پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > نکات آموزشی : ترمیم ظروف چینی+ 2 نکته طلایی مهم در ترمیم ظروف چینی

ترمیم ظروف چینی+ 2 نکته طلایی مهم در ترمیم ظروف چینی

همه چیز درباره روش‌های ترمیم ظروف چینی

آیا با روش‌های ترمیم ظروف چینی آشنایی دارید؟ ظروف چینی سالیان سال است که در میان ایرانیان به‌عنوان یکی از ظروف پر استفاده شناخته می‌شود. انواع مختلفی از این ظروف در کارهای روزانه آشپزخانه، سرو غذا و در موارد دیگری به‌عنوان وسایل تزیینی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

از مشکلات رایجی که ممکن است گریبان‌گیر این نوع ظروف شود، ترک‌خوردن آن‌ها است. برای تعمیر شکستگی‌های این ظروف تکنیک‌های گوناگونی وجود دارند. در ادامه این مقاله می‌خواهیم آموزش ترمیم ظرف‌های چینی را در اختیار شما قرار دهیم تا راهکارهای مناسبی برای ظرف‌های ترک‌خورده خود داشته باشید.

آموزش جامع تعمیر ظروف چینی شکسته یا ترک برداشته

احتمالاً این سؤال برایتان پیش‌آمده که چگونه ظروف چینی شکسته را ترمیم کنیم؟ روش‌های مختلف برای آسیب‌دیدگی‌های گوناگون ظروف چینی مورداستفاده قرار می‌گیرد. بنا بر مشکل به­ وجود آمده و روشی که برای ترمیم ظروف چینی انتخاب می‌کنید، نیاز به وسایل مختلفی دارید که در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

برای پیداکردن ترفند صحیح باید ابتدا انواع مشکلات به­ وجود آمده در ظروف چینی را به‌درستی بشناسید. بااین‌حال دید بهتری از آموزش بازسازی ظروف چینی ترک برداشته خواهید داشت. در این بخش‌ ما مشکلات شکستگی و ترک‌خوردن ظروف چینی را مطرح کرده و راهکارهایی برای برطرف­سازی آن ارائه داده‌ایم.

استفاده از چسب ۱۲۳

یکی از بهترین چسب‌ها برای ترمیم ظروف چینی، چسب 123 است. این نمونه چسب که به نام چسب قطره‌ای یا چسب فوری نیز در بازار شناخته می­شود، استحکام بالایی دارد و به شما اجازه می‌دهد که بتوانید با سرعت زیادی قطعات چینی شکسته شده را بچسبانید.

برای ظرف‌هایی که با غذا یا نوشیدنی‌های گرم در ارتباط هستند، توصیه می‌کنیم که استفاده نشود، چرا که حرارت، اسیدی بودن یا سایر خواص خوراکی‌های مختلف در این ظروف، ممکن است ساختار شیمیایی چسب را تحت‌تأثیر قرار دهد و باعث آزادسازی ترکیبات مضر شود.

همچنین ممکن است این عوامل چسبندگی آن را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد و باعث شکستگی مجدد ظرف شود؛ البته می­توانید از این روش برای تعمیر ظروف چینی تزیینی خود استفاده کنید.

چسب‌های 123 بیشتر در شرایطی استفاده می‌شوند که شکستگی مربوط به قسمت بیرونی ظروف باشد. در شکستگی‌هایی مانند شکستن درب یا دسته قوری به‌کارگیری چسب فوری برای تعمیر ظروف چینی شکسته بسیار راحت است.

درست‌کردن چسب مخصوص

مورد بعدی برای ترمیم ظروف چینی یا ترمیم ظروف چینی لب پر شده می‌توان به چسب مخصوص اشاره کرد. وسایل موردنیاز برای انجام این روش شامل سشوار، خلال‌دندان یا کبریت، بیکینگ‌پودر، چسب‌دوقلو و موم عسل برای تعمیر ظروف چینی شکسته است. برای بازسازی ظروف چینی طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • اولین کار حتماً باید قطعات ظروف چینی شکسته شده را به‌صورت جداگانه تمیز کنید.
  • سپس بزرگ‌ترین قطعه آن را مانند یک‌تکه بزرگ پازل در نظر گرفته و بقیه قسمت‌ها را به آن بچسبانید. (برای چسباندن می­توانید از چسب‌های قطره‌ای یا چسب‌دوقلو استفاده کنید.)
  • سپس برای اینکه در زمان چسباندن شکل اصلی ظرف حفظ شود، باید مقداری موم عسل را گرم کرده و به‌عنوان قالب آن را روی محل موردنظر قرار دهید.
  • پس از آن برای پوشاندن محل قطعات گم شده ظرف چینی یا قسمت‌های لب پر شده، می­توانید از ترکیب بیکینگ‌پودر و چسب استفاده کنید. (ترکیب این دو ماده چسب خمیری بسیار قوی در اختیار شما می­گذارد که به‌وسیله آن به‌سادگی می‌توانید بخش‌های مختلفی که لب‌پر شده است را هم ترمیم کنید.)

به یاد داشته باشید که در این روش تا مراحل پایانی مومی که به‌عنوان قالب در نظر گرفته‌اید را از محل موردنظر خارج نکنید.

همچنین در مراحل نهایی و بعد از خشک‌شدن چسب‌ها، با کمی حرارت موم را نرم کنید تا به‌راحتی کنده شود و ظرف چینی خود را کامل شسته و آب‌بندی شدن آن را با ریختن مقداری آب داخل آن تست کنید.

بندزنی چینی

یکی از روش‌های قدیمی برای ترمیم ظروف چینی، ‌بندزنی است که امروزه بسیار کم دیده می­شود. این روش قدیمی به‌ این صورت بوده که در آن استاد بند‌زنی چینی به اسم چیلانگر با استفاده از وسایلی نظیر قیف برنجی، نخ لحاف‌دوزی، چکش، چسب‌ها و خمیرهای مخصوص بندزنی اقدام به تعمیر ظروف چینی می­کرد.

ترمیم ترکهای ظروف چینی شکسته

نحوه چسباندن ظروف چینی شکسته چگونه است؟ برای ترمیم ظروف چینی بهترین روش این است که ابتدا نوع ترک را مشخص کرده و سپس باتوجه‌به آن، روش مناسب برای خود را انتخاب کنید.

مورد خیلی مهمی که در این بخش باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید این است که ترک به وجود آمده صرفاً روی وضعیت ظاهری ظرف تأثیر زیادی می‌گذارد و باعث اختلال در عملکرد آن می‌شود.

روش اول

این روش در شرایطی مورداستفاده می­گیرد که ترک ظروف چینی عمیق باشد و مشکلاتی مانند نشتی آب را به همراه آورد. در چنین شرایطی استفاده از چسب قطره‌ای برای بخش بیرونی و خمیر ترمیم ظروف چینی که می‌تواند ترکیب چسب و بیکینگ‌پودر باشد، تأثیر مناسبی دارد.

البته در نظر داشته باشید که قبل از انجام هرگونه چسب کاری یا آب‌بندی، باید محل موردنظر را بادقت بالایی تمیز کنید.

روش دوم

روش دوم ترمیم ظروف چینی ترک خورده بیشتر برای ترک‌های ریز کاربرد دارد، چنین است که ابتدا ظرف چینی ترک‌خورده را در یک ظرف شیر بیندازید و سپس به‌آرامی و حدود نیم ساعت ظرف موردنظر خود را در شیر بجوشانید. اگر ترک ریز باشد پروتئین‌های درون شیر در آن قسمت جمع شده و ترک را می­پوشانند.

نکته: این روش ممکن است همیشه هم جوابگو نباشد.

پارکینگ پروانه؛ انتخاب برتر برای خرید آنتیک

اگر از آن دسته افرادی هستید که وسایل قدیمی، آنتیک و عتیقه شما را سر ذوق می‌آورد، مناسب‌ترین انتخاب برای شما مراجعه به سایت پارکینگ پروانه است.

این مجموعه در زمینه تجهیزات قدیمی همچون تابلوهای قدیمی، ظروف عتیقه و ارزشمند، چینی‌های گل سرخ و… توانسته محبوبیت زیادی را نزد کاربران به دست بیاورد. همچنین اگر به ظروف چینی قدیمی و آنتیک علاقه دارید، می‌توانید در مزایده‌های پارکینگ پروانه شرکت کنید.

سخن آخر

ترمیم ظروف چینی شکسته و ترک برداشته بیشتر برای ظروف تزیینی و قدیمی که ارزش مادی و معنوی زیادی برای صاحب آن دارد، به کار می‌رود.

بااین‌حال در این مقاله سعی شد، روش‌های مناسب برای تعمیر انواع شکستگی و ترک در ظروف چینی مورد بررسی قرار گیرد. امیدواریم اطلاعات ذکر شده برای شما مفید و کاربردی باشد.

سؤالات متداول

1 آیا ظروف چینی شکسته را می‌توان ترمیم کرد؟

بله روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد.

  1. چسب 123 برای چه نوع شکستگی‌های ظروف چینی مناسب نیست؟

شکستگی‌هایی مانند شکستن درب یا دسته قوری

  1. چگونه شکستگی های ظروف چینی را تعمیر کنیم؟

با استفاده از چسب 123، درست کردن چسب مخصوص و بندزنی چینی

 

سایر مقالات:

6 نوع از وسایل گرانبهای کلکسیونی و عتیقه که باید بشناسید!
کلکسیون فندک قدیمی‌- 4 نوع فندک کلکسیونی بسیار قدیمی و تاریخی!
6 نکته طلایی برای تشخیص وسایل گرانبهای کریستالی و عتیقه

 

 

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید