پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > راهنمای خرید : معرفی 9 مورد از بهترین وسایل آنتیک آشپزخانه

معرفی 9 مورد از بهترین وسایل آنتیک آشپزخانه

وسایل آنتیک آشپزخانه

معرفی وسایل آنتیک آشپزخانه مورد استفاده

وسایل آنتیک آشپزخانه از بهترین راه‌ها برای ایجاد یک فضای آشپزخانه قدیمی است. در گذشته تجهیزات این نقطه از خانه به اندازه حال حاضر پیشرفته و گسترده نبوده است. تنها برخی وسایل ساده که نیاز پخت و پز را برآورده کند، وسایل پرمصرف بوده‌اند.

امروزه دسته وسایل آنتیک آشپزخانه در برخی موزه‌ها یا آنتیک فروشی‌ها، جلب توجه ویژه‌ای را در نظر بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنند. در این مقاله سعی کرده‌ایم که پراستفاده‌ترین وسایل عتیقه آشپزخانه را معرفی کنیم.

 

ویدیو : وسایل آنتیک آشپزخانه

 

کتری‌های مسی قدیمی

اگر به هر آشپزخانه قدیمی نگاه کنید، ممکن نیست که این نوع از وسایل آنتیک آشپزخانه را در آن پیدا نکنید. این گونه از وسایل از زمان‌های قدیم در دسترس بوده‌اند. اگرچه در طول قرن‌ها اشکال مختلفی به خود گرفته‌اند. در واقع می‌توان گفت کتری دومین وسیله پرطرفدار آشپزخانه است.

در حال حاضر، اکثر مورخان توافق دارند که اولین کتری در انگلستان تولید شده است. این گونه از وسایل انتیک آشپزخانه، درست شبیه همان طرح‌هایی است که امروزه وجود دارند.

تفاوت آن‌ها تنها در مواد سازنده و نحوه نیرو دادن به آن‌ها است. به همین دلیل کتری‌های عتیقه فقط برای زیبایی شناسی نیستند. این وسایل هنوز هم قابل استفاده هستند.

کتری‌های عتیقه عمدتاً بر اساس موادشان متمایز می‌شوند. صرف نظر از طرح یا مواد مورد استفاده، تولیدکنندگان باید اطمینان حاصل می‌کردند که تمام این مواد، رسانای خوبی برای گرما باشند. مواد زیر ازجمله مواد رایجی هستند که برای تولید کتری‌های آنتیک استفاده می‌شوند:

در این اینجا باید بدانید که کتری‌هایی که مردم عادی و ثروتمندان استفاده می‌کردند را می‌توان با مواد آن تشخیص داد. برای مثال کتری‌های مسی و چدنی برای طبقه پایین جامعه تولید می‌شد. در حالی که از جنس نقره برای ثروتمندان استفاده می‌کردند.

کتری‌های مسی قدیمی
کتری‌های مسی قدیمی

 

 

اجاق گاز

می‌توان گفت که یکی از اصلی‌ترین وسایل آنتیک آشپزخانه در هر زمانی، اجاق گاز است. به این دلیل که نهایت فرایند پخت و تهیه غذا به وسیله اجاق گاز انجام می‌شود. با این حال آشپزخانه قبل از تولد این وسیله وجود داشته است.

از منظر آشپزی، مواد تشکیل دهنده آشپزخانه حدود 200 سال پیش یک منبع حرارتی با سطح صاف همراه با یک فر بوده است. اعتبار ایده ساخت اجاق گاز به بنجامین تامپسون یا همان کنت رامفورد می‌رسد. این فرد اولین دستگاه‌های پخت و پز را برای کنترل علمی گرما در دهه 1790 طراحی کرد.

در طول تاریخ نحوه ساخت، شکل، طراحی و حتی عملکردهای این وسیله باتوجه به تکنولوژی‌های مربوط به آن دوران تغییر می‌کرد. با این حال اجاق‌های قدیمی با هر کاربردی که داشتند برای سوزاندن چوب طراحی می‌شدند. پس از اتمام جنگ داخلی طرح های ذغال سوز نیز خود را به صحنه رساندند.

همان توسعه و رشد تکنولوژی و ایده‌های تولیدات باعث شد که سازندگان اجاق‌ها به جستجوی منابع گرمایی فراتر از چوب و زغال سنگ روی بیاورند. آن‌ها ترکیب نامحتملی از نیروها را به سمت گاز سوق دادند. با این حال گاز یک منبع گران محسوب می‌شود که بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دادند از همان ذغال و چوب استفاده کنند.

روند تغییرات در شکل و نوع سوخت اجاق گازها در طول تاریخ در جدول زیر بیان شده است.

سال تغییرات مربوطه
قبل از دهه 1830 ورود ذغال برای سوخت اجاق‌ها
دهه 1830 استفاده از گاز به عنوان سوخت
دهه 1900 قبول استفاده از گاز در اجاق
دهه 1910 تولید گاز به ظاهر نمادین کابینت
سال 1930 استفاده از برق در اجاق گاز
دهه 20 تولید گازهای 5 شعله‌ای
اجاق گاز
وسایل آنتیک آشپزخانه

هاون یا هاونگ

این وسیله یکی از پرکاربردترین وسایل آنتیک آشپزخانه در زمان گذشته و کنونی است. موادی مانند دانه‌های گیاهی، سبزی و انواع ادویه را در ان وسایل فلزی یا سنگی می‌کوبیدند یا می‌ساییدند. این وسیله از یک دسته و یک کاسه کوچک هم‌جنس ساخته می‌شود.

آنتیک بودن این وسیله از آن جایی بیشتر قوت می‌گیرد که در شربت مقدس هوم را به وسیله آن تهیه می‌کردند. از همین رو یکی از وسایل مقدس مزدیسنان محسوب می‌شود. به طور کلی می‌توان این‌ گونه بیان کرد که هاون در عوض آسیب‌های برقی امروزی استفاده می‌شدند. این در حالی است که نسبت به آن چندین مزیت برتر دارد. مزیت‌هایی شامل:

  • استحکام در مقابل ضربات
  • استفاده آسان
  • حفظ بو و طعم مواد غذایی
  • ماندگاری طولانی
  • شستن راحت

کفگیرهای آهنی

انتقال غذا از پاتیل‌های فلزی به درون ظرف نیازمند استفاده از کفگیرهای آهنی است که امروزه به عنوان دکورهای تزئینی در میان کلکسیون وسایل آنتیک آشپزخانه نگهداری می‌شود. این کفگیرها عموماً دسته‌ای از عایق چوب دارند که حرارت و گرما از طریق تماس با غذای داغ به دست منتقل نشود.

دهانه این کفگیرها مانند کفگیرهای عادی امروزی که استفاده می‌کنید نیست. می‌توان گفت که تمام آن‌ها به حالت دایره‌ای در با قطرهای مختلفی هستند. این کفگیرها از آهن یا فلزاتی که مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته باشند، ساخته می‌شدند. درنهایت نیز با هنر ضربه‌زنی نیز قوس و ارتفاع آن‌ها را به میزان دلخواه و متفاوتی درمی‌آوردند.

کفگیرهای آهنی
وسایل آنتیک آشپزخانه

 

 

سماورهای قدیمی

سماورهای قدیمی اغلب از وسایل انتیک آشپزخانه مسی هستند. این سماورها همانند نوع امروزی خود هستند با این تفاوت که خبری از گاز و برق نیست. چوب و ذغال از اصلی‌ترین سوخت‌های مورد استفاده برای این سماورها هستند. شکل و طراحی آن‌ها نیز یکسان است؛ با این تفاوت که ممکن است در حالت ساده باشند یا نقش‌ونگارهای قدیمی روی آن حکاکی شده باشند.

دبه روغن لعابی

در زمان‌های قدیم همانند امروز استفاده از روغن‌های صنعتی در محفظه‌های پلاستیکی رایج نبود. این افراد بیشتر خود به تولید روغن می‌پرداختند. از همین رو در کنار وسایل پخت و پز، دبه روغن لعابی با طرح‌های مختلف ازجمله طرح مشهور گل‌سرخی دیده می‌شد.

این نوع از وسایل آنتیک آشپزخانه به صورت یک ظرف استوانه‌ای نسبتاً بلند با یک دسته باریک فلزی که جابه‌جایی را آسان‌تر می‌کند، ساخته شده است. جنس بیشتر این ظروف از فلزات مختلفی است که با لعاب روی آن‌ها را پوشانده‌اند. از همین رو می‌توان آن‌ها را روی شعله و حرارت نیز استفاده کرد.

به منظور جلوگیری از داغ شدن دسته این ظرف نیز یک تیکه چوبی اضافی روی دسته آن تعبیه شده است که جابه‌جایی را راحت‌تر کند. طراحی این ظرف به همراه نقاشی‌های روی آن‌ها منجر به استفاده از آن به عنوان وسایل آنتیک آشپزخانه در دکور آشپزخانه‌های امروزی شده است.

وسیله برش نان  

یکی دیگر از وسایل آنتیک آشپزخانه در دوران قدیم، ابزارهایی برای برش نان بوده است. این وسیله حالتی مانند کاترهای امروزی؛ اما با طراحی متفاوت دارد. سال ساخت این دستگاه برش نان گیوتینی به اوایل دهه 1900 برمی‌گردد.

این دستگاه اغلب دارای یک تیغه پخ‌دار فولادی تیز است. از همین قسمت نیز نان را به طول دلخواه خود جدا می‌کردند و برش می‌دادند. در سایر قسمت‌های آن نیز ممکن است از چوب استفاده شده باشد. این وسیله یک آیتم تزئینی عالی است که می‌تواند در یک آشپزخانه قدیمی به عنوان یک برش کار استفاده شود.

وسیله برش نان  
وسایل آنتیک آشپزخانه

 

 

 

کلوک ترشی

ظروف بلوری و شیشه‌ای جز جدایی ناپذیر وسایل انتیک آشپزخانه در قدیم بوده است. این ظروف که به کلوک نیز معروف بودند، برای ذخیره کردن مواد غذایی مانند ترشی استفاده می‌شود.

این ظروف اغلب به شکل کوزه یا پاتیل‌هایی هستند که بیشتر از بلور یا شیشه محکم است که مقاومت کافی را در برابر گرما و سرما را داشته باشند.  امروزه این نوع از ظروف در آشپزخانه‌ها نیز برای ذخیر هر نوع مواد غذایی یا همان ترشی قابل استفاده است.

همزن دستی

ساخت وسایلی که راحتی انسان را بیشتر و بیشتر به ارمغان بیاورد، خاص طبیعت خود انسان است. از همین رو کمی که به عقب برگردید، همزن‌های دستی را می‌بینید که کار مخلوط کردن مواد غذایی را نسبت به حالت دستی آسان‌تر می‌کند.

این دسته از وسایل آنتیک آشپزخانه نسبتاً جدید، کاربردی ساده‌تر از مخلوط‌کن‌های امروزی دارند. اگر نمونه‌ای از آن‌ها را نیز داشته باشید، متوجه می‌شوید که ساختار ساده و ابتدایی دارند. با این حال به نوبه خود کاربردی و بهتر از استفاده از دست است.

ساختار آن دارای یک محفظه شیشه‌ای با دسته‌ای متحرک از چوب است. چرخ‌دنده‌ای پلاستیکی یا فلزی به این دسته متصل است که با چرخاندن آن، قطعه مستطیلی شکل داخل محفظه به چرخش درمی‌آید. مزیت این دستگاه به آن است که نیروی کمتری از طریق دست انسان برای انجام کار نیاز است.

همزن دستی
همزن دستی

 

 

پارکینگ پروانه

اگر می‌خواهید نمایی از آشپزخانه خود را به دوران گذشته ببرید، استفاده از وسایل آنتیک آشپزخانه بهترین راهکار برای خواسته شما خواهد بود. تیم پارکینگ پروانه پیدا کردن و جمع‌آوری این گونه از وسایل را به آسان‌ترین حالت ممکن ساخته است.

شما در این سایت می‌توانید انواع ظروف آنتیک مورد نیاز خود را برای داشتنی آشپزخانه آنتیک پیدا و خریداری کنید. علاوه بر آن اگر می‌خواهید وسیله‌ آنتیک خود را نیز بفروشید، می‌توانید از طریق همین سایت آن را برای شرکت در مزایده‌ قرار دهید تا با بالاترین قیمت پیشنهادی از سوی کاربران خریداری شود.

سؤالات متداول

  1. اصلی‌ترین وسیله داخل آشپزخانه قدیمی و جدید چیست؟

اجاق گاز

  1. از هاون برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

کوبیدن و سابیدن انواع دانه‌ها، سبزی و…

  1. مزیت استفاده از همزن دستی چیست؟

نیروی کمتری از طریق دست برای مخلوط کردن نیاز است.

کلام آخر

وسایل آنتیک آشپزخانه گونه‌ای از وسایل هستند که در عین آنتیک بودن برای استفاده‌های امروزی نیز کاربرد دارند. با این حال بیشتر افراد آن‌ها را به عنوان وسایل تزئینی و دکوری در گوشه و کنار خانه، خصوصاً آشپزخانه استفاده می‌کنند. در این مقاله مهم‌ترین وسایل آنتیک آشپزخانه که در زمان خود عملکردهای زیادی داشتند، معرفی شد.

سایر مقالات:

معرفی 3 مکان گردشگری آنتیک-آشنایی با فرهنگ -تمدن‌ ومعماری باستان
4 بازارچه معروف وسایل آنتیک در ایران+نکاتی برای خرید و فروش وسایل آنتیک
معرفی 5 نقطه در جهان برای فروش آنتیک

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

 

 

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید