پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > نکات آموزشی : 3 روش آبکاری نقره -با انواع روش آبکاری نقره آشنا شوید

3 روش آبکاری نقره -با انواع روش آبکاری نقره آشنا شوید

با انواع روش آبکاری نقره آشنا شوید

آبکاری نقره

از رایج‌ترین راه‌ها جهت افزایش دوام و زیبایی وسایل تولید شده از نقره، استفاده از روش آبکاری نقره است. احتمالاً شما هم تابه‌حال با مشکل سیاه شدن جواهرات نقره یا ظروف نقره خود مواجه شده‌اید. در چنین شرایطی داشتن اطلاعات کاربردی درباره شیوه آبکاری وسایل نقره، به کار شما می‌آید.

طی این مقاله به بیان مطالبی کاربردی و جذاب درباره انواع روش آبکاری نقره و دلیل سیاه شدن آن پرداخته شده است. ‌امیدواریم به کمک این روش‌ها، بتوانید زیبایی را مجدداً به وسایل نقره خود برگردانید.

دلیل سیاه شدن نقره

دلیل سیاه شدن نقره

به دلیل انعطاف پذیری بالای نقره، از این فلز برای تهیه انواع جواهرات و ظرف و ظروف استفاده می‌شود. در صورتی که علاقه‌مند به خرید ظروف نقره یا جواهراتی از نقره را دارید، باید این مسئله را مد نظر قرار دهید که این فلز به دلایلی سیاه شده و زیبایی خود را از دست می‌دهد.

متخصصان در این زمینه معتقدند که ظروف و جواهرات نقره به دلیل قرارگیری در معرض گاز‌های حاوی گوگرد در هوا واکنش نشان داده و متأسفانه سیاه و کدر می‌شود.

گاز گوگرد در هوا باعث ایجاد لایه‌های از سولفید نقره روی سطح ظرف یا جواهرات می‌شود؛ البته فرایند سیاه شده فلز نقره در مناطق با دمای بالا، سریع‌تر رخ می‌دهد؛ بنابراین در صورتی که ساکن مناطقی با آب و هوای گرم هستید، بهتر است با بهترین روش‌ آبکاری نقره به خوبی آشنا باشید.

اما دیگر دلایل سیاه شدن نقره، شامل لیست زیر می‌شوند:

  • عرق بدن
  • عطر و ادکلن
  • کرم صورت

منظور از آبکاری نقره چیست؟

آبکاری نقره

منظور از آبکاری نقره، عملیات شیمیایی است که به منظور افزایش دوام و زیبایی نقره از آن بهره برده می‌شود. این عملیات به گونه‌ای است که نقره را در یک محلول آبکاری قرار می‌دهند تا لایه‌ای از فلز نقره روی سطح گردنبند با ظرف شکل بگیرد.

به عبارت ساده‌تر شخص متخصص در روش آبکاری نقره، از جریان الکتریکی یون‌های فلز نقره استفاده می‌کند تا روی سطح وسیله مورد نظر رسوب شکل گرفته و در نهایت با این راهکار، نقره شستشو داده خواهد شد. استفاده از روش‌های آبکاری برای بدلیجات یا ظروف نقره، بسیار معمول است.

لازم به ذکر است از این روش‌ها برای آبکاری کردن انواع سکه‌های نقره نیز استفاده می‌شود.

۳ روش آبکاری نقره

آبکاری نقره

متخصصان به منظور افزایش زیبایی و ماندگاری وسایل نقره از روش‌های مختلفی برای آبکاری نقره استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی مؤثرترین روش‌ها جهت آبکاری نقره خواهیم پرداخت.

روش آبکاری نقره چنگکی

معمولاً از این روش آبکاری برای ظروف و وسایلی استفاده می‌شود که ابعاد بزرگی دارند. در این روش، چنگک‌ها در زمینه منتقل کردن انرژي الکتریکی به فلز نقره نقش مهمی را ایفا می‌کنند. متریال استفاده شده در چنگک‌ها، مس بوده و طراحی آن به گونه‌ای است که بتواند قطعات را در خود نگه دارد تا فرایند آبکاری انجام شود.

روش آبکاری نقره چرخشی

آبکاری نقره

نیرو‌های متخصص در این روش ظرف‌ها و جواهرات نقره را در درون یک بشکه می‌اندازند تا اتصالات الکتریکی به واسطه غلت و چرخ خوردن قطعات داخل بشکه و‌رسانای خارجی که به بشکه متصل است، شکل بگیرد. متخصصان در زمان استفاده از این روش کاملاً به معایب آن آشنایی دارند.

از بزرگ‌ترین معایب روش چرخشی در آبکاری نقره، احتمالاً شکستگی و ضرب خوردگی جواهرات یا ظروف نقره است. بدون تردید هنگامی که برای آبکاری ظرف خود به یک کارگاه مراجعه می‌کنید، نیرو‎‌های متخصص به این نکته اشاره می‌کنند تا پس از پایان کار، از شکستگی ظرف خود شوکه نشوید.

روش آبکاری نقره نواری

آبکاری نقره

نیرو‌های کاربلد در زمان استفاده از این راهکار، یک نوار ممتد و پیوسته که به واسطه قرقره کشیده می‌شود را از داخل محلول آبکاری عبور می‌دهند. معمولاً از این روش برای آبکاری نوار و سیم‌های بلند فلزی استفاده می‌شود.

متخصصان پس از انجام فرایند آبکاری به شما بیان می‌کنند که این روش‌ها از ماندگاری طولانی مدت یا به عبارتی دائمی برخوردار هستند؛ بنابراین نگران آسیب دیدن ظرف‌ها یا جواهرات نقره خود نباشید؛ البته در کنار روش‌های بالا، چندین راهکاری‌های مؤثر خانگی برای افزایش ماندگاری و زیبایی نقره وجود دارد.

برخی از این روش‌ها برای تمیز کردن و برخی دیگر برای برق انداختن ظروف نقره مناسب هستند که در جدول زیر به تفکیک به آن راهکار‌ها اشاره شده است.

تمیز کردن ظروف و جواهرات نقره برق انداختن ظروف و جواهرات نقره
ترکیب آبلیمو و شیرخشک ورق آلومینیوم
سس گوجه فرنگی جوش شیرین
خمیر دندان و شیشه پاک کن

بهترین ظروف آنتیک نقره با پارکینگ پروانه

فروشگاه اینترنتی و معتبر پارکینگ پروانه با برگزاری مزایده‌های متعدد، امکان خرید وسایل متنوعی مانند ظرف‌های نقره و دیگر اجناس آنتیک را برای شما فراهم کرده است؛ البته مشاوران کاربلد حاضر در تیم پارکینگ پروانه، در فرایند خرید به شما کمک می‌کنند.

آن‌ها در رابطه با این که وسیله انتخابی شما و اینکه دارای اصالت و سابقه تاریخی است یا خیر، راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهند تا با خیال راحت در فرایند مزایده این مجموعه شرکت کنید.

سخن پایانی

ظروف و جواهرات نقره به دلیل قرار گرفتن در هوای گرم یا عطر و ادکلن ممکن است سیاه شده و زیبایی خود را از دست بدهند. در این صورت بهترین کار این است که با مؤثرترین روش آبکاری نقره، زیبایی و ماندگاری بیشتر را به نقره جات خود هدیه دهید.

البته در کنار روش‌های صنعتی برای آبکاری، شما می‌توانید با استفاده از چند روش خانگی، زیبایی را به وسایل نقره خود برگردانده و مجدداً از ظاهر جذاب آن‌ها لذت ببرید. به طور مثال آبلیمو و شیر خشک را با هم ترکیب کنید. سپس انگشتر یا گردنبند نقره خود را برای ۲۴ ساعت در آن قرار دهید تا جواهرات شما مانند روز اول زیبا شوند.

سؤالات متداول

۱. آیا آبکاری وسایل نقره ماندگاری دارد؟

آبکاری نقره همیشگی نبوده و از ۱ ماه تا چند ماه ماندگاری دارد.

  1. برای تمیز کردن نقره از چه موادی استفاده کنیم؟

توصیه می‌شود از خمیر دندان، سس گوجه فرنگی، شیشه پاک کن و ترکیب آبلیمو شیرخشک استفاده کنید.

  1. برای آبکاری ظروف نقره بزرگ از چه روشی می‌توان استفاده کرد؟

روش چنگکی بهترین گزینه است.

 

سایر مقالات:

آسیب به اجناس قدیمی نقره-روش‌های تمیزکردن زیورآلات و ظروف نقره
راهنمای کامل درمورد براق کردن آنتیک های نقره
بازسازی وسایل آنتیک و عتیقه- 4مرحله بازسازی وسایل

 

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید