پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > عمومی : 6مرحله ثبت کلکسیون در ایران + شرایط فرد خواهان ثبت کلکسیون

6مرحله ثبت کلکسیون در ایران + شرایط فرد خواهان ثبت کلکسیون

ثبت کلکسیون در ایران

همه چیز درمورد ثبت کلکسیون در ایران

ثبت کلکسیون در ایران

آیا با فرایند ثبت کلکسیون در ایران آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید برای اخذ مجوز یک موزه یا کلکسیون چه مراحلی را باید طی کنید؟ در صورتی که علاقه‌مند به داشتن یک کلکسیون زیبا و جذاب از وسایل آنتیک هستید، بهتر است که اقدامات لازم را جهت اخذ مجوز انجام دهید.

طی این مقاله به بیان مطالبی مفید و کاربردی درباره فرایند ثبت کلکسیون در ایران پرداخته خواهد شد تا شما با استفاده از آن مطالب، بتوانید کلکسیون مورد نظر خود را ثبت کرده و از درآمد حاصل از حضور بازدیدکنندگان بهره ببرید.

شرایط فرد خواهان ثبت کلکسیون در ایران

ثبت کلکسیون در ایران

شخصی که هدف اخذ مجوز و ثبت کلکسیون در ایران را دارد، باید یک سری شرایط کلی را داشته باشد. اما از اصلی‌ترین شرایطی که فرد خواهان ثبت کلکسیون باید داشته باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شخص باید یک مکان مناسب برای کلکسیون در نظر بگیرد. همچنین اگر قصد دارد که موزه یا کلکسیون خود را در مکانی استیجاری تأسیس کند، باید قول نامه ۵۰ ساله با شخص مالک ساختمان امضا کند.
  • فرد خواهان تأسیس موزه خصوصی یا کلکسیون حداقل ۱۰۰ شی تاریخی و قدیمی مرتبط با نوع موضوع موزه خود جمع‌آوری کرده باشد تا ساختمان موزه خود را به واسطه آن‌ها، دکور یا دیزاین کند.
  • استخدام یک کارشناس موزه دار در شرایط اخذ مجوز برای کلکسیون در ایران واجب است.
  • شخص خواهان ثبت موزه خصوصی و کلکسیون باید از تحصیلات دانشگاهی مرتبط با این کار مانند ارشد باستان‌شناسی یا اینکه از تجربه کافی در زمینه فعالیت و نگهداری از موزه و کلکسیون برخوردار باشد.

بدون تردید در صورتی که این شرایط از سوی شما و دیگر علاقه‌مندان به گرفتن مجوز جهت تأسیس کلکسیون یا موزه خصوصی رعایت شود، مسیر و نحوه گرفتن مجوز کلکسیون برایتان آسان‌تر سپری خواهد شد.

مراحل تأسیس کلکسیون و موزه خصوصی

ثبت کلکسیون در ایران

اکنون که با تمام شرایط اشاره شده در قسمت قبل را برای ثبت کلکسیون در ایران را دارید، باید مراحل راه‌اندازی آن را مرحله به مرحله طی کنید. احتمالاً این سؤال در ذهن شما شکل بگیرید که کجا مجوز کلکسیون میدن؟ یا اینکه به چه سازمانی باید مراجعه کنم تا پروسه ثبت کلکسیون را تکمیل کنم؟

در این بخش از مقاله ما به این سؤالات و دیگر پرسش‌های شما پاسخ می‌دهیم. کارشناسان برای تأسیس موزه خصوصی و کلکسیون بر اساس منابع اخذ مجوز کلکسیون در ایران اشاره می‌کنند که شخص متقاضی باید چند مرحله را طی کند. مراحل ثبت کلکسیون در ایران، عبارت هستند از:

  • مرحله اول: شخص متقاضی باید درخواست تأسیس موزه خصوصی یا کلکسیون خود را به صورت مکتوب آماده کند. سپس آن درخواست مکتوب را به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهر و استان مورد نظر خود ارسال کند.
  • مرحله دوم: در این مرحله اداره میراث فرهنگی یک سری فرم‌ ارائه می‌دهد. شخص متقاضی این فرم‌ها را باید با دقت پر کرده و همچنین مدارک مورد نیاز را مانند ۶ عکس رنگی ۳*۴ را تحویل کارمند اداره میراث فرهنگی دهد. در جدول زیر به سایر مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز کلکسیون اشاره شده است.
مدرک توضیحات
عکس از اشیا قدیمی از تمام‌ اشیا عکس باکیفیت ۳۰۰ DPI بگیرد. بعد این عکس‌ها را هم روی یک لوح فشرده ذخیره کرده و تحویل دهد.
اصل شناسنامه و کارت ملی کپی هر دو
لیست اشیا تاریخی قدمت و تعداد آن‌ اشیا تاریخی را در قالب WORD بنویسد. سپس تمام اطلاعات را روی یک لوح فشرده ذخیره کرده و تحویل اداره میراث فرهنگی دهد.
اصل کارت پایان خدمت کپی
  • مرحله سوم: متقاضی باید طرح محتوایی موزه و کلکسیون خود را به اداره میراث فرهنگی ارائه دهد.
  • مرحله چهارم: بازرسان و کارشناسان اداره میراث فرهنگی تمامی مدارک، فرم‌های پر شده و طرح محتوایی شخص را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. سپس با توجه به آن مدارک، ثبت کلکسیون در ایران را برای آن شخص تأیید می‌کنند.
  • مرحله پنجم: در این مرحله شخص متقاضی باید درخواست مکتوب خود را برای تأسیس موزه خصوصی یا کلکسیون به اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی ارسال کند.
  • مرحله ششم: اداره کل موزه‌ها پس از طی کردن تمام این مراحل، اجازه تأسیس کلکسیون یا موزه خصوصی را صادر می‌کند.

مزایای ثبت کلکسیون در ایران

مزایای ثبت کلکسیون در ایران

اگر فردی جهت گرفتن مجوز برای کلکسیون اقدام کند، مطمئناً مزایای بسیاری نصیب او می‌شود. از اصلی‌ترین نکات مثبت اخذ مجوز برای کلکسیون یا موزه خصوصی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان معاوضه همه یا قسمتی از اشیا تاریخی که در اختیار دارد.
  • شخص مالک قانونی تمام اشیایی می‌شود که در موزه خود نگه می‌دارد.

پارکینگ پروانه؛ مرجع معتبر برگزاری مزایده‌های عتیقه

هر چند وقت یکبار سایت پارکینگ پروانه مزایده‌های مختلفی را برگزار می‌کند. شما با شرکت در این مزایده‌ها می‌توانید اشیا قیمتی برای کلکسیون خود خریداری کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که تمام وسایل قدیمی ارائه شده در این مزایده‌ها، دارای اصالت تاریخی هستند.

به عبارتی دیگر کارشناسان پارکینگ پروانه تک‌تک آن اشیا را از نظر قدمت تاریخی و اصل بودن مورد ارزیابی قرار داده و سپس اجازه حضور در مزایده را به آن شیء تاریخی می‌دهند. در نتیجه با خیال راحت می‌توانید در مزایده‌ها شرکت کرده و وسایل تاریخی مرتبط با موضوع کلکسیون خود را خریداری کنید.

سخن پایانی

کارشناسان به افرادی مانند شما که علاقه‌مند به ثبت کلکسیون در ایران هستید، توصیه می‌کنند ابتدا شرایط لازم برای اخذ مجوز را آماده کنند. مطمئناً یکی از اصلی‌ترین آن شرایط داشتن یک ساختمان مناسب یا اجاره کردن ساختمانی برای مدت زمان ۵۰ سال است.

سپس باید برای دریافت مجوز ثبت کلکسیون مراحل شش‌گانه را یکی‌یکی و به ترتیب طی کنید تا اداره میراث فرهنگی و اداره کل موزه‌ها، مجوز تأسیس کلکسیون یا موزه خصوصی را صادر کند.

سؤالات متداول

  1. از کجا مجوز ثبت کلکسیون بگیریم؟

از اداره میراث فرهنگی

  1. آیا می‌توان از ملک استیجاری برای ساختمان کلکسیون یا موزه خصوصی استفاده کرد؟

بله در این صورت باید قول نامه آن ملک برای ۵۰ سال تنظیم شود.

  1. عکس‌اشیاء تاریخی باید چه شرایطی داشته باشد؟

کیفیت ۳۰۰ DPI و ذخیره روی یک لوح فشرده

سایر مقالات:

آسیب به اجناس قدیمی نقره-روش‌های تمیزکردن زیورآلات و ظروف نقره
راهنمای کامل درمورد براق کردن آنتیک های نقره
بازسازی وسایل آنتیک و عتیقه- 4مرحله بازسازی وسایل

 

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید