته شود، ماشین به حالت بدنه برهنه روی چرخ‌ها جدا می‌شود و برای تمیز کردن به جایی که بدنه از رنگ قدیمی، خاک و زنگ‌زدگی پاک می‌شود. برای تعمیر و نگهداری از خودروهای آنتیک همه چیز به ماشین و بودجه مالک آن بستگی دارد.

 پس از تمیز کردن، بدنه وارد منطقه جوشکاری می‌شود که تمام قطعات تخریب شده قدیمی حذف شده و عناصر جدید مجموعه‌ها جوش داده می‌شوند و شکاف در اتصالات لب به لب از بین می‌رود. در مرحله بعد، ماشین برای رنگ‌آمیزی آماده است. سوسپانسیون‌ها از بدن خارج شده و برای ترمیم فرستاده می‌شوند. به این کار ضد خوردگی کف نیز اضافه شده است.

 علاوه بر این، بازسازی موتور، گیربکس، سیستم‌های فرمان و ترمز و همچنین فضای داخلی انجام می‌شود. پس از آن، تنظیمات نهایی انجام می‌شود، دستگاه قطعات جلا داده شده و با یک لایه محافظ پوشانده می‌شود.

روش‌های نگهداری و تعمیر وسایل نقلیه قدیمی و آنتیک
وسایل نقلیه آنتیک

 

 

خودروهای کلاسیک

خودروهای کلاسیک طراحی‌ای دارند که در نوع خود منحصر به فرد است و دیگر از این نوع طرح تولید نمی‌شود. اصالتی که در این طرح‌های قدیمی و ظرافت آن‌ها وجود دارد توجه افراد علاقه‌مند به ماشین را به خود جلب می‌کند. این خودروها دارای طیف رنگ‌های گسترده و زیبا هستند و به رنگ‌های زرشکی، قهوه‌ای، سبز و… تولید شده‌اند.

 همین امر شاید سبب شده است تا مردم به خودروهای کلاسیک علاقه‌مند باشند و آن‌ها را از سایر خودروهای جدید و حتی پیشرفته‌تر متمایز بدانند. شاید جالب باشد که بدانید خودروهای کلاسیک قدرت موتور بسیار بالایی دارند و این قدرت حتی با ماشین‌های امروزی قابل قیاس نیست. در ماشین‌های جدید قدرت موتور به دلیل بهینه‌سازی مصرف سوخت پایین‌تر است.

هرساله رویدادها و مسابقات زیادی برگزار می‌شود که در آن خودروهای کلاسیک و سایر انواع وسایل نقلیه را به نمایش می‌گذارند و از تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک صحبت می‌کنند. این رویدادها با حضور علاقه‌مندان به وسایل آنتیک و خودروهای کلاسیک شور و هیجان بالایی دارند.

خودروهای کلاسیک
وسایل نقلیه آنتیک

 

 

استفاده از وسایل نقلیه قدیمی و آنتیک در دوران حال

امروزه برخی از افراد به دلیل علاقة خود هنوز هم از خودروهای کلاسیک استفاده می‌کنند و آن را به ماشین‌های هوشمند ترجیح می‌دهند. تعداد این افراد که بتوانند هزینه خرید این وسایل را بدهند چندان بالا نیست. این کار علاوه بر سطح ایمنی پایین، سختی‌های دیگری نیز از جمله نایاب بودن قطعات خودروهای قدیمی دارد.

خودروهای قدیمی قدرت موتور بالاتر و در نتیجه مصرف سوخت بیشتری دارند که منجر به آلودگی بالا در محیط می‌شود. در برخی از شهرها استفاده از خودروهای آنتیک ممنوع شده است و به دلیل مضرات آن برای هوا فقط آن‌ها را در مکان‌های مشخصی برای بازدید نگهداری می‌کنند. این وسایل در دوران حال چندان استفاده‌ای ندارند و بیشتر جنبة تزئینی دارند.

بهترین مزایده‌های عتیقه‌جات با پارکینگ پروانه

خرید و فروش آنتیک‌های مختلف مورد علاقه قشر خاصی از جامعه است. افرادی علاقه‌مند و کنجکاو به دنبال فرصت‌هایی برای بازدید از وسایل عتیقه یا خرید و فروش آن‌ها هستند. برخی از این افراد کلکسیونر هستند و این لوازم را برای دکوراسیون منزل خود تهیه می‌کنند؛ اما برخی دیگر به طور حرفه‌ای به کار در این زمینه مشغول هستند.

گروه حرفه‌ای پارکینگ پروانه که به خرید و فروش وسایل عتیقه مختلف مشغول هستند به طور مرتب مزایده‌هایی را نیز در این زمینه برگزار می‌کنند. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت پارکینگ پروانه در این مزایده‌ها شرکت کرده و به خرید و فروش وسایل عتیقه و آنتیک خود از طریق مزایده بپردازند و آن‌ها را به قیمت‌های بالا و با سود خوب به فروش برسانند.

بهترین مزایده‌های عتیقه‌جات با پارکینگ پروانه
وسایل نقلیه آنتیک

 

 

سؤالات متداول

  1. آیا خودروها نیز جزو وسایل عتیقه و آنتیک محسوب می‌شوند؟

بله در صورتی که این وسایل قدمت 50 تا 100 سال داشته باشند بسیار باارزش هستند و جزو وسایل آنتیک به شمار می‌روند.

  1. وسایل نقلیه آنتیک در کجا نگهداری می‌شوند؟

آن‌ها بیشتر در موزه‌ها نگهداری می‌شوند و عموم مردم نیز می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند.

  1. آیا امکان خرید وسایل نقلیه آنتیک وجود دارد؟

همیشه این امکان برای افرادی که پول کافی داشته باشند وجود دارد؛ اما مشکل اصلی کمیاب بودن این وسایل عتیقه است.

سخن پایانی

تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک داستان پرفراز و نشیب و جالبی دارد که نشان می‌دهد چطور انقلاب صنعتی باعث تغییرات بسیار گسترده در جهان شد و ظهور خودروها و وسایل نقلیه سبب شد تا جهان به‌جای کوچک‌تری تبدیل شود.

این اختراع بشر سبب بهبود و تسریع ارتباطات شد و سرعت زندگی را بسیار بالا برد. در این مقاله در مورد تاریخچه وسایل نقلیه آنتیک صحبت کردیم که امیدواریم مورد توجه علاقه‌مندان این بحث واقع شود.

سایر مقالات:

5 گام اصلی تشخیص برند کاپودیمونته ایتالیا + تاریخچه شکل‌گیری آن
معرفی برند لمونژ فرانسه و 4 نکته طلایی برای تشخیص ظروف اصل
معرفی 9 مورد از معروف‌ترین آثار باستانی مصر+ تمدن و هنر مصر باستان

 

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید