پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > عمومی : معرفی 16 مورد از معروف‌ ترین ساختمان ها و مکان های تاریخی در ایران

معرفی 16 مورد از معروف‌ ترین ساختمان ها و مکان های تاریخی در ایران

ساختمان ها و مکان های تاریخی

ساختمان ها و مکان های تاریخی

آیا شما هم مایلید بدانید که چرا ساختمان ها و مکان های تاریخی اهمیت دارند؟ مکان‌های تاریخی همواره به‌عنوان شاهکارهای مهم فرهنگی، تاریخی، نماد، اثرات هنری و معماری گذشتان هستند که توجه جهانی را به خود جلب می‌کنند و باعث می‌شوند که ما در مورد گذشته و تاریخ اصلی این مکان‌ها آگاه شویم.

با ما همراه باشید تا معروف‌ ترین بناهای تاریخی ایران را برای شناخت بیشتر تاریخ و فرهنگ ایران به شما معرفی کنیم.

مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی

یکی از ساختمان ها و مکان های تاریخی جذاب در شیراز، مسجد نصیرالملک است. این بنا تاریخی شبیه به جعبه‌ای از جواهرات است که برجستگی زیبایی معماری قرن نوزده را نشان می‌دهد.

شیشه‌های رنگارنگ و کاشی‌های خارق‌العاده که در تزیینات مسجد استفاده شده‌اند در حضور نور خورشید در طول روز می‌درخشند و با درخشش خود یک تصویر نورانی و زیبا را در محوطه مسجد به ارمغان می‌آورند. به عبارتی دیگر مسجد نصیرالملک به لطف کاشی‌کاری‌های خارق‌العاده‌اش معروف به مسجد صورتی نیز شده است.

مسجد نصیرالملک

مسجد شیخ لطف‌الله

مسجد شیخ لطف‌الله در حقیقت یک گوهر بی‌نظیر در حرفه معماری و کاشی‌کاری قرن یازدهم است. این بنا در دوران حکومت شاه‌عباس اول در طول ۱۸ سال ساخته و به پایان رسیده است. این مسجد در میدان نقش‌جهان واقع شده و به‌عنوان یکی از مکان‌های تاریخی جهان در یونسکو ثبت شده است.

با دیدن این مسجد شما با یک نمونه برجسته از هنر، فنون معماری و کاشی‌کاری در تمام دوره‌ها روبرو خواهید شد. قرارگیری مسجد شیخ لطف‌الله در مقابل عمارت عالی‌قاپو جلوه‌ای خیره‌کننده به منظره فضای عمومی این منطقه بخشیده است.

ارگ بم

ارگ بم یکی از ساختمان ها و مکان های تاریخی در صحرای استان کرمان جنوبی ایران است که به‌عنوان یکی از میراث‌های جهانی ایران در یونسکو شناخته می‌شود. بنای ارگ بم که بزرگ‌ترین ساختمان خشتی جهان است به زمان ۲۰۰۰ سال قبل از دوره امپراتوری اشکانیان بازمی‌گردد.

ارگ بم

کاخ گلستان

کاخ گلستان یکی از ساختمان ها و مکان های تاریخی و فرهنگی تهران در دوران حکومت پادشاهی قاجار است. این کاخ به دلیل وقوع رویدادهای مهم در آن از بقیه کاخ‌های سلطنتی در تهران مشهورتر و شناخته‌تر است.

باغ‌ها و ساختمان‌های این کاخ به طور کامل باهنر قرن ۱۸ و ۱۹ پر شده است. متأسفانه بسیاری از ساختمان‌های این بنا در بازه زمانی ۱۹۲۵ تا ۱۹۴۵ به دستور رضاشاه تخریب شدند؛ زیرا وی باورداشت که معماری قدیمی از شکوفایی ایران جلوگیری می‌کند.

تخت‌جمشید

شهر باستانی تخت‌جمشید در طول سال‌ها به‌عنوان پایتخت هخامنشیان شناخته شده است. در یک حمله، اسکندر مقدونی سردار یونانی، تخت‌جمشید را به آتش کشید؛ اما امروزه بازمانده‌هایی از این شهر در مرودشت نزدیک شیراز وجود دارد.

تخت‌جمشید یکی دیگر از ساختمان ها و مکان های تاریخی در ایران است که علم باستان‌شناسی حضور این شهر را در سال ۵۱۵ قبل از میلاد اثبات می‌کند.

تخت‌جمشید

حمام سلطان امیراحمد

در یک نقطه دور از شلوغی و شهرت شهر کاشان حمامی تاریخی به نام سلطان امیراحمد وجود دارد که یکی دیگر از ساختمان ها و مکان های تاریخی در ایران است. حمام سلطان امیراحمد به‌عنوان یکی از نمونه‌های منحصربه‌فرد در ایران شناخته می‌شود و با معماری خیره‌کننده خود نسبت به دیگر حمام‌ها متفاوت‌تر است.

این حمام‌عمومی و سنتی در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده است و چشم‌اندازی از زندگی روزمره مردم ایران باستان را نشان می‌دهد. تزیینات آبشار، کاشی‌های فروغ آب و طلا و نقاشی‌های هنرپیشگان زینت بسیاری به حمام سلطان امیراحمد می‌دهند.

چغازنبیل

 چغازنبیل یکی از برجسته‌ترین نمادهای دینی ایران است که در فهرست برترین مکان‌های تاریخی این کشور قرار دارد. این نمایشگاه در دوران ایلامی‌ها در سال ۱۲۵۰ قبل از میلاد مسیح ساخته شده است.

 قرارگیری چغازنبیل در نزدیکی شهر باستانی شوش و نزدیکی منطقه باستانی هفت‌تپه بیانگر اهمیت ویژه این مکان است. امروزه زیگورات چغازنبیل نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر جهان شناخته شده است.

قلعه‌رودخان

یکی از ساختمان ها و مکان های تاریخی مهم و قدیمی در استان گیلان، قلعه‌رودخان است که از قدیم‌الایام به‌عنوان یک قلعه نظامی دولتی شناخته شده است. قلعه‌رودخان طی سالیان زیادی، مرکز فرمانروایان گیلان بوده و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و غنی‌ترین قلعه نظامی در گیلان و حتی ایران در شناخته شده است.

قلعه‌رودخان

گنبد سلطانیه

آرامگاه اُلجایتو که به نام گنبد سلطانیه نیز شناخته می‌شود یکی از آثار بزرگ و بی‌نظیر معماری اسلامی است که جز جذاب‌ترین مکان‌های تاریخی ایران شناخته می‌شود. این آرامگاه در شهر سلطانیه که پایتخت ایلخانیان بوده در دوره‌ای بین سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی ساخته شده است.

گنبد سلطانیه با طراحی منحصربه‌فرد و جزئیات هنرمندانه‌ای که در آن استفاده شده به‌عنوان یک شاهکار معماری در جهان شناخته می‌شود. این آثار همچنین نمونه‌ای بارز از تأثیرات فرهنگ و هنر ایران در طول تاریخ است.

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود که درگذشته به مسجد جهان‌شاه نیز معروف بوده است یکی از ساختمان ها و مکان های تاریخی شهر تبریز است. این مسجد در سال ۸۴۵ هجری شمسی و در دوران حکومت سلطان جهان‌شاه ساخته شده است.

زمانی که مادام ژان دیولافوا مهندس ساختمان و باستان‌شناس فرانسوی به شهر تبریز سفر کرد و با مسجد کبود آشنا شد، این باستان‌شناس معروف آن را مسجد آبی تبریز نامید و به جهان معرفی کرد. این مسجد به‌خاطر کاشی‌های لاجوردی خود به‌عنوان فیروزه اسلام نیز شناخته می‌شود.

مسجد کبود تبریز

شهر سوخته

شهر سوخته در زابل یکی دیگر از ساختمان ها و مکان های تاریخی ایران است که به‌خوبی نشان‌دهنده قدمت و تمدن هوشمند ایرانیان است. این شهر دارای تاریخ ۵ هزار سال است و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرها با پیشینه پیشرفت‌های علمی در جهان شناخته می‌شود.

 نکته قابل‌توجه این است که در این شهر نخستین چشم مصنوعی جهان کشف شد که به ۴۸۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد و متعلق به زن جوانی با سنی حدود ۲۵ تا ۳۰ بود.

علاوه بر این کشف آثار جراحات مغز، خط کش باستانی که پنج هزار سال قدمت دارد و تخته‌نرد باستانی از قدیمی‌ترین رکوردهای این شهر باستان است.

لیستی مکان‌های تاریخی ایران

اسم مکان آدرس قدمت وضعیت فعلی
خانه آقازاده ابرکوه استان یزد، شهر ابرکوه، محله دروازه، میدان ابرقو دوره قاجار، حدود سال ۱۱۵۷ هتل سنتی
داروغه مشهد شهر مشهد، خیابان نواب صفوی، کوچه داروغه دوره قاجار، حدود سال ۱۳۰۰ موزه
خانه یزدان‌پناه قم قم، خیابان ۱۹ دی، انتهای کوچه ۱۱، پلاک ۱۵ اوایل دوره پهلوی، سال ۱۳۰۰ موزه صنایع‌دستی
زینت الملک شیراز شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، باغ نارنجستان قوام دوره قاجار، سال ۱۲۵۱ تا ۱۲۶۳ موزه
خانه امیر لطیفی گرگان گلستان، خیابان امام خمینی، لاله ۱۱ دوره قاجار، سال ۱۳۰۰ موزه صنایع‌دستی

مکان‌های تاریخی ایران

خرید وسایل قدیمی با پارکینگ پروانه

پارکینگ پروانه یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در کشور برای خریدوفروش عتیقه‌های قدیمی است. این سایت باتوجه‌به موفق‌بودن خود و استقبال بی‌نظیر مردم در جایگاه ویژه‌ای در ایران قرار دارد.

شما می‌توانید با خریدوفروش اجناس عتیقه از سایت ما هم بالاترین کیفیت اجناس را دریافت کنید و هم از قیمت‌های باورنکردنی بهره‌مند شوید؛ بنابراین با انتخاب سایت ما بهترین‌ها را تجربه کنید.

سخن پایانی

ساختمان ها و مکان های تاریخی شاهکارهایی از هنر و فرهنگ بشری هستند که به ما یادآوری می‌کنند که چگونه اجدادمان با استفاده از دانش و خلاقیت خود قدرت خلق و آفرینش را در زمینه معماری به نمایش گذاشتند. همچنین امروزه این ساختمان‌ها باشکوه و زیبایی خود نقش بزرگی در تاریخ و فرهنگ جامعه‌های مختلف دارند.

سؤالات متداول

۱ . چند ساختمان ها و مکان های تاریخی در ایران وجود دارند که در یونسکو ثبت شده‌اند؟

مکان‌های بسیاری وجود دارند برای مثال مسجد شیخ لطف‌الله و ارگ بم نمونه‌های بارز مکان‌های قدیمی هستند.

۲ . از بزرگ‌ترین قلعه نظامی در ایران کدام است؟

قلعه‌رودخان

۳ . شهر سوخته با چه عنوانی در جهان شناخته می‌شود؟

شهر سوخته یکی از قدیمی‌ترین شهرها با پیشینه پیشرفت‌های علمی در جهان شناخته می‌شود.

سایر مقالات:

بازسازی ظروف شیشه شکسته قدیمی با 4 راهکار ساده!
پلتفرم های فروش اجناس آنتیک- 6 پلتفرم برتر و پرطرفدار!
روش های راحت و کاربردی -بازسازی ظروف چدن قدیمی با 2 روش متداول

 

 

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید