پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > نکات آموزشی : عتیقه چیست؟ معرفی 8 نوع عتیقه محبوب برای خرید و فروش

عتیقه چیست؟ معرفی 8 نوع عتیقه محبوب برای خرید و فروش

باارزش‌ترین عتیقه‌ها کدام‌اند؟

عتیقه چیست و چگونه می‌توان آن را خریداری کرد؟

عتیقه چیست؟ شاید این اولین سؤالی باشد که هر کسی در مورد اشیای قدیمی و باارزش می‌پرسد. عتیقه‌جات و اشیای کلکسیونی معمولاً اقلام کمیاب و موردتوجهی هستند که اغلب به دلیل ارزش سرمایه‌گذاری خریداری می‌شوند.

در این مقاله تاحدامکان سعی شده که پاسخ مناسبی برای پرسش عتیقه چیست و سایر سؤالات در این حوضه داده شود. پس اگر می‌خواهید در مورد عتیقه اطلاعات بیشتری بگیرید، با ما همراه باشید.

 

ویدیو : عتیقه چیست ؟

 

 

عتیقه چیست؟

معنای دقیق عتیقه چیست؟ شاید تعجب‌آور باشد که این اصطلاح تحت قوانین ایالات متحده تعریف شده است. طبق گفته کمیسیون تجارت فدرال و خدمات گمرکی ایالات متحده، یک کالا باید حداقل ۱۰۰ سال قدمت داشته باشد تا واجد شرایط وضعیت عتیقه باشد و بتوان معنی عتیقه را بدهد.

همچنین عتیقه‌ها باید از نظر هنری یا تاریخی مهم باشند به زبان ساده‌تر یک وسیله عتیقه جدای از قدمت باید هم زیبا و هم تزئینی باشد.

باارزش‌ترین عتیقه‌ها کدام‌اند؟

بعد از اینکه یک پاسخ کلی به سؤال عتیقه چیست دادیم، باید بدانیم که چه چیزهایی عتیقه هستند؟ به‌طورکلی باید بدانیم که هرچه تاریخچه یک قطعه بیشتر باشد ارزش آن بیشتر است. همچنین ارزش یک قطعه نیز به کیفیت، نادر بودن، شرایط و مطلوبیت کلی آن بستگی دارد.

باارزش‌ترین عتیقه‌ها ممکن است قطعاتی باشند که امضا شده‌اند؛ یعنی عتیقه‌هایی که قبلاً متعلق به شخص مشهوری بوده است یا در تعداد محدودی تولید شده‌اند؛ بنابراین اینها ممکن است باارزش‌ترین عتیقه‌جات باشند.

باارزش‌ترین عتیقه‌ها کدام‌اند؟
عتیقه چیست

 

 

رایج‌ترین عتیقه‌ها کدام‌اند؟

شما باید بدانید عتیقه چیست و به دنبال چه چیزی هستید. برخی از قطعات رایج‌تر از بقیه هستند، به‌ویژه آنهایی که در سمت جدیدتر دوران باستان بوده‌اند.

عتیقه‌های مانند ظروف غذاخوری و ظروف سفالی، قطعات و وسایل مربوط به جنگ سکه‌های فلزی و… که برای قرن‌ها ساخته شده‌اند و در دسترس طبقه متوسط نیز قرار گرفته‌اند جزو رایج‌ترین عتیقه‌ها هستند.

کمیاب‌ترین عتیقه‌ها کدام‌اند؟

عتیقه‌هایی مانند آثار هنری هنرمندان، تابلوهای نقاشی، وسایلی که بیشتر خانواده‌ها و افراد اعیان استفاده می‌کردند، عتیقه‌هایی مربوط به دوران بسیار قدیمی  و… از کمیاب‌ترین عتیقه‌ها هستند.

مثال‌های زیادی می‌توان در این باره زد که شهرت جهانی نیز دارند به‌عنوان نمونه می‌توانیم به گنجینه‌های بی‌نظیری مانند شمشیر ناپلئون بناپارت یا گلدان سلسله پینر چینگ اشاره کنیم که در دنیا تک و نایاب هستند.

چگونه بفهمیم که یک وسیله عتیقه است؟

وقتی که فهمیدیم عتیقه چیست باید این را هم باید بدانیم که تعداد زیادی کپی از عتیقه‌جات و اشیای کلکسیونی وجود دارد که تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن‌ها آسان نیست.

وسایل قدیمی و عتیقه‌جات اغلب دارای نگاره‌ها، قطعات و علائم قابل‌مشاهده و شناخته شده‌ای هستند که اگر مهارتی در تشخیص علائم، نگاره‌ها، اشکال و… داشته باشید به‌راحتی آنها را شناسایی می‌کنید. پس بهترین راه این است که با علائم و نشانه‌ها آشنا شوید.

چگونه بفهمیم که یک وسیله عتیقه است؟
عتیقه چیست

 

 

چگونگی تصاحب عتیقه‌جات

بعد از اینکه معنی عتیقه را فهمیدید و فراگرفتید که عتیقه چیست چند راه برای در اختیار گرفتن عتیقه‌ها وجود دارد. یکی از این راه‌ها استفاده از دستگاه‌ها و ادوات عتیقه‌یابی است که خودتان می‌توانید آنها را از زیر خاک بیرون بیاورید؛ اما این کار نیز مستلزم این است که فنون عتیقه‌یابی را بدانید و دریابید که عتیقه‌یابی چیست؟

یکی دیگر از این راه‌ها خرید عتیقه است که این روش هم مستلزم این است که شما هزینه زیادی کنید؛ زیرا که عتیقه‌جات بسیار ارزش مالی بالایی دارند.

اهمیت عتیقه‌جات از لحاظ تاریخی

اهمیت عتیقه چیست؟ اهمیت این وسایل ازآن‌جهت مهم هستند که مورخان فرهنگی و اجتماعی عتیقه‌ها را موردمطالعه قرار می‌دهند و آن‌ها را سرنخ‌های مستقیمی از شیوه زندگی مردم می‌دانند. آنچه برای یک محقق مهم است، استنباط تاریخی است که از روی وسیله پیدا می‌کنند و کمتر به زیبایی آن توجه دارند.

برای ‌مثال یک عتیقه‌شناس از روی یک وسیله ممکن است آداب‌ورسوم، تفکرات، عقاید، شیوه زندگی و… یک منطقه را کشف کند.

انواع عتیقه‌جات

انواعی از عتیقه‌جات در دنیا وجود دارد که ارزش هر کدام بر طبق نوع، قدمت، ظرافت، دوره تاریخی و… تعیین می‌شود. همان‌طور که در بخش عتیقه چیست توضیح دادیم این اقلام باید قدمت تاریخی داشته باشند؛ اما در کنار قدیمی بودن بسیاری از افراد به‌ظاهر وسیله بیشتر توجه می‌کند.

در زیر انواعی از عتیقه‌جات را برحسب نوع دسته‌بندی کرده‌ایم. با ما همراه باشید تا آنها را مختصراً معرفی کنیم.

انواع عتیقه‌جات
عتیقه چیست

 

 

ساعت‌ها

ساعت‌ها برای بسیاری از کلکسیونرهای عتیقه جذابیت خاصی دارند؛ اما این نوع عتیقه‌جات به‌مانند سایر وسایل قدیمی نرخ مشخصی در بازار ندارند. این نوع عتیقه ممکن است قدمت بالایی از لحاظ تاریخ نداشته باشد و صرفاً زیبایی آنها موجب توجه مخاطبین می‌شود.

بیشتر ساعت‌های عتیقه مکانیکی هستند و نوع آنها بیشتر مچی و جیبی است؛ اما ممکن است انواع دیگی به‌مانند ساعت‌های رومیزی یا ایستاده وجود دارد که قدمت آن به قرن هجدهم میلادی بر می‌گردد.

سرامیک‌ها

سرامیک‌های مرغوب از زمان‌های قدیم جمع‌آوری‌شده‌اند، و اروپایی‌ها از زمانی که مارکوپولو برای اولین‌بار آنها را از چین آورد، ظروف چینی و سرامیک‌ها را ارزشمند می‌دانستند.

مجموعه‌های سرامیکی ممکن است بر اساس ظروف (چینی، سفالی، ظروف سنگی، ظروف خامه‌ای، سنگ‌آهن)، لعاب (نمکی، لعاب سربی) و تزئینات (چاپ انتقالی، کاربردی، طلاکاری، نقاشی دستی) دسته‌بندی شوند. شکل سرامیک‌ها ممکن است به‌صورت گلدان، کوزه، قوری، بشقاب، سوپ‌خوری و… باشند.

منسوجات

منسوجات مفاهیم مهمی از تاریخ، عقاید، باورها، نماد و حتی سبک زندگی هر دوره‌ای را به ما منتقل می‌کنند. به‌طورکلی منسوجات به پارچه‌هایی گفته می‌شود که ممکن است جنس آنها از پنبه، ابریشم، کتان یا هر چیز دیگری باشد که از این پارچه‌ها به‌عنوان لباس یا طراحی‌های زینتی استفاده شده است.

این پارچه‌ها بر اساس نوع طرح، قدمت، جنس پارچه و ظرافت‌هایی که در آن به ‌کار رفته‌اند، دسته‌بندی می‌شوند.

فرش

بسیاری از انواع فرش‌ها جزو عتیقه‌جات بسیار باارزش و گران هستند. این نوع فرش‌ها که به‌صورت دستی بافته شده‌اند معمولاً تعدادشان محدود است و بیشتر آنها در موزه‌ها نگه‌داری می‌شوند. از فرش‌های عتیقه می‌توان وقایع تاریخی را نیز استنباط کرد؛ زیرا نقوش، طرح و رنگی که در آن به‌کاررفته ممکن است حوادثی تاریخی از گذشته را نقل کند.

نگهداری از این فرش‌ها به‌شدت سخت و تخصصی است شاید به همین دلیل باشد که در دنیا تعداد محدودی از فرش عتیقه موجود است.

فرش
عتیقه چیست

 

 

ظروف فلزی

بسیاری از ظروف فلزی به‌عنوان عتیقه جمع‌آوری می‌شوند. مطمئناً ظروف طلا و نقره بیشترین ارزش را بین ظروف قدیمی دارند. سپس ظروف برنجی، اسپندی، آهنی و برخی آلیاژها نیز به ترتیب جزو باارزش‌ترین‌ها قرار می‌گیرند.

در قدیم مردم عادی به علت ارزش بالای آن نمی‌توانستند از ظروف فلزی استفاده کنند و این ظروف بیشتر جنبه اعیانی دارد همچنین این ظروف ممکن است دارای نقوش، طرح‌ها و تزئینات خاصی باشد که ارزش آن را نیز بالاتر می‌برد.

شیشه

شیشه‌هایی که معمولاً به‌عنوان عتیقه جمع‌آوری می‌شوند، آنهایی هستند که تحت شرایط خاصی باقی‌مانده‌اند زیرا شیشه همان‌طور که می‌دانید بسیار شکننده است؛ بنابراین یا به طرز شگفت‌آوری زیر زمین سالم باقی‌مانده است یا نسل‌ها بین خانواده‌ها دست‌به‌دست شده و باقی‌مانده است.

ظروف شیشه‌ای مانند لیوان‌ها و کاسه‌ها وجود دارد که استفاده غذاخوری از آنها شده است؛ اما ظروف شیشه‌ای تزئینی نیز وجود دارد.

هنر عامیانه

اشیایی که مستقیماً با جریان‌های اصلی طراحی زیبایی‌شناسی مرتبط نیستند ممکن است به‌عنوان هنر عامیانه جمع‌آوری شوند. این قطعات به دلیل ارتباط با مردم عادی ارزشمند هستند و گفته می‌شود که بیان‌کننده افراد اصیل فرهنگ بومی هستند.

نقاشی‌های خاص و ساده، مبلمان‌های چوبی و اشکال مختلف کنده‌کاری گاهی اوقات هنر عامیانه در نظر گرفته می‌شود و بسیار ارزشمند هستند. هنر عامیانه به دلیل استفاده جسورانه از رنگ، فرم قوی و مفاهیم ساده و اغلب هوشمندانه، نزد اهل هنر گرامی هستند.

کلکسیونی

این حوزه به‌گونه‌ای گسترش‌یافته است که این وسیله در زمره تعریف عتیقه چیست قرار نمی‌گیرند؛ اما به‌گونه‌ای خریدوفروش می‌شوند و گران هستند که گویا عتیقه‌اند. این قطعات کمیاب نیستند و خصوصیات زیبایی فوق‌العاده‌ای ممکن است نداشته باشند؛ اما کلکسیونی محسوب می‌شوند.

چیزهایی مانند کارت‌های بیسبال، قوطی‌های آبجو قدیمی، اسباب‌بازی‌ها، بطری‌های قدیمی و… بخشی از این رشته هستند.

کلکسیونی
عتیقه چیست

 

 

طبقه‌بندی انواع عتیقه

عتیقه‌ها معمولاً بر اساس کشور مبدأ، منطقه‌ای که پیدا شده است، تاریخ ساخت، اسم پادشاه حاکم و… طبقه‌بندی می‌شوند. طبقه‌بندی‌های غالب از سبک‌هایی ناشی می‌شوند که در لندن یا پاریس سرچشمه می‌گیرند.

برای ‌مثال اگر یک عتیقه را در انگلیس پیدا کرده باشند در زیر مجموعه چارلز دوم، ملکه، سلطنت، لویی چهاردهم، پانزدهم، شانزدهم، ناپلئونی یا امپراتوری طبقه‌بندی می‌شود. گاهی اوقات نیز عتیقه‌جات با نام صنعتگر یا طراح برجسته دوره خودطبقه‌بندی می‌شود.

پارکینگ پروانه

اینکه بدانیم عتیقه چیست و کدام وسیله در زمره عتیقه‌جات قرار می‌گیرد، کار سخت و گاهی نشدنی است؛ بنابراین پارکینگ پروانه بستری را فراهم کرده است که اگر کسی به حوضه عتیقه‌جات و خریدوفروش آنها علاقه دارد، می‌تواند از این تیم معتبر و کارشناسان زبده آن مشاوره بگیرد.

همچنین این تیم با برگزاری مزایده‌های فروش عتیقه‌جات می‌تواند به شما در امر ارزان‌تر خریدن این وسایل قیمتی کمک می‌کند.

سخن آخر

عتیقه‌ها و وسایلی که یادگاری از زمان قدیم هستند؛ ازاین‌رو مهم‌اند که ارزش زیبایی‌شناختی بالایی دارند همچنین این قطعات ما را به بخشی از تاریخ متصل می‌کنند و فرهنگ، آداب‌ورسوم آن دوره را به ما نشان می‌دهند.

تاریخی و مالی دارد. ما در بالا به طور مختصر در مورد عتیقه‌جات و پاسخ به این سؤال که عتیقه چیست صحبت کردیم و امیدواریم از آن استفاده برده باشید.

سؤالات متداول

۱ . عتیقه چیست؟

 به اشیایی گفته می‌شود که بیش از صدسال قدمت داشته باشند.

۲ . کدام یک از عتیقه‌جات نایاب‌اند؟

عتیقه‌های شیشه‌ای

۳ . قیمت عتیقه‌جات چگونه است؟

به‌طورکلی عتیقه‌جات بسیار گران‌بها هستند.

 

سایر مقالات:

هر آنچه باید در مورد راه های تشخیص عتیقه بدانید!8 نکته شناسایی عتیقه
سمساری عتیقه – معرفی بیش از 10 نوع عتیقه برای خرید و فروش در سمساری‌ها
عتیقه باید چند ساله باشد؟ 7 راه‌ تخمین سن عتیقه‌ها

 

 

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

 

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید