پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > راهنمای خرید : اجناس معروف آنتیک-4عامل مؤثر بر ارزش‌گذاری اجناس آنتیک

اجناس معروف آنتیک-4عامل مؤثر بر ارزش‌گذاری اجناس آنتیک

همه چیز درباره اجناس معروف آنتیک

اجناس معروف آنتیک

زمانی که از اجناس معروف آنتیک صحبت می‌کنیم تصاویری از انواع ظروف و وسایل دکوری قدیمی و قیمتی در ذهنمان نقش می‌بندد؛ اما اجناس آنتیک تنها محدود به این موارد نمی‌شوند و طیف گسترده‌ای از اشیا قدیمی و گران‌بها را در بر می‌گیرند. اجناس آنتیک علاقه‌مندان بسیاری در سراسر دنیا دارند.

اگر شما نیز جزو علاقه‌مندان به این‌گونه وسایل هستید در این مقاله با ما همراه شوید تا با معروف‌ترین اجناس آنتیک آشنا شوید.

به چه اجناسی آنتیک گفته می‌شود؟

در تعریف اجناس آنتیک باید گفت هر وسیله قدیمی که دارای ارزش مادی و معنوی بالایی باشد و عمر آن به دست‌کم به ۱۰۰ سال برسد آنتیک خوانده می‌شود. همان‌طور که گفته شد این اجناس طرف‌داران بسیاری دارند.

به‌طوری‌که هر ساله افراد زیادی در حراجی‌های مربوط به این اجناس شرکت می‌کنند. افرادی که حاضرند بابت خرید یک کالای آنتیک کوچک مبلغ هنگفتی پرداخت کنند!

عوامل مؤثر بر ارزش‌گذاری اجناس آنتیک

ارزش‌گذاری اجناس آنتیک

پیش از ارائه لیستی از اجناس معروف آنتیک، شاید بهتر باشد ابتدا با عوامل مؤثر بر ارزش‌گذاری یک کالای قدیمی آشنا شویم. از جمله عواملی که کارشناسان و متخصصان این حوزه برای تعیین ارزش واقعی یک کالای عتیقه موردتوجه قرار می‌دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سن و میزان سلامت کالا

اعتبارسنجی قدمت اجناس قدیمی، کاری بسیار دقیق و تخصصی است که فقط باید توسط افراد متخصص در این حوزه انجام شود. هرچه قدمت یک عتیقه بیشتر باشد و از نظر ظاهری کمتر تخریب شده باشد، (به این معنی که تغییر رنگ نداده و از نظر ساختاری کم‌ترین میزان آسیب ممکن را دیده باشد) ارزش و بهای آن نیز بیشتر است.

نوع ماده سازنده

نوع مواد سازنده یک شیء قدیمی از جمله عوامل مهم و تأثیرگذار در تعیین قیمت آن است. اجناس معروف آنتیک معمولاً از مواد باکیفیتی ساخته شده‌اند؛ اما در این میان ارزش برخی اجناس به دلیل ارزش بالای ماده سازنده آن‌ها بسیار بیشتر از سایرین است.

مثلاً اجناس ساخته شده از طلا بسیار باارزش‌تر و گران‌بهاتر از اجناس نقره و اجناس نقره گران‌بهاتر از آلیاژ فلزاتی مثل برنج یا برنز هستند.

منحصربه‌فرد بودن کالا

یک جنس آنتیک منحصربه‌فرد نسبت به جنسی که در گذشته به‌صورت انبوه تولید شده، ارزش و بهای بالاتری دارد. در واقع هرچه اجناس معروف آنتیک کمیاب‌تر باشند، ارزش مادی و معنوی بالاتری نیز دارند. اشیا آنتیک گاه تاریخچه جالبی نیز دارند. مثلاً توسط یک شخصیت برجسته تاریخی یا یک هنرمند بنام سفارش داده شده و یا ساخته شده‌اند.

سابقه برند تولید‌کننده آنتیک

تاریخچه و اعتبار برند تولیدکننده یک کالای آنتیک، از جمله مواردی است که کارشناسان آثار باستانی حتماً مورد بررسی قرار می‌دهند. اجناس آنتیک اغلب کالاهایی صنعتی هستند که توسط شرکت‌های زمان خود تولید شده‌اند. بررسی اعتبار این شرکت‌ها نقش مهمی در احراز هویت اجناس معروف آنتیک و ارزش‌گذاری آن‌ها دارد.

معرفی اجناس معروف حوزه آنتیک

اجناس معروف حوزه آنتیک

همان‌طور که گفته شد، اجناس معروف آنتیک تنوع بسیار بالایی دارند؛ اما اگر بخواهیم آن‌ها را در چند گروه اصلی جای دهیم، می‌توانیم بر طبق دسته‌بندی زیر عمل کنیم:

جواهرات آنتیک

عبارت‌اند از طلا، نقره، انواع جواهرات و سنگ‌های قیمتی و منحصربه‌فرد که دارای ارزش تاریخی نیز باشند. عواملی مانند سبک ساخت، قدمت، رنگ سنگ‌های به کار برده شده و ارزش مادی آن‌ها، در قیمت‌گذاری جواهرات آنتیک تأثیرگذار هستند.

همچنین تاریخچه جواهرات و صاحبان قدیمی آن‌ها نیز از عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار بر این فرایند هستند. گاه برخی جواهرات آنتیک به حدی منحصربه‌فرد و خاص هستند که نمی‌توان قیمتی درخور ارزش واقعی آن‌ها تعیین کرد. چنین جواهرات خاصی هرگز معامله نمی‌شوند و به‌عنوان جزئی از سرمایه ملی کشورها نگهداری می‌شوند.

مبل و صندلی آنتیک

صندلی‌ها و مبلمان قدیمی و آنتیک همواره یک جلوه زیبا، کهن و باابهت به دکوراسیون منزل می‌دهند. افراد علاقه‌مند به اجناس آنتیک، اغلب مایل‌اند با یک مبل، یک کمد یا حداقل یک صندلی آنتیک جلوه زیباتری به منزل خود بدهند.

 از جمله اجناس معروف آنتیک که در این گروه جای می‌گیرند می‌توان به صندلی اژدها، کمد هرینگتون و کابینت بدمینتون اشاره کرد.

نسخه‌های دست‌نویس و کتاب‌های چاپی

کتاب‌های قدیمی و نسخه‌های دست‌نویس

کتاب‌های قدیمی و نسخه‌های دست‌نویس همواره از ارزش مادی و معنوی بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند. چاپ اول آثار ادبی معروف، نسخه‌های خطی (به‌خصوص اگر اثبات شود که توسط شخصیت‌های مهم تاریخی نوشته شده‌اند.) و کتب دینی کهن برای بسیاری افراد، از کلکسیونرها گرفته تا نویسندگان برجسته، هنرمندان و تاریخ‌شناسان جذاب و ارزشمند است.

آثاری نظیر انجیل سنت کاتبرت، مگنا کارتا، کدکس لتر و کتاب مورمون از جمله مهم‌ترین کتب و نسخ باستانی کشف شده هستند که به قیمت‌های هنگفتی به فروش رسیده‌اند.

سفال‌های قدیمی و ظروف آنتیک

ظروف سفالی و اجناس اوپالین از جمله آنتیک‌هایی هستند که اغلب مردم با آن‌ها آشنایی دارند. اوپالین نوعی سنگ مصنوعی است که از ترکیب شیشه و برخی ترکیبات شیمیایی دیگر تولید شده و در ساخت انواع ظروف و وسایل دکوری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در واقع بهترین اجناس عتیقه و آنتیک برای دکور خانه همان ظروف آنتیک و قدیمی هستند. جنس این ظروف، اغلب چینی یا اوپالین است. چینی سلسله چینگ، چینی آبی و سفید و چینی جی هونگ از جمله اجناس معروف آنتیک هستند که در این دسته جای می‌گیرند.

ساعت‌های آنتیک

ساعت‌های آنتیک

یکی از زیباترین اجناس آنتیک، ساعت‌های قدیمی هستند. چنین ساعت‌هایی از ارزش و قیمت بسیار بالایی نیز برخوردارند. به‌عنوان‌مثال ساعت‌جیبی (Patek Philippe Supercomplication)  ساعت آنتیک بسیار معروفی است که به آن لقب مونالیزای ساعت‌ها داده شده است.

در واقع این ساعت پیچیده‌ترین ساعت‌ ساخته شده توسط بشر است. چراکه کاملاً دست‌ساز بوده و بدون استفاده از ماشین ساخته شده است.

انواع سکه‌های تاریخی و باستانی

سکه‌های قدیمی همواره جزو جذاب‌ترین اجناس معروف آنتیک بوده و هستند. زیرا بخشی از تاریخ کشورها و تمدن‌های کهن به شمار می‌روند و بسیاری از مردم به دانستن تاریخ ملل مختلف علاقه نشان می‌دهند. اغلب سکه‌های باستانی از جنس نقره بوده و با استفاده از مهارت چکش‌کاری ضرب شده‌اند.

اجناس آنتیک موردعلاقه خود را در پارکینگ پروانه بیابید

طرف‌داران عتیقه‌جات و اجناس آنتیک، اغلب به شرکت در حراجی‌ها و مزایده‌های مربوط به این اجناس علاقه نشان می‌دهند. سایت پارکینگ پروانه معروف‌ترین و معتبرترین سایت برگزارکننده مزایده‌های خریدوفروش اجناس آنتیک به‌صورت آنلاین است.

کارشناسان آثار باستانی پارکینگ پروانه پیش از هر مزایده، هویت و اصالت کالا را بادقت مورد بررسی قرار می‌دهند. تنوع اجناس آنتیک در این سایت بسیار بالاست. به‌طوری‌که افراد با هر نوع سلیقه و انتظاری می‌توانند آنتیک موردعلاقه خود را پیدا کرده و از اجناس موجود ایده بگیرند!

سخن آخر

تقلب و کلاهبرداری، از جمله مسائل شایع در حوزه خریدوفروش عتیقه‌جات است؛ لذا اگر علاقه‌مند به خرید اجناس معروف آنتیک هستید، بهتر است از یک منبع معتبر و قابل‌اطمینان کمک بگیرید.

سؤالات متداول

  1. عتیقه چگونه ارزش گذاری می‌شود؟

بر اساس سن و میزان سلامت، منحصربه‌فرد بودن، نوع ماده سازنده، سابقه برند تولیدکننده و…

  1. به چه اجناسی آنتیک گفته می‌شود؟

هر وسیله قدیمی که دارای ارزش مادی و معنوی بالایی باشد و عمر آن حداقل ۱۰۰ سال باشد.

  1. آیا اجناس آنتیک ارزش خرید دارند؟

بله اگر باکیفیت بوده و اصالت آن‌ها تأیید شود، ارزش مادی و معنوی بسیاری خواهند داشت.

 

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

سایر مقالات:

کلکسیون فندک قدیمی‌- 4 نوع فندک کلکسیونی بسیار قدیمی و تاریخی!
6 نکته طلایی برای تشخیص وسایل گرانبهای کریستالی و عتیقه
ترمیم ظروف چینی+ 2 نکته طلایی مهم در ترمیم ظروف چینی
من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید