پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > نکات آموزشی : نحوه ساخت ظروف چینی قدیمی به 3روش جالب و ساده!

نحوه ساخت ظروف چینی قدیمی به 3روش جالب و ساده!

ساخت ظروف چینی قدیمی

راهنمایی جامع برای آشنایی با نحوه ساخت ظروف چینی قدیمی

اگر کارگاه تولید ظروف چینی دارید یا علاقه‌مند به دانستن نحوه ساخت ظروف چینی قدیمی هستید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. تاریخچه ساخت و تولید ظروف چینی به بیشتر از هفت قرن قبل بر می‌گردد.

چهارچوب نحوه ساخت ظروف چینی از آن زمان تاکنون تغییر نکرده و فقط تغییراتی جزئی جهت بالا رفتن کیفیت این ظروف ایجاد شده است.

تاریخچه ظروف چینی

قبل از پرداختن نحوه ساخت ظروف چینی قدیمی باید دانست که ظروف چینی نوعی سرامیک هستند که در قدیم برای طبخ و سرو غذا استفاده می‌شوند. مبدأ این ظروف کشور چین بوده و تاریخچه ساخت ظروف چینی به بیش از ۱۷۰۰ سال قبل باز می‌گردد.

در قرن نهم میلادی، این ظروف کالاهایی با بیشترین دادوستد در منطقه خاورمیانه بودند. امروزه تعداد زیادی از این ظرف‌های چینی قدیمی در موزه‌های مختلف سراسر جهان نگهداری می‌شوند.

کاربرد مواد معدنی در فرایند تولید ظروف چینی استفاده از مواد اولیه‌ای مانند خاک کائولن، فلوسپات و سیلیس تشکیل شده‌اند که با فرمول خاصی با هم ترکیب شده و به صورت خمیر یا دوغاب درآمده‌اند.

نحوه ساخت ظروف چینی قدیمی به این صورت است که این خمیر یا دوغاب پس از فرم دادن و اعمال رنگ و لعاب، در کوره‌های با دمای بالا پخته می‌شوند.

در نحوه ساخت چینی قدیمی پس از پخت، عکس گردان روی ظروف چسبانده شده و مجدداً وارد کوره می‌شوند. ظروف چینی به انواع مختلف فرایند حرارت، دمای پخت، شفافیت، نور گذر و درصد جذب آب تقسیم می‌شوند.

از جمله این انواع می‌توان به چین استخوان، چین زجاج، پرسلان نرم و پرسلان سخت اشاره کرد. بهترین نوع ظروف چینی جذب آب کم، شفاف، سخت، شکست ناپذیر، سبک و قابل استفاده در ماشین ظرف‌شویی و مایکروفر هستند که برای آشنایی با نحوه ساخت ظروف چینی قدیمی باید بشناسید.

ساخت ظروف چینی قدیمی

تفاوت سفال و سرامیک و چینی

تفاوت سفال و سرامیک و چینی به این صورت است که سفال و سرامیک و چینی همه از خاک رس ساخته شده‌اند، اما با روش‌های مختلفی ساخته می‌شوند. سفال در دمای کمتر از ۲۱۰۰ درجه فارنهایت پخته و پر منفذ است که برای جلوگیری از نفوذ آب و آلودگی، باید به آن لعاب زده شود.

سرامیک در دمای بالاتر از ۲۱۰۰ درجه فارنهایت پخته و کم‌ منفذ است و اغلب رنگ و لعاب دارد، اما نیاز به آن ندارد. چینی نوعی سرامیک است که با خاک رس خالص و بسیار ریز و در دمای بسیار بالا پخته می‌شود. چینی بسیار سفید، شفاف، نازک و مقاوم است.

ساخت ظروف چینی

فرایند ساخت ظروف چینی

در نحوه ساخت ظروف چینی قدیمی، سؤال ظروف چینی چگونه ساخته می‌شود پیش می‌آید. در جواب این سؤال باید گفت این ظروف دارای خصوصیات متفاوت و مرغوب هستند. این ظروف دارای ترکیب شیشه‌ای و سفید رنگ هستند و صدای زنگ مانند در صورت اصابت ضربه دارند. ظروف چینی نسبت به آب غیر قابل نفوذ هستند و با رنگ‌های مصنوعی تزیین می‌شوند.

این ظروف به علت بالا بودن دمای پخت و سطح صاف و صیقلی، از لحاظ بهداشت باکیفیت‌ترین ظروف برای صرف غذا هستند.

مراحل ساخت ظروف چینی

ظروف چینی از مواد اولیه معدنی در دمای خیلی زیاد بین ۱۲۴۰ تا ۱۳۵۰ درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شوند. پختن ظروف چینی در دمای بالا علاوه بر استحکام و ماندگاری، باعث استفاده راحت از آنها می‌شود. ریخته‌گری ظروف چینی یکی از روش‌های ساخت ظروف چینی است.

در این روش، مواد اولیه مانند خاک، آب و مواد شیمیایی به هم مخلوط شده و سپس به شکل دلخواه ساخته می‌شود. این روش برای تولید قطعات فلزی نیز کاربرد دارد. مراحل تولید ظروف چینی را در نحوه ساخت ظروف چینی قدیمی در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • آماده کردن مواد اولیه
  • آماده کردن دوغاب یا میکس خشک مواد
  • شکل‌دهی ظروف چینی
  • پختن در حرارت پایین
  • لعاب‌کاری کردن
  • پختن نهایی

مراحل ساخت ظروف چینی

تولید چینی و سرامیک

ساخت چینی و سرامیک یکی از صنایع دیرینه و هنری است که در ایران رونق بسیار خوبی دارد. در نحوه ساخت ظروف چینی قدیمی و سرامیک، ابتدا مواد اولیه معدنی مانند سنگ آهک، خاک رس، کائولن، فلدسپات و مواد شیمیایی به نسبت‌های مشخص مخلوط شده و به شکل دلخواه قالب گرفته می‌شوند.

سپس قطعات قالب گرفته شده در کوره‌های حرارتی پخته شده و با تعدادی لعاب‌های مختلف رنگ آمیزی می‌شوند.

در نهایت، قطعات آماده به بازار عرضه می‌شوند. برای نحوه ساخت ظروف چینی قدیمی و سرامیک، روش‌های مختلفی وجود دارد که بستگی به نوع قطعه، جنس ماده و تکنولوژی مورد استفاده دارد. برخی از روش‌های رایج در ساخت این ظروف آنتیک را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

ریخته گری در این روش، ماده اولیه به صورت دوغاب (محلول آب و خاک) تهیه شده و با استفاده از قالب های فلزی یا پلاستیکی به شکل دلخواه ریخته می‌شود.
فرمینگ در این روش، ماده اولیه به صورت خمیر (پودر خاک با آب) تهیه شده و با استفاده از دستگاه های فشار گذار یا جک های هیدرولیک به شکل دلخواه فشرده می‌شود.
جولینگ در این روش، ماده اولیه به صورت خمیر (پودر خاک با آب) تهیه شده و با استفاده از دستگاه‌های چرخان به شکل دلخواه درآورده می‌شود.

تولید چینی و سرامیک

نحوه تولید ظروف سفالی

بعد از نحوه ساخت ظروف چینی قدیمی به نحوه ساخت ظروف سفالی می‌پردازیم. فرایند ساخت اشکال مختلف با سفال را سفالگری می‌گویند. این فرایند شامل چهار مرحله اصلی تهیه خاک رس، شکل دادن به گل رس به شکل دلخواه، تزیین سفال و پختن سفال در کوره است.

تفاوت سرامیک و سفال در این است که سرامیک از مخلوط خاک رس و سایر مواد ساخته می‌شود، در حالی که سفال تنها از خاک رس ساخته می‌شود. اولین مرحله در سفالگری، آماده سازی خاک رس است. خاک رس باید تمیز و تصفیه شود تا هرگونه ناخالصی از بین برود.

هنگام تمیزی خاک رس، آن را با آب مخلوط می‌کنند تا یک قوام کاربردی ایجاد شود. مرحله دوم درآوردن خاک رس به شکل دلخواه است. پس از شکل دادن، سفال را با روش‌هایی مانند نقاشی، کنده کاری یا لعاب می‌توان تزیین کرد.

ظروف سفالی

خرید و فروش ظروف چینی قدیمی در پارکینگ پروانه

ظروف چینی قدیمی جزو عتیقه‌های محبوب به حساب می‌آیند. به همین دلیل علاقه مردم به خرید و فروش و نحوه ساخت ظروف چینی قدیمی آنها موضوع واضحی است. پارکینگ پروانه امکان مزایده اشیا عتیقه مانند ظروف چینی را برای شما فراهم می‌کند. با شرکت در این مزایده‌های بزرگ، تجربه جذابی را کسب خواهید کرد.

سخن پایانی

توجه به نحوه ساخت ظروف چینی قدیمی امری قابل توجه برای مردم در تمام دوران بوده است. استفاده از ظروف چینی مزایای زیادی مانند جذب نکردن روغن غذا، بهداشتی بودن، مقاوم بودن در برابر گرما و… دارد. در این مقاله به تاریخچه و نحوه ساخت ظروف چینی و سفالی و برخی نکات دیگر را بیان کردیم.

سؤالات متداول

  1. آیا استفاده از ظروف چینی بهداشتی است؟

بله ظروف چینی بهداشتی‌ترین ظروف هستند.

  1. آیا ظروف چینی را در ماشین ظرف‌شویی می‌توان شست؟

بله اما این کار پیشنهاد نمی‌شود.

  1. قیمت ظروف چینی نسبت به سفالی و سرامیکی چگونه است؟

ظروف چینی به دلیل سختی در ساختن آن، قیمت بالاتری دارد.

 

سایر مقالات:

سایت های برگزاری مزایده خارجی- 10 سایت برتر و پربازدید!
روش های بازسازی ظروف گرانیتی قدیمی – معرفی 3 راهکار ساده!
معرفی 7 مورد از موزه های پر بازدید دنیا – سفری به تاریخ کشورهای مختلف

 

 

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید