پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > نکات آموزشی : آسیب به اجناس قدیمی نقره-روش‌های تمیزکردن زیورآلات و ظروف نقره

آسیب به اجناس قدیمی نقره-روش‌های تمیزکردن زیورآلات و ظروف نقره

آسیب به اجناس قدیمی نقره

هرآنچه باید درمورد آسیب به اجناس قدیمی نقره بدانید

اجناس قدیمی نقره

آیا شما نیز جزو طرف‌داران زیورآلات و اجناس نقره هستید؟ آیا در صورت آسیب به اجناس قدیمی نقره، از عهده ترمیم آن برخواهید آمد؟ نقره فلز زیبا و بادوامی است که به دلیل قیمت کمتر جایگزین مناسبی برای طلا محسوب می‌شود؛ اما یکی از مشکلات آن تغییر رنگ و سیاه‌شدن به دلیل نگهداری نادرست است.

نگهداری نقره اصول و روش‌های خاص خود را دارد. با ما در این مقاله همراه باشید تا با تأثیر مواد مختلف بر روی نقره، دلیل تغییر رنگ این فلز و اصول تمیزکردن آن آشنا شوید.

تماس با چه موادی باعث آسیب به اجناس قدیمی نقره می‌شود؟

آسیب به اجناس قدیمی نقره

نقره به‌عنوان یک فلز سفیدرنگ، براق و جذاب یکی از محبوب‌ترین فلزات در ساخت زیورآلات و انواع ظروف و وسایل تزیینی است. یکی از مشکلات رایج اجناس نقره تغییر رنگ و سیاه‌شدن این فلز است. این مسئله به دلیل واکنش نقره با عناصر مختلف است و ارتباطی باکیفیت آن ندارد.

تماس با هوا، رطوبت و برخی مواد شیمیایی باعث تغییر رنگ و آسیب به اجناس قدیمی نقره می‌شود. در ادامه به بررسی تأثیر برخی مواد بر فلز نقره خواهیم پرداخت.

تأثیر هوا بر اجناس قدیمی نقره

زمانی که فلز نقره برای مدتی در معرض هوا قرار می‌گیرد، بر اثر واکنش نقره با گوگرد موجود در جو، ماده‌ای سیاه‌رنگ در سطح فلز تولید می‌شود که همان سولفید نقره است. این ماده باعث می‌شود سطح نقره سیاه و مات به نظر برسد.

تأثیر آب و رطوبت بر اجناس قدیمی نقره

آسیب به اجناس قدیمی نقره

آب‌ و رطوبت هوا تأثیر زیادی رو نقره می‌گذارند. نقره‌ای که در ساخت زیورآلات به کار برده می‌شود دارای عیار 925 بوده و حاوی مقدار کمی مس است. فلز مس با رطوبت هوا یا رطوبت روی پوست بدن واکنش نشان داده و باعث بروز تغییر رنگ می‌شود.

هرچه بیشتر از زیورآلات نقره‌ خود استفاده کنید، احتمال قرارگرفتن در معرض آب، رطوبت هوا و تعریق پوست بیشتر بوده و در نتیجه زیورآلات شما زودتر سیاه می‌شود.

تأثیر مواد شوینده بر اجناس قدیمی نقره

مواد شیمیایی متنوع و فراوانی وجود دارند که می‌توانند لوازم، البسه و نیز سطوح مختلف را از هرگونه آلودگی پاک کنند؛ اما اغلب آن‌ها نه‌تنها در تمیزکردن نقره فاقد کارایی هستند؛ بلکه باعث آسیب به اجناس قدیمی نقره می‌شوند. مواد شوینده‌ای مانند وایتکس که باعث سفیدشدن مواد می‌شوند، در برخورد با نقره آن را سیاه می‌کنند.

درباره تأثیر وایتکس بر اجناس قدیمی نقره می‌توان گفت که نه‌تنها نقره را تمیز و سفید نمی‌کند؛ بلکه بر اثر واکنش شیمیایی نقره با سدیم هیپوکلریت (NaClO)، شاهد تغییر رنگ و سیاه‌شدن نقره خواهیم بود.

تأثیر مواد آرایشی بر اجناس قدیمی نقره

نقره تماس با مواد آرایشی روی پوست و عطر و ادکلن یکی از شایع‌ترین علل سیاه‌شدن نقره است. مواد آرایشی متشکل از ترکیبات شیمیایی مختلفی هستند. مثلاً زینک اکساید نوعی ترکیب شیمیایی است که پای ثابت بیشتر کرم‌های ضدآفتاب و لوازم آرایشی محسوب می‌شود. زینک اکساید با نقره واکنش داده و باعث سیاه‌شدن آن می‌شود.

تأثیر عطر و ادکلن بر اجناس قدیمی نقره کمتر از مواد آرایشی نیست و ترکیبات شیمیایی موجود در آن‌ها باعث ساییدگی ذرات میکروسکوپی نقره و نیز تغییر رنگ آن به رنگ سیاه براق می‌شوند.

روش‌های تمیزکردن زیورآلات و ظروف نقره

روش‌های تمیزکردن زیورآلات و ظروف نقره

همان‌طور که گفته شد، فلز نقره در عین زیبایی، دوام بالا و ثبات رنگی که دارد، به دلیل خواص شیمیایی خود ممکن است با برخی ترکیبات واکنش نشان داده و تغییر رنگ دهد؛ لذا برای جلوگیری از هرگونه آسیب به اجناس قدیمی نقره، لازم است روش‌های مناسب برای تمیزکردن نقره جات را یاد بگیرید که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تمیزکردن نقره با الکل

تمیزکردن نقره با الکل

در ارتباط با تأثیر الکل بر اجناس قدیمی نقره، برخی افراد معتقدند که این ماده به دلیل سرعت تبخیر بالا و خشک‌شدن سریع، بهترین تمیزکننده برای نقره است.

همچنین درصورتی‌که در ساخت زیورآلات یا ظروف نقره‌ای از سنگ‌های قیمتی نیز استفاده شده باشد، باید از موادی استفاده کرد که باعث کدرشدن سطح این سنگ‌ها نشود و الکل تنها ماده‌ای است که سنگ‌های قیمتی را کدر نخواهد کرد.

استفاده از ترکیب جوش‌شیرین و سرکه

ترکیب جوش‌شیرین و سرکه  یکی از ترکیبات مؤثر برای ضدعفونی و براق کردن سطوح است. استفاده از این ترکیب بر روی نقره نتیجه بسیار مطلوبی داشته و بدون زدن هرگونه آسیب به اجناس قدیمی نقره آن‌ها را بسیار تمیز و براق کرده است.

در این روش کافی است نصف لیوان سرکه، یک قاشق جوش‌شیرین و یک قاشق نمک را با هم مخلوط کرده و زیورآلات نقره خود را به مدت 30 دقیقه داخل آن قرار دهید و در نهایت از درخشندگی فوق‌العاده زیورآلات خود لذت ببرید.

تمیزکردن نقره با خمیردندان

خمیر دندان به‌عنوان ماده تمیزکننده، بارها بر روی فلز نقره آزمایش شده و تأثیرات مطلوبی از خود بر جای گذاشته است. برای تمیزکردن نقره با خمیردندان کافی است یک دستمال پارچه‌ای تمیز را به خمیردندان آغشته کرده و تمام سطح نقره را با آن تمیز کنید. در پایان کار، نقره را با آب بشویید.

تمیزکردن نقره با نوشابه

هرچند نوشابه به‌عنوان یک نوشیدنی برای سلامتی شما بسیار مضر است؛ اما به‌عنوان یک ماده پاک‌کننده تأثیر شگفت‌انگیزی بر روی نقره می‌گذارد. این ماده زیورآلات نقره را تمیز و سفید کرده و بدون هیچ‌گونه آسیب به اجناس قدیمی نقره درخشش فوق‌العاده‌ای به آن‌ها می‌دهد.

بنابراین، می‌توانید زیورآلات نقره خود را داخل یک استکان نوشابه قرار داده و پس از چند دقیقه با آب بشویید و از زیبایی آن‌ها لذت ببرید.

پارکینگ پروانه، بهترین سایت حراجی عتیقه در ایران

اگر جزو طرف‌داران عتیقه‌جات و اجناس آنتیک باشید، به‌احتمال زیاد به شرکت در مزایده‌های خریدوفروش عتیقه‌جات نیز علاقه‌ نشان می‌دهید. پارکینگ پروانه یک سایت برگزارکننده مزایده‌های خریدوفروش اجناس عتیقه و آنتیک است که علاقه‌مندان می‌توانند با رجوع به آن، انواع اجناس عتیقه و قیمتی موردعلاقه خود را پیدا کنند.

کارشناسان عتیقه پیش از هر مزایده، اصالت اجناس را به‌دقت بررسی کرده و در صورت اطمینان کامل تأیید می‌کنند؛ بنابراین می‌توانید از بابت اصالت اجناس این سایت کاملاً آسوده‌خاطر باشید.

سخن پایانی

اگرچه در صورت آسیب به اجناس قدیمی نقره و همچنین زیورآلات نقره می‌توان آن‌ها را ترمیم کرد؛ اما نگهداری درست و اصولی و  به‌کاربردن روش‌های مناسب شستشو که در این مقاله به شما توضیح داده شد، می‌تواند شما را از هرگونه نیاز به تعمیر و تقبل زحمت و هزینه‌های اضافی بی‌نیاز کند.

سؤالات متداول

  1. آیا وایتکس باعث آسیب به نقره می‌شود؟

بله. وایتکس نه‌تنها نقره را سفید نمی‌کند، بلکه باعث سیاه‌شدن و آسیب به اجناس قدیمی نقره می‌شود.

  1. آیا الکل باعث آسیب به اجناس قدیمی نقره می‌شود؟

خیر. الکل نه‌تنها به نقره آسیبی نمی‌رساند، بلکه ماده تمیزکننده بسیار مناسبی برای نقره است.

  1. آیا سیاه شدن نقره نشان‌دهنده بی‌کیفیت بودن آن است؟

خیر. این مسئله به دلیل واکنش نقره با برخی ترکیبات شیمیایی است و ربطی به کیفیت نقره ندارد.

 

 

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

سایر مقالات:

6 نکته طلایی برای تشخیص وسایل گرانبهای کریستالی و عتیقه
ترمیم ظروف چینی+ 2 نکته طلایی مهم در ترمیم ظروف چینی
اجناس معروف آنتیک-4عامل مؤثر بر ارزش‌گذاری اجناس آنتیک
من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید