پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > تبلیغات : اختراع اولین و قدیمی ترین دستگاه تهویه در سال 1902 میلادی!

اختراع اولین و قدیمی ترین دستگاه تهویه در سال 1902 میلادی!

اختراع اولین و قدیمی ترین دستگاه تهویه در سال 1902 میلادی!

قدیمی ترین دستگاه تهویه در طول تاریخ

آیا درباره قدیمی ترین دستگاه تهویه چیزی می‌دانید؟ اصلاً در جریان هستید که چند درصد از اقشار جامعه لنگ این دستگاه‌ها هستند؟ امروزه سیستم‌های تهویه مطبوع یکی از رایج‌ترین تشکیلاتی هستند که همه ما در تمام مکان‌ها از منازل گرفته تا مکان‌های صنعتی و فضاهای عمومی همه‌وهمه نیازمند آن‌ها هستیم.  

ویژگی‌های قدیمی ترین دستگاه‌ تهویه ‌مطبوع

اینکه هوایی عاری از هرگونه آلودگی و ذرات معلق مثل گردوغبار، میکروب‌ها، باکتری‌ها، چربی‌ها و دود موجود در هوا را تنفس کنیم، احساس خوشایندی به ما دست می‌دهد. چنانچه در شهرهای بزرگ و آلوده زندگی می‌کنید، حتماً استفاده از دستگاه تصفیه هوا را در اولویت ملزومات زندگی و خرید خود قرار دهید.

وقتی شما علی‌رغم بسته‌بودن همه در و پنجره‌ها باز هم شاهد وجود گردوغبار در محیط بسته زندگی خود می‌شوید، نشان می‌دهد که آلاینده‌های هوا به‌راحتی خود را می‌توانند به ریه‌های شما برسانند.

در بخش زیر به ویژگی‌های اساسی دستگاه‌های تهویه می‌پردازیم که عبارت‌اند از:

  • پاک کردن هوای محیط اطراف از ذرات معلق در هوا، آلودگی و همچنین حفاظت گروه‌های حساس از آلودگی‌های مختلف محیطی
  • از بین بردن بوهای نامطبوع در محیط‌های بسته اعم از بوی سیگار، فاضلاب و…
  • از بین بردن عوامل تحریک‌کننده آلرژی و حملات تنفسی
  • کاهش استرس و تأثیر مثبت بر آرامش روحی و خلق‌وخوی افراد
  • برطرف‌کننده آلودگی‌های محیطی و عوامل بیماری‌زا مثل میکروب‌های مختلف
  • رفع ذرات معلق در هوا اعم از گردوغبار و پرز فرش و…
قدیمی ترین دستگاه تهویه مطبوع از گذشته تا به امروز!
قدیمی ترین دستگاه تهویه

 

قدیمی ترین دستگاه تهویه مطبوع از گذشته تا به امروز!

طراحی و ساخت اجزای قدیمی ترین دستگاه های تهویه با دستگاه های امروزی بسیار متفاوت‌تر است. این سیستم ها با مشکلات زیادی روبه رو می‌شدند و نمونه آن دودکش موتورخانه بود که تخلیه گازهای موجود از طریق کانال روانه و از کلاهک دودکش خارج می‌شد و آلودگی های زیادی برای محیط ایجاد می‌کرد.

امروزه اوضاع تغییر کرده و این دستگاه‌های تهویه که یکی از تجهیزات بسیار مهم برای منازل، فروشگاه، انبار و مراکز صنعتی بوده که در انواع مختلفی باکیفیت و عملکرد متفاوت در اختیار افراد قرار گرفته است.

قدیمی ترین دستگاه تهویه مطبوع از کجا می‌آید؟

آنچه معمولاً منجر به اختراع یا اکتشاف یک دستگاه و وسیله می‌شود، نیازهای بشر است. یکی از مهم‌ترین نیازهای انسان پس از نیاز به غذا، پیشگیری از تلف شدن بر اثر گرما و سرمای شدید هوا است. ناگفته نماند که  یکی از اولین کشف‌های بشر در طول تاریخ، آتش بود.

انسان توانست با روشن‌کردن آتش و ضربه‌زدن دو سنگ آذرین خود را از تلف شدن در اثر سرمای هوا نجات دهد. به ‌مرور زمان این نیاز توسط انسان به پیشرفت‌های محسوسی منجر شد و انسان‌ها توانستند پیشرفت خیلی خوبی را در این زمینه فراهم کنند که منجر به آسایش آن‌ها شده است.

تاریخچه قدیمی ترین دستگاه تهویه مطبوع در تمدن‌ها و کشورها

اگر در تاریخ سیری کنیم متوجه می‌شویم که بشر همواره به دنبال ایجاد رفاه خود بوده تا بتواند گرما و سرمای محیط اطراف خود را به حد تعادلی برساند و از بالابردن کیفیت هوا نهایت استفاده را ببرد.

حال می‌خواهیم به سیر تحول سیستم تهویه مطبوع بپردازیم و تاریخچه پیدایش سیستم تهویه مطبوع در ساختمان را مورد بررسی قرار دهیم و به شما عزیزان نشان دهیم که اندیشه و فکر اختراع این سیستم‌ها از کجا شکل‌گرفته و چگونه رشد کرده تا به موقعیت کنونی دست یابد.

انسان‌های اولیه

تفحص و پژوهش درگذشته و تاریخچه سیستم تهویه‌ نشان می‌دهد که حتی انسان‌های اولیه نیز راه‌هایی برای رهایی از گرمای محیط اطراف یافتند؛ مثلاً تشخیص دادند درون غارها می‌تواند هوای خنک‌تری داشته باشد؛ بنابراین آن جا را برای زندگی‌کردن انتخاب کردند.

ساکنان بعضی از کشورها نیز در زمان قدیم کارهایی انجام می‌دادند که مصداق بارز استفاده از هوای مطبوع بود در نتیجه به‌کاربردن از ابزارهایی که آن‌ها استفاده می‌کردند به‌نوعی همان کار سیستم تهویه مطبوع هوشمند و مدرن را انجام می‌داد.

کشور مصر

در کشور مصر نیز مصری‌ها همواره از ساده‌ترین ابزار و آسان‌ترین راه برای ایجاد هوای خنک بهره می‌بردند. نی‌های خیس آویزان روی پنجره‌ها به‌راحتی باعث ایجاد هوای خنک می‌شد و تعادل در دمای هوا را برایشان به ارمغان می‌آورد.

به‌محض برخورد هوا به این نی‌های خیس هوای خنک ایجاد می‌شد؛ پس می‌توان گفت به‌نوعی سیستم تهویه از آن زمان نشئت‌گرفته و مصری‌ها نیز در ثبت استفاده از وسایلی که بتوانند به ایجاد هوای خنک کمک کنند در تاریخچه قدیمی ترین دستگاه تهویه نقش‌آفرینی کرده‌ است.

یونان باستان، روم و چین

مثال دیگر برای تاریخچه قدیمی ترین دستگاه های تهویه‌ مطبوع از زمان پیدایش آن در کشورهایی چون یونان باستان، روم و چین می‌توان مشاهده کرد. مثلاً حفر قنات‌ها که بعداً اساس کار برای سیستم‌های لوله‌کشی گرمایش و سرمایش بود توسط یونان باستان کشف شد.

همین قنات‌ها در سال‌های بعد توانست از طریق دریچه‌هایی به ساختمان‌ها راه پیدا کند و جهت انتقال گرما و سرما استفاده شود.

نکات کلیدی مهم برای انتخاب و نگهداری دستگاه‌های تهویه مطبوع
قدیمی ترین دستگاه تهویه

 

آینده سیستم تهویه مطبوع  به کجا خواهد رسید؟

اما سؤال اینجاست که در این دستگاه‌ها چه تغییراتی ایجاد و در آینده به چه شکلی ظاهر می‌شوند؟ یکی از اهداف اصلی شرکت‌های تولیدکننده بزرگ در ساخت سیستم‌های تهویه مطبوع به‌حداقل‌رساندن آسیب‌های ناشی از این سیستم‌ها و کنترل گازهای گلخانه‌ای است.

برخی از گازهای بکار رفته در این دستگاه‌ها منجر به نابودی لایه اوزون و تخریب محیط‌زیست می‌شود؛ بنابراین می‌توان این احتمال را داد در آینده با ایجاد تحولی این آسیب‌ها به حداقل برسد.

اختراع اولین و قدیمی ترین دستگاه تهویه مطبوع در سال 1902 میلادی

نخستین دستگاه تهویه مطبوع پیشرفته در سال 1902 میلادی و توسط شخصی به نام ویلیس کریر اختراع شد و مهندس نساجی استوارات کرامر نیز برای اولین بار، واژه تهویه مطبوع را در سال 1906 اختراع کرد و اولین دستگاه تهویه مطبوع خانگی نیز در سال 1914 نصب شد.

واحد مذکور دارای ارتفاع 7 فوتی، عرض 6 فوتی و طول 20 فوتی بود! بدیهی است که به دلیل سایز بسیار بزرگ این دستگاه، هزینه ساخت بالا و نصب آن نیز نیاز به فضای زیادی داشت. افراد ثروتمندی که خانه ها یا قصرهای بزرگی داشتند، تنها افرادی بودند که می‌توانستند از این سیستم‌های تهویه استفاده کنند.

نکات کلیدی مهم برای انتخاب و نگهداری دستگاه‌های تهویه مطبوع

انتخاب و نگهداری یک سیستم تهویه‌ مناسب و روانه‌کردن هوای آلوده یا گاز ناشی از آن توسط دودکش یا فن بادی (فرستادن گاز و آلودگی‌های مکان‌هایی همچون سوله‌ها، انبار، شرکت‌های صنعتی و کارخانه‌ها) از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد بوده است.

البته با مشاوره نزد متخصصین به‌راحتی می‌توان به این هدف دست پیدا کرد؛ ولی ما همواره باید حداقل اطلاعات لازم را برای نگهداری و افزایش طول عمر سیستم تهویه نصب شده در محل کارتان و منزل داشته باشیم.

ضرورت جانمایی صحیح قدیمی ترین دستگاه تهویه

مکان مناسب برای قراردادن دستگاه‌های تهویه مطبوع که کمتر نور خورشید را دریافت کند، مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد. همچنین باید زمان، مقدار و زاویه تابش نور خورشید را در طول روز مدنظر گرفت که دستگاه کمتر در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد.

انتخاب اولیه، انتخابی اصولی

بسیاری از افراد در هنگام خرید دستگاه‌های تهویه‌ غیراستاندارد و بزرگ با فرض اینکه دستگاه بزرگتر در عملیات تهویه سریع‌تر است، تمایل به خرید دستگاه تهویه مطبوع بزرگتر دارند. باید بدانید درصورتی‌که قدیمی ترین دستگاه تهویه بیش از حد بزرگ باشد در عملیات درجه حرارت را به‌صورت یکنواخت انجام نمی‌دهد.

ممکن است چنانچه یک واحد کوچک باشد فضا به‌درستی خنک شود و واحد بزرگ به‌درستی خنک نشود! به‌طورکلی دستگاه‌های تهویه مطبوع بایستی بر اساس فرمول و محاسبات مهندسی صحیح خریداری شوند، کوچک بودن آن‌ها باعث بار اضافی روی دستگاه و بزرگ‌بودن آن باعث بالارفتن هزینه‌ها می‌شود.

نکات کلیدی مهم برای انتخاب و نگهداری دستگاه‌های تهویه مطبوع
قدیمی ترین دستگاه تهویه

 

تعمیر و نگهداری

از نظر زمان نادیده‌گرفتن تعمیرات اساسی یا سرویس فصلی که می‌تواند کارایی و بهبود بازدهی دستگاه تهویه مطبوع را به دنبال داشته باشد، برابر است با هزینه‌های بیشتر در آینده. تمیزکاری کویل کندانسور و تعویض فیلترها حداقل ۶۰ روز یک‌بار لازم است.

اگر از هواساز استفاده می‌کنید لازم است بدانید مقدار زیادی گردوغبار به طور مداوم فیلتر هوا را پر می‌کند. بررسی آن‌ها به طور منظم، سرویس فصلی گاز کمپرسورها و غیره از ضروریات نگهداری هواساز است.

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید