پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > راهنمای خرید : راهنمای خرید آنتیک و عتیقه– 7نکته طلایی تشخیص اصالت عتیقه

راهنمای خرید آنتیک و عتیقه– 7نکته طلایی تشخیص اصالت عتیقه

راهنمای خرید آنتیک و عتیقه

راهنمای خرید آنتیک و عتیقه برای مبتدیان

بدون آشنایی با راهنمای خرید آنتیک و عتیقه، این تجربه مخصوصاً برای افراد مبتدی می‌تواند گیج‌کننده باشد. به این دلیل که دنیای عتیقه و آنتیک پر از حفره‌‌ها و چالش‌هایی است که کار را برای کلاهبرداران در این حوزه هموار می‌سازد.

اگر در دنیای عتیقه و آنتیک تازه‌کار هستید و در تلاشید که بدانید از کجا شروع کنید؛ این راهنمای خرید آنتیک و عتیقه می‌تواند تا حد زیادی به شما در این مسیر کمک کند.

تعریف عتیقه و آنتیک و تفاوت آن‌ها

برای آشنایی بیشتر شما با این اشیا بهتر است قبل از شرح راهنمای خرید آنتیک و عتیقه، تعریف مختصری از این دو گروه از وسایل ارائه شود.

تعریف عتیقه و آنتیک و تفاوت آن‌ها
راهنمای خرید آنتیک و عتیقه

 

 

عتیقه چیست؟

عتیقه در درک امروزی بیشتر برای توصیف اشیای قدیمی استفاده می‌شود. با این حال اینکه یک وسیله چقدر قدیمی است، تعیین می‌کند که آیا در دسته عتیقه قرار می‌گیرد یا خیر. برای عتیقه در نظر گرفتن چیزی، باید این وسیله بیش از 100 سال قدمت داشته باشد.

آنتیک چیست؟

از طرفی وسایلی که آنتیک هستند، در نحوه پیدایش و طول عمر با عتیقه جات تفاوت دارند. وسایل آنتیک، آن‌هایی هستند که به صورت صنعتی ساخته شده باشند. از این وسایل امروزه به عنوان اشیای لوکس برای تزئین خانه‌ها یاد می‌کنند.

چه عواملی یک عتیقه یا وسیله آنتیک را ارزشمند می‌کنند؟

برخی خصوصیات در هر وسیله موجب ایجاد ارزش در آن‌ها می‌شوند. تفاوتی ندارد که این ارزش معنوی باشد یا مادی. در هر صورت برای ارزیابی ارزش یک عتیقه و وسیله آنتیک فاکتورهای مختلفی وجود دارد که عبارتنداز:

  • سن
  • نادر بودن
  • کیفیت
  • اهمیت تاریخی
  • وضعیت فعلی

معمولاً اولین فاکتور بررسی در راهنمای خرید آنتیک و عتیقه بودن یک وسیله، سن است. پس از تأیید سن متناسب، نوبت به سلیقه و تحقیق شخصی خودتان می‌رسد که بررسی کنید آیا این اثر ارزشمند است یا خیر.

تحقیقات و بررسی‌های قبل از خرید عتیقه

تابه‌حال متوجه شده‌اید که سن یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در شناسایی عتیقه است. به همین دلیل به عنوان یک راهنمای خرید آنتیک و عتیقه، آگاهی از دوره‌های زمانی مختلف بسیار مفید خواهند بود. اگر قبل از خرید عتیقه با کارشناسان این حوزه صحبت کنید، تشخیص اصالت محصولات یا تقلبی بودن آن‌ها در معامله بسیار آسان‌تر خواهد بود.

خواندن برخی کتاب‌های مربوط به این موضوع یا استفاده از منبع گسترده اینترنت نیز می‌توانند چشم و گوش شما را برای خرید این دسته از محصولات بازتر کنند. استفاده از خدمات نمایشگاه‌های آنتیک و عتیقه به منظور مشاهده عکس‌ها و نقاشی‌هایی که نمونه‌هایی از مبلمان، وسایل تزئینی، نورپردازی، زیورآلات و … مربوط به دوره‌های مختلف را نشان می‌دهند، گامی دیگر در تکمیل تحقیقاتتان خواهد بود.

دنبال کردن ترندهای رایج در عتیقه‌جات، مواد اولیه و همچنین سبک تزئین و طراحی مربوط به آن دوره از مواردی هستند که راهنمای خرید آنتیک و عتیقه قابل اعتمادی را برای تصمیم‌گیری شما ایجاد می‌کنند. تمامی این موارد نیازمند مطالعه از منابع مختلف است که نباید در به دست آوردن آن‌ها جبهه‌گیری کنید.

در ادامه نکات مهم در خرید عتیقه و آنتیک برای آشنایی بیشتر شما در سطح مبتدی و ساده‌ای معرفی شده است.

تحقیقات و بررسی‌های قبل از خرید عتیقه
راهنمای خرید آنتیک و عتیقه

 

 

 

پیدا کردن خط علایق خود

بهترین موردی که در راهنمای خرید آنتیک و عتیقه می‌توانید بیابید، خرید وسایلی است که مطابق با علایق شخصی شما مطابقت باشند. فرض کنید عاشق هنر هستید. مواردی مانند: مجسمه‌های عتیقه، اثری از یک هنرمند خاص، قطعه‌ای هنری مربوط به یک دوره خاص، علایق شخصی شما را در این زمینه می‌سازند.

اگر در هنگام خرید به این علایق توجه کنید، فرایند جستجو این نوع از اشیا نیز محدودتر و راحت‌تر خواهد شد. راهنمای خرید آنتیک و عتیقه مربوط به علایق خاص خود را بخوانید تا بتوانید چیزی را که می‌خواهید جمع‌آوری کنید. در یک دوره مخصوص یا انواع کالاهای کاربردی، برندها یا سبک‌های مختلفی وجود دارد که باید در ابتدا تعیین شوند.

در صورتی که جمع‌آوری این وسایل تنها از روی سرگرمی و دوست داشتن است، بهتر است تنها به سلیقه خود متکی شوید. به این دلیل که فقط معیار ارزش یا قدمت نمی‌تواند به خواسته شما در این زمینه به خوبی پاسخ دهد.

اطمینان از اصالت و اعتبار وسیله

گام بعدی و مهم‌ترین گزینه در راهنمای خرید آنتیک و عتیقه، اطمینان از اصل بودن اشیا است. بازار امروزه این وسایل پر از کلاهبردارانی است که سعی می‌کنند یک وسیله بی‌ارزش را به عنوان عتیقه با قیمت بالایی به شما غالب کنند.

اگر در این راه مبتدی باشید، تشخیص اصالت کالای انتخابی ممکن است برایتان دشوار باشد. از همین رو بهتر است اطلاعات پیش‌زمینه خود را قبل ار هرگونه اقدامی بالا ببرید. علاوه بر آن می‌توانید از متخصصان این حوزه در تشخیص اصل یا تقلب بودن آن‌ها کمک بخواهید.

مراقب باشید که این افراد نیز خود می‌توانند یکی از کلاهبرداران باشند. از همین رو به دنبال فرد معتمدی باشید. در جدول زیر برخی از روش‌های ارزیابی اصالت اشیایی که به عنوان عتیقه و آنتیک در بازار وجود دارند، آورده شده است.

روش شناسایی شرح روش
پیدا کردن امضای هنرمند یافتن و مطابقت امضای شخصی سازی شده هنرمندان در پشت آثار هنری دستی
تست اصالت عتیقه استفاده از نور سیاه برای تست ظروف چینی تا آثار هنری
استفاده از یک راهنمای عتیقه منابعی مانند کتاب‌های دفینه شناسی و باستان شناسی
یافتن علائم کارخانه، تولیدی و … آگاهی از رمزگشایی نمادها و علامت‌های پشت و انتهای اشیا مربوط به هر دوره تاریخی
اطمینان از اصالت و اعتبار وسیله
راهنمای خرید آنتیک و عتیقه

اطمینان از نادر بودن اشیا

هر چه یک عتیقه نادر باشد، احتمال دارد ارزش بالایی نیز داشته باشد. کیفیت این محصولات در کنار این ارزش نیز افزایش پیدا می‌کند. برخی از عتیقه‌ها مانند یک نسخه دست نویس و خاص یک کتاب در ابتدا رایج بودند. با این حال دهه‌ها یا حتی قرن‌ها بعد به علت اهمیت تاریخی یا کمیاب بودنشان در طول زمان، تقاضای آن‌ها افزایش یافته است.

کمیاب بودن این اقلام ممکن است به دلیل زیر اتفاق افتاده باشد:

  • ساخت در مقادیر محدود
  • کاهش پیدا کردن تعداد اقلام اولیه ساخته شده به‌مرورزمان

ارزش این اشیا بیشتر به این دلیل است که در عصر حاضر ساخت انبوه آن‌ها دشوار است. برای مثال ممکن است مواد سازنده آن‌ها محدود باشد یا وجود نداشته باشند. تعیین نادر بودن یک وسیله با شناخت یک ناهنجاری در ساخت آن‌ها انجام می‌شود. در راهنمای خرید آنتیک و عتیقه آورده شده است که رنگ غیرعادی شیشه‌ای روی گلدان در یک دوره خاص می‌تواند یکی از دلایل نادر بودن قطعه باشد.

اطمینان از نادر بودن اشیا
راهنمای خرید آنتیک و عتیقه

 

 

پیدا کردن مکان معتبر برای خرید

یکی از فاکتورهای مهم در راهنمای خرید آنتیک و عتیقه که بیش از هر چیزی مهم است، مکان معتبر برای خرید است. اگر شما آنقدر خوش شانس باشید که در اولین تجربه خرید خود، مکان‌های مورد اطمینانی در این حوزه را پیدا کنید، نیمی از مسیر را درست طی کرده‌اید.

امروزه اغلب خرید و فروش‌های اشیای آنتیک و عتیقه از طریق بسترهای آنلاین انجام می‌شوند. از همین رو امکان خرید اجناس تقلبی، متفاوت با تصویر و ضررهای مالی بسیار رایج هستند. درنتیجه اصلی‌ترین مورد در راهنمای خرید آنلاین عتیقه و آنتیک، اطمینان به فروشگاه یا حراجی‌های اینترنتی است.

این در حالی است که مغازه‌های عتیقه فروشی همچنان به فعالیت خود ادامه داده‌اند. به همین خاطر اگر نمی‌توانید به پلتفرم‌های آنلاین اطمینان کنید یا در پیدا کردن آن‌ها مشکل دارید، مغازه‌های فیزیکی را در اولویت خود قرار دهید. دو موردی که در مطالب بعدی راهنمای خرید آنتیک و عتیقه زیر آورده شده است، بیشتر در خریدهای حضوری کاربرد خواهند داشت.

مشخص کردن ارزش قطعه

قطعات آنتیک و عتیقه به دلیل طراحی منحصر به فرد و سفر دور و درازی که در طول تاریخ داشته‌اند، ارزش بالایی دارند. عوامل زیادی در قیمت این گروه از کالاها تأثیر دارند؛ مواردی همچون:

  • نوع وسیله
  • اندازه
  • جنس
  • قدمت

البته دقت کنید که هر قیمت بالایی به منزله اصل بودن کالا و ارزش معنوی و تاریخی بالای آن نیست. ممکن است از بی‌تجربگی شما سوء‌استفاده شود و وسیله‌ای عادی را با قیمت بالایی به شما بفروشند. اینجاست که موارد قبلی که در این راهنمای خرید آنتیک و عتیقه بیان شد را به کار ببرید.

مشخص کردن ارزش قطعه
راهنمای خرید آنتیک و عتیقه

 

بررسی آسیب‌دیدگی

این گزینه از راهنمای خرید آنتیک و عتیقه، بیشتر در خریدهای حضوری کاربرد دارند. حتی ترک‌های کوچک هم می‌توانند ارزش عتیقه را کاهش دهند. کالاهای انتخابی را به طور کامل بررسی کنید. سطوح را از نظر هرگونه ترک، رنگ خرد شده یا سایر علائم سایش مشاهده کنید.

با این حال اگر واقعاً شیفته یک وسیله شدید و آسیب‌های جزئی دارد، می‌توانید از ترمیم و بازسازی عتیقه استفاده کنید. البته توجه کنید که قبل از پرداخت هر هزینه‌ای با فردی مجرب به منظور امکان بازسازی دوباره آن مشورت کنید.

در انتهای این راهنمای خرید آنتیک و عتیقه باید گفت که جمع‌آوری این گونه از اشیا در هر حالتی جذابیت‌های ویژه خود را دارد. مواردی که در این مقاله ذکر شد تنها شما را در داشتن تجربه یک خرید خوب همراه می‌کند. در این صورت می‌توانید این راه را ادامه دهید.

پارکینگ پروانه

عتیقه‌ها و وسایل آنتیک به دلیل خاص بودن قیمت بالایی دارند. به جهت ارزشمندی هزینه‌ای که برای خرید آن‌ها صرف می‌کنید، بهتر است قبل از هر چیزی مکان معتبری پیدا کنید. مجموعه پارکینگ پروانه انواع عتیقه‌ها را از طریق برگزاری مزایده‌های آنلاین به فروش می‌گذارد.

علاوه بر آن اگر می‌خواهید وسایل آنتیک و عتیقه خود را به روشی آسان و بدون دردسر با قیمت بالایی بفروشید، می‌توانید این کار را از طریق همین سایت انجام دهید.

پارکینگ پروانه
راهنمای خرید آنتیک و عتیقه

 

 

سؤالات متداول

  1. به چه وسایلی عتیقه گفته می‌شوند؟

اشیایی که حدود 100 سال و بالاتر قدمت داشته باشند.

  1. چه فاکتورهایی برای ارزیابی ارزش اشیای عتیقه و آنتیک مفید هستند؟

سن، وضعیت کنونی، اهمیت تاریخی، سطح کیفیت و کمیاب بودن آن‌ها

  1. عتیقه‌ها به چه دلایلی کمیاب می‌شوند؟

محدودیت در تعداد ساخت و کم شدن آن‌ها در طول زمان

سخن پایانی

اطلاع از نحوه خرید عتیقه و اشیای آنتیک و همچنین انتخاب آگاهانه آن‌ها باعث صرفه‌جویی در وقت، هزینه و انرژی شما می‌شود. در این راهنمای خرید آنتیک و عتیقه سعی شد عواملی را که در هنگام خرید این نوع از کالاها باید رعایت کنید، به شما معرفی شوند. به‌کارگیری این موارد می‌توانند شما را در مسیر درستی از جمع‌آوری عتیقه قرار دهند.

راهنمای خرید آنتیک و عتیقه
راهنمای خرید آنتیک و عتیقه

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

 

 

سایر مقالات:

محصولات برند باواریا – 4 شرکت سازنده {تشخیص اصالت +قیمت}
محصولات برند سور فرانسه- {تشخیص اصالت +قیمت در 2023}
محصولات برند شفیلد انگلیس- {تشخیص اصالت +عکس و قیمت 2023}

 

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید