پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > نکات آموزشی : نحوه بازسازی چوب قدیمی با 2 روش کاربردی و آسان!

نحوه بازسازی چوب قدیمی با 2 روش کاربردی و آسان!

نحوه بازسازی چوب قدیمی

نحوه بازسازی چوب قدیمی و نکات مهم پیرامون آن

نحوه بازسازی چوب قدیمی

اگر با این سؤال مواجه شده‌اید که نحوه بازسازی چوب قدیمی چگونه است، بهتر است بدانید که ترمیم رنگ وسایل چوبی می‌تواند یک فرایند پرکار و هیجان‌انگیز باشد. این طرز تجدید حیات به چوب قدیمی به شما اجازه می‌دهد تا یک قطعه باارزش را به شکلی جدید و زیبا تبدیل کنید.

با ما در مقاله زیر همراه باشید تا مرحله‌به‌مرحله آموزش بازسازی وسایل چوبی قدیمی به روش عادی و سمباده‌زنی را در اختیارتان قرار دهیم.

تمیزکردن سطح چوب

در مرحله اول بازسازی میز قدیمی و وسایل چوبی از مواد شوینده مخصوص چوب و یک‌پارچه تمیز و ضخیم استفاده کنید. درصورتی‌که ماده شوینده نیاز به آب دارد حتماً از آب استفاده کنید. البته باتوجه‌به اینکه پارچه خیس نشود.

همچنین به‌خاطر داشته باشید که استفاده از شوینده‌های شیمیایی دیگر ممکن است به وسایل چوبی آسیب برسانند. در صورت عدم دسترسی به پاک‌کننده مخصوص چوب می‌توانید از ۱۵ میلی‌لیتر مایع ظرف‌شویی و ۳٫۷۸ لیتر آب برای تمیزکردن و جلوگیری از خراب‌شدن سطح چوب استفاده کنید.

لکه‌زدایی چوب

نحوه بازسازی چوب قدیمی

در مرحله دوم می‌توانید برای پاک‌کردن لکه‌های آب‌روی سطح چوب به‌جای استفاده از ژل پترولیوم می‌توانید از سایر موادی باخاصیت مشابه که در دسترس شما هستند، استفاده کنید. در نحوه بازسازی چوب قدیمی ابتدا ناحیه موردنظر را با مواد مشابه آزمایش کنید.

اگر اطمینان حاصل کردید که رنگ چوب تغییر نمی‌کند، می‌توانید به مدت شب تا صبح از این مواد استفاده کنید و به آنها اجازه دهید که به داخل چوب نفوذ کنند تا لکه‌های موجود دران به‌خوبی از روی سطح چوب پاک شوند.

رفع آسیب‌دیدگی چوب

در مرحله سوم فرایند بازسازی چوب قدیمی برای تعمیر هرگونه آسیب‌دیدگی در وسایل چوبی از بتونه اپوکسی یا وکس استفاده کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید استفاده از نمونه‌ای با رنگ مشابه در وسایل چوبی تغییر رنگ چوب قهوه‌ای به سفید است.

ابتدا با استفاده از انگشت خود مقداری از بتونه اپوکسی را بردارید و آن را به‌صورت یک‌لایه نازک بر روی محل قرار دهید. بهتر است بدانید که برای آسیب‌دیدگی‌های کوچک وکس مناسب و برای آسیب‌دیدگی‌های وسیع بتونه اپوکسی مناسب‌تر است.

اگر رنگی که برای رنگ‌آمیزی وسایل چوبی استفاده می‌کنید با رنگ آن‌ها همخوانی ندارد، نگران نباشید. شما می‌توانید از طرز رنگ‌کردن میز چوبی با اسپری به رنگ موردنظر خود دست یابید.

پتینه‌کاری چوب

بازسازی و پتینه وسایل چوبی قدیمی یک روش رنگ‌آمیزی است که با ترکیب چندرنگ در بخش‌های قدیمی و کهنه یک پوشش هنری و منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند. رنگ طلایی عموماً یکی از رنگ‌های پایه و استفاده‌شده در پتینه‌کاری برای وسایل چوبی قدیمی است.

استفاده از ژل بتونه چوب

نحوه بازسازی چوب قدیمی

در این مرحله از نحوه بازسازی چوب قدیمی می‌توانید از ژل بتونه چوب به‌عنوان جایگزینی برای رنگ‌پریده وسایل چوبی استفاده کنید. استفاده از این ژل مزایای زیادی دارد.

 برای مثال خشک‌شدن آن زمان زیادی نمی‌برد؛ بنابراین در صورت عدم رضایت از رنگ استفاده شده می‌توانید با استفاده از تینر آن را پاک‌کرده و رنگ دیگری را به‌جای آن استفاده کنید.

استفاده از محلول پرداخت چوب

در مرحله آخر شما می‌توانید با استفاده از یک‌پارچه تمیز و محلول پرداخت چوب، سطح چوب را به طور کامل پاک و درخشان کنید. برای انجام این کار پارچه را به‌صورت مداوم بر روی سطح موردنظر حرکت داده و با فشار مناسب آن را به سمت جلو سوق دهید.

 این عمل باعث خشک‌شدن سطح چوب و حذف هرگونه لکه و آلودگی می‌شود. شما علاوه بر یادگیری آموزش رنگ‌کردن کمد چوبی قدیمی و وسایل چوبی با استفاده از نکات بالا می‌توانید از روش سمباده زنی در نحوه بازسازی چوب قدیمی نیز استفاده کنید.

روش‌های سمباده زنی در بازسازی چوب قدیمی

بازسازی چوب قدیمی

برای آشنایی هر چه بیشتر شما با تعمیر و بازسازی وسایل چوبی، چند روش را برای بازسازی این وسایل به شما معرفی می‌کنیم.  

استفاده از تمیزکننده‌ها

قبل از شروع نحوه بازسازی چوب قدیمی در روش سمباده زنی لطفاً تمام آلودگی‌های روی سطح چوب را با استفاده از یک پاک‌کننده چندمنظوره به‌دقت تمیز کنید. حتماً به‌خاطر داشته باشید که از یک پاک‌کننده استاندارد و معتبر استفاده نمایید.

 سمباده زنی

در این مرحله از نحوه بازسازی چوب قدیمی ابتدا وسیله چوبی موردنظر را با کاغذ سمباده با درجه سختی ۴۰ یا ۶۰ سطح بپوشانید. سپس با استفاده از کاغذ سمباده به‌آرامی و با حرکات دایره‌ای و خطی سطح موردنظر را سمباده بکشید.

در انجام این فعالیت در فرایند بازسازی چوب قدیمی حتماً از ماسک صورت و عینک مخصوص استفاده کنید. این تدابیر احتیاطی به شما کمک می‌کنند تا چشمان و اجزای صورت شما از تمامی ذرات ریز و خرده‌ای که در هنگام سمباده زدن ایجاد می‌شوند در امان باشند.

برداشتن خرده‌های چوب از روی سطح

بازسازی چوب قدیمی

در این مرحله از نحوه بازسازی چوب قدیمی با استفاده از یک‌قلم خرده‌های چوب حاصل از سمباده زنی را از سطح موردنظر را پاک کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا نقطه‌ای که سمباده نزده‌اید را مشخص کنید و بتوانید در مرحله بعدی به سمباده زدن آن نقطه اقدام کنید.

سمباده زنی مجدد

 در جواب سؤال چگونه وسایل چوبی را نو کنیم بهتر است، بدانید که در مرحله چهارم برای دستیابی به یک سطح صاف و یکدست شما باید دوباره از کاغذ سمباده با درجه سختی ۱۲۰-۲۴۰ استفاده کنید. این عمل باعث خواهد شد تا سطح به طور یکسان توسط کاغذ سمباده لمس شود و وسایل چوبی شما تراکم و صافی بالایی داشته باشند.

استفاده از تینر

در این مرحله از نحوه بازسازی چوب قدیمی ابتدا با استفاده از یک‌پارچه تمیز سطح موردنظر را به طور کامل پاک کنید. استفاده از تینر به شما کمک می‌کند تا چوب نمایی طبیعی را حفظ کند و در نتیجه وسایل بازسازی شده به شکل زیباتری تبدیل شوند.

استفاده از روغن جلادهنده

در مرحله آخر از فرایند بازسازی از روغن ساج یا روغن‌جلا برای سطح المان‌های چوبی استفاده کنید. استفاده از این نوع روغن‌ها باعث می‌شود که رنگ و طرح چوب به‌خوبی بروز پیدا کند.

لیستی از مراحل و نحوه بازسازی چوب قدیمی

مراحل و نحوه بازسازی چوب قدیمی

روش عادی روش سمباده زنی
تمیزکردن سطح چوب استفاده از تمیزکننده‌ها
لکه‌زدایی سمباده زنی
رفع آسیب‌دیدگی برداشتن خرده‌های چوب از روی سطح
پتینه‌کاری سمباده زنی مجدد
استفاده از ژل بتونه چوب استفاده از تینر
استفاده از محلول پرداخت چوب استفاده از روغن‌جلا دهنده

خریدوفروش وسایل عتیقه با پارکینگ پروانه

پارکینگ پروانه یکی از معتبرترین سایت‌ها خریدوفروش عتیقه‌جات و اشیا مهم در ایران است. شما عزیزان می‌توانید با خرید یا فروش کالاهای خود در سایت ما از بهترین امکانات بهره‌مند شوید. همچنین داشتن اشیا گران‌بها و قیمت‌های مناسب از نقاط مثبت سایت ما است؛ بنابراین با ما زیباترین و باکیفیت‌ترین‌ها کالاها را دریافت کنید.

سخن پایانی

نحوه بازسازی چوب قدیمی یک فرایند پیچیده و مهم است که نیاز به تجربه و دانش کافی دارد. این فرایند شامل بررسی چوب، چگونگی تعمیر آن، حفظ قطعات اصلی و انجام یک رویکرد خلاقانه است.

 شما در این روش باید ابتکار عمل داشته باشید و از ایده‌های خلاقانه خود برای اجرا آن‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از روش‌های ذکر شده در مقاله بالا اشیای چوبی قدیمی و وسایل کارکرده خود را به شکل تازه‌ای تبدیل و از آنها استفاده کنید.

سؤالات متداول

۱ . مواد مناسب برای رفع آسیب‌دیدگی در فرایند بازسازی وسایل چوبی چیست؟

بتونه اپوکسی و وکس

۲. ویژگی استفاده از ژل بتونه در نحوه بازسازی چوب قدیمی چیست؟

خشک‌شدن آن زمان زیادی نمی‌برد؛ بنابراین در صورت عدم رضایت از رنگ استفاده شده می‌توانید با استفاده از تینر آن را پاک‌کرده و رنگ دیگری را به‌جای آن استفاده کنید.

۳ . مزایای سمباده زنی مجدد چوب چیست؟

 سمباده زنی مجدد باعث خواهد شد تا سطح به طور یکسان لمس شود و وسایل چوبی شما تراکم و صافی بالایی داشته باشند.

 

سایر مقالات:

معرفی 6 مورد از برترین کلکسیونرهای دنیا و زوج‌های خوش ذوق
روش های بازسازی ظروف چینی قدیمی – ترمیم در منزل تنها با 4 مرحله ساده
معرفی 7 کلکسیون ساعت آنتیک در ایران و جهان- بسیار جذاب و شیک!

 

 

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید