پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > نکات آموزشی : هر آنچه باید در مورد راه های تشخیص عتیقه بدانید!8 نکته شناسایی عتیقه

هر آنچه باید در مورد راه های تشخیص عتیقه بدانید!8 نکته شناسایی عتیقه

هر آنچه باید در مورد راه های تشخیص عتیقه بدانید!

هر چیزی را که گران ‌قیمت و باارزش باشد، نوعی آنتیک یا عتیقه می‌نامیم. راه های تشخیص عتیقه متنوع هستند. امروزه افراد زیادی به دنبال خرید عتیقه هستند. برای اینکه بتوانید عتیقه موردپسندتان را داشته باشید، لازم است به نکات زیادی توجه کنید.

آیا شما هم از افرادی هستید که علاقه زیادی به جستجوی اشیا قدیمی دارند؟ حال ما در این مقاله می‌خواهیم به بررسی راه های تشخیص عتیقه و سایر ویژگی‌های خاص این آثار گران ‌قیمت و باارزش نگاهی دقیق بیندازیم؛ پس با ما همراه باشید.

نکات شناسایی عتیقه

در دنیای باستانی کشورمان ایران که دارای فرهنگ غنی و با تمدنی است. می‌توان آثار و دستاوردهای قدیمی زیادی را مشاهده کنید. یکی از آثار باارزش و قدیمی همان عتیقه یا آنتیک است. درگذشته افرادی که از وسایل قدیمی خود استفاده‌ای نمی‌کردند آن را دور می‌انداخته‌اند.

شاید برایتان عجیب باشد؛ اما همین وسایل دور ریخته شده اکنون به وسایل گران‌قیمت و باارزش تبدیل شده است و حتماً شما نیز از همان دسته افرادی هستید که می‌خواهید راه های تشخیص عتیقه را بدانید.

باید گفت هنگام خرید عتیقه باید نکات ضروری و مهم را به‌خاطر سپرد. هر عتیقه چه در ایران و چه در سرزمین‌های دیگر ممکن است بیش از 100 سال قدمت داشته باشد و بله به همین دلیل است که نام آن را عتیقه گذاشته‌اند.

مهم‌ترین راه های تشخیص عتیقه عبارت‌اند از:

  • v قبل از خرید حتماً یک چک‌لیست تهیه کنید. هدفتان از خریداری عتیقه‌ای که می‌خواهید انجام دهید، چیست؟ چرا باید این نوع از محصول را خریداری کنید؟
  • v اگر برای دکوراسیون خانه خود می‌خواهید عتیقه بخرید، پیشنهاد می‌کنیم عتیقه گران‌قیمت خریداری نکنید بهتر است یک کالای ارزان‌تر انتخاب کنید.
  • v برخی از عتیقه‌جات غیرقانونی و جرم است؛ پس حتماً هنگام خرید به نوع قاچاقی بودن یا قانونی بودن آن توجه کنید.
  • v اطلاعات به اندازه برای خرید خود داشته باشید.
  • v از نحوه قیمت‌گذاری عتیقه‌ها از قبل خبر داشته باشید.
  • v رنگ استفاده شده در عتیقه‌ها ممکن است طبیعی یا درخشان نباشد، پس به رنگ عتیقه اصل توجه کنید.
  • v سن واقعی عتیقه را شناسایی کنید.
  • v به روش سال‌یابی عتیقه توجه خاصی داشته باشید.

عتیقه‌جات ممکن است انواع مختلفی داشته باشند. این نکات در هنگام خرید تمام عتیقه‌جات ضروری و کاربرد است و حتماً باید در هنگام خرید آنها را رعایت کنید.

نکات شناسایی عتیقه
راه های تشخیص عتیقه

 

 

تشخیص اصل یا جعلی بودن عتیقه

طی تحقیقات انجام شده می‌توان گفت که 80 درصد عتیقه‌ها ممکن است جعلی یا تقلبی باشد. با بررسی دقیق و راه های تشخیص عتیقه می‌توانید عتیقه‌ای اصل با سلیقه خودتان تهیه کنید. در زمان خرید وسایل آنتیک باید مراقب افراد کلاهبردار باشید.

سازمان میراث‌فرهنگی افرادی که در تلاش‌اند عتیقه‌های جعلی و تقلبی به مردم بفروشند مجازات کرده و با آنها برخورد قانونی می‌کنند. احتمالاً اکنون برایتان سؤال پیش می‌آید که راه های تشخیص عتیقه چیست؟

موادی که در عتیقه به کار برده می‌شود باید اصل و دارای کیفیت ممتازی باشد. همه مواد را می‌توان از طریق مواد شیمیایی، لکه‌ها و یا پوشش‌های گل آلود یک اثر کهنه ایجاد کرد. برنزهای جدید را می‌توان کهنه کرد تا قدیمی به نظر برسد.

دارای روکش صاف و فاقد عمق است، سرامیک‌ها را می‌توان با افزودن سنگ‌ریزه و لکه قهوه‌ای به لعاب کهنه کرد. گرچه این زنگ کم‌عمق و کاغذ می‌تواند زرد شود. فاقد لحن و شکنندگی قطعات قدیمی خواهد بود. همیشه از خود بپرسید که آیا این انسان بوده است یا طبیعت که به پایانی که شما به آن نگاه می‌کنید خلق کرده است؟

نکته دیگر این است که ممکن است در طول زمان عتیقه در معرض جابه‌جایی‌های زیادی قرار بگیرد پس راه‌های تشخیص این گونه بسیار سخت‌تر است؛ اما با کمی نگاه دقیق و ریزبین  می‌توانید به ساییده‌شدگی این محصول پی ببرید.

هرگز در مورد خرید عتیقه‌جات و تشخیص عتیقه احساسی برخورد نکنید حتماً به ارزش و کیفیت آن دقت زیادی کنید.

تشخیص اصل یا جعلی بودن عتیقه
راه های تشخیص عتیقه

 

 

روش تعیین قدمت عتیقه

شایان‌ذکر است که باستان‌شناسان زیادی وظیفه تخمین قدمت راه های تشخیص عتیقه را بر عهده دارند. آنها با مطالعه و فرهنگ گذشته آثار مواد باقی‌مانده موجودات زنده را مطالعه و تفسیر می‌کنند. حال برای اینکه بدانیم قدمت عتیقه ما چقدر است، آشنا می‌شویم.

روش تعیین قدمت عتیقه
راه های تشخیص عتیقه

 

 

سال ‌یابی نسبی عتیقه

روش سال‌یابی نسبی عتیقه یکی از راه‌های روش تعیین قدمت عتیقه‌جات است. در این روش برخلاف روش سال‌یابی قطعی آزمایش‌های دقیقی انجام نمی‌شود. باستان‌شناسان نیز بر اساس همین داده‌ها و اطلاعات موجود خود راه های تشخیص عتیقه را تفسیر و مطالعه می‌کنند.

برای مثال اگر بخواهیم تشخیص سینی عتیقه را از این راه تخمین بزنیم. کارشناسان و باستان‌شناسان می‌توانند با تکیه به روش‌های خود انواع مختلفی از اطلاعات نظیر مواد به‌کاررفته، روش ساخت، رنگ و تزئینات آن عتیقه دریابند.

شاید اکنون از خود بپرسید چگونه امکان دارد بتوان از این راه اطلاعات مربوط به عتیقه‌جات را فهمید؟ در پاسخ باید بگوییم که باستان‌شناسان و کارشناسان به دلیل مطالعه‌ای که روی عتیقه‌جات انجام داده‌اند به‌راحتی می‌توانند این اطلاعات و داده‌های موجود را برای شما تخمین بزنند.

این روش از سال‌یابی نسبی برای سنگ‌ها و فلزات و… کاربرد دارد. یکی از شواهدی که در این مسیر می‌تواند به باستان‌شناسان کمک کند وجود کتیبه یا شواهد محکم نوشتاری است. برای مثال تشخیص عتیقه سکه در هر کتیبه‌ای می‌تواند متعلق به دوران خاص خود باشد.

 

“در مورد قیمت هود اخوان بیشتر بخوانید”

 

سال‌ یابی قطعی عتیقه

روش دیگر برای تشخیص عتیقه سال‌یابی قطعی است که در این روش باستان‌شناسان و کارشناسان با استفاده از آزمایش‌های علمی و دقیق می‌توانند به قدمت عتیقه‌جات پی ببرند. شناخته‌شده‌ترین روشی که در این بخش از آن استفاده می‌شود روش تعیین سطح کربن 14 است.

در روش تعیین سطح کربن 14، فقط برای آثار و شواهد موجودات زنده کاربرد دارد. به این روش ایزوتوپ کربن 14 یا رادیو کربن نیز می‌گویند. این روش بر روی عتیقه‌جاتی که مواد تشکیل‌دهنده آنها مواد آلی یا کربن است کاربرد دارد. در حقیقت کربن 14 می‌تواند عتیقه را از زمان زنده و موجود بودن تا زمان توقف مرگ آن مشخص کند.

در بدن تمامی موجودات زنده از جمله؛ انسان، گیاه، حیوانات کربن وجود دارد و این روش کربن 14 می‌تواند روشی بسیار دقیق بر روی موجودات زنده باشد. در زمان مرگ این قبیل از موجودات کربن موجود در آنها تغییر شکل داده و باتوجه‌به عمری که دارد قدمت راه های تشخیص عتیقه را تخمین می‌زنند.

تاریخ‌گذاری نسبی و مطلق نیز از روش‌های دیگر موجود برای تعیین قدمت تشخیص عتیقه است که در روش تاریخ‌گذاری نسبی اتفاقات مربوط به دوره زمانی خاص را عنوان می‌کنند که متعلق به چه دوره‌ای بوده است.

تاریخ‌گذاری مطلق نیز از دیگر روش‌های تعیین قدمت راه های تشخیص عتیقه است که در این روش نیز به حوادث و اتفاقاتی که در آن دوره مشخص است تکیه می‌کنند و با استفاده از آزمایشاتی قدمت آن را تعیین می‌کنند.

سال‌ یابی قطعی عتیقه
راه های تشخیص عتیقه

 

 

روش تعیین سن عتیقه

سؤالی که برای شما عزیزان بارها پیش‌آمده است تعیین سن راه های تشخیص عتیقه است. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارند که در این بخش به آنها می‌پردازیم. روش پتاسیم و آرگون، آمینواسیدها از روش‌هایی برای تعیین سن عتیقه‌جات هستند.

در روش پتاسیم و آرگون برای سن فسیل‌های موجود می‌توان سیر پیشرفت و تکامل موجودات زنده را به‌وضوح مشاهده کرد. این روش محدودیت‌هایی برای مطالعه و بررسی دارد. می‌توان سن سنگ‌ها را نیز با استفاده از این روش تخمین زد.

روش آمینواسید از روش دیگر برای تعیین سن راه های تشخیص عتیقه است. در این روش مطالعه گسترده و فراوان موجود می‌تواند ساختار آمینواسید را از لحظه پدیدآمدن عتیقه‌جات تا کنون بررسی کرد. آمینواسید پروتئین موجود در بسیاری از موجودات زنده است.

نکته‌ای که باید هنگام استفاده از این روش آمینواسید برای تعیین سن راه های تشخیص عتیقه به کار برده شود این است که مقدار بسیار جزئی و کوچکی از نمونه باید مورد بررسی قرار گیرد تا کارشناسان بتوانند به سن دقیق عتیقه پی ببرند.

راه های تشخیص عتیقه
راه های تشخیص عتیقه

 

 

خریدی مطمئن و گران‌بها از پارکینگ پروانه

امروزه افراد زیادی هستند که سایت‌هایی را درست کرده و وسایل عتیقه از نوع جنس تقلبی به شما عزیزان می‌فروشند. برای اینکه خریدی مطمئن داشته باشید، می‌توانید به قسمت عتیقه‌های پارکینگ پروانه مراجعه کنید. در این سایت می‌توانید انواع مختلفی از عتیقه‌جات و راه های تشخیص عتیقه را مشاهده کنید.

بعد از مشاهده انواع عتیقه‌جات و بررسی قیمت آن می‌توانید محصول خود را انتخاب کنید و خرید خود را نیز ثبت کنید. پارکینگ پروانه سابقه درخشان و بی‌نظیری در انواع عتیقه‌جات به همراه دارد. اگر علاقه‌مند به دنیای زیبا و پر زرق‌وبرق راه های تشخیص عتیقه هستید، پیشنهاد می‌کنم سری به این سایت بزنید.

خریدی مطمئن و گران‌بها از پارکینگ پروانه
راه های تشخیص عتیقه

 

 

سؤالات متداول

  1. چگونه قدمت عتیقه را تشخیص دهیم؟

دو روش برای این کار وجود دارد؛ یکی روش سال یابی قطعی و دیگری نسبی است.

  1. از کجا بدانم سن عتیقه‌ای که خریدم چقدر است؟

کارشناسان مربوطه در این زمینه می‌توانند شما را از طریق روش‌های موجودی که می‌دانند، راهنمایی کنند.

  1. در شرایط خرید از عتیقه‌جات از چه کسانی کمک بگیریم؟

در این مسیر می‌توانید از کارشناسان مربوطه در پارکینگ پروانه سؤال بفرمایید و آنها شما را در این زمینه کمک می‌کنند.

کلام آخر

در این دنیای پر از تنوع و شگفت‌انگیز باید اعتراف کنیم که عتیقه‌جات زیبایی خاصی دارند؛ اما نباید هیجانی تصمیم بگیریم؛ بلکه باید خرید باکیفیتی پیش بگیریم. عتیقه‌جات وسایل گران‌بها و باارزشی هستند سعی کنید در جهت حفظ و مراقبت آنها کوشا باشید.

حتماً عتیقه‌جات را از جایی معتبر و اصل خریداری نمایید. به تقلبی و جعلی بودن محصول خود توجه زیادی داشته باشید؛ زیرا که ممکن است عده‌ای آنها را غیرقانونی بفروشند و سر شما کلاه بگذارند. نحوه قیمت‌گذاری عتیقه‌جات نیز بسیار گران است. البته باید گفت در مواردی به سلیقه شما نیز برمی‌گردد که هدف شما از خرید عتیقه‌جات چه می‌تواند باشد.

 

سایر مقالات:

خریدار عتیقه جات زیبا و لاکچری+معرفی 3 نوع عتیقه جات قابل خرید و فروش
وسایل آنتیک برای دفتر کار – 8 ایده جذاب برای داشتن یک دفتر کار لوکس
جرم فروش عتیقه تقلبی- 5 نکته قوانین حقوقی و کیفری و  مجازات خرید و فروش عتیقه

 

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

 

 

 

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید