پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > نکات آموزشی : 2 تفاوت آنتیک با عتیقه – تاریخچه و قدمت – مقایسه + عکس

2 تفاوت آنتیک با عتیقه – تاریخچه و قدمت – مقایسه + عکس

تفاوت عتیقه و آنتیک

2 تفاوت آنتیک با عتیقه

تفاوت آنتیک با عتیقه چیست؟ اگر یکی از علاقه‌مندان به این حوزه از وسایل قدیمی هستید؛ امکان دارد این دو مفهوم را با یکدیگر اشتباه بگیرید. در واقع ممکن است آن‌ها را مترادف هم بدانید. این در حالی است که وسایل عتیقه با اجناس آنتیک متفاوت هستند.

البته شما در این باره مقصر نیستید. گاهی اوقات معنای اصطلاحاتی که مدت‌ها است به اشتباه به کار برده می‌شوند، در این موضوع دخالت دارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا تفاوت آنتیک با عتیقه را با یکدیگر بررسی کنیم.

تفاوت اجناس عتیقه با آنتیک

برای بهتر درک کردن تفاوت آنتیک با عتیقه، در ابتدا باید بدانید آنتیک چیست؟ این مورد راجع به عتیقه نیز صادق است. درنتیجه باید برای هر کدام از این موارد به صورت مجزا تعریف ویژه‌ای داشته باشید. به صورت کلی این دو مفهوم بار معنایی قدیمی بودن را دارند. با این حال مهم عواملی هستند که در این ویژگی قدیمی بودن تفاوت ایجاد می‌کنند.

قدمت این وسایل و نحوه ساخت آن‌ها از بارزترین مواردی هستند که باعث ایجاد تفاوت آنتیک با عتیقه شده‌اند. در ادامه بیشتر درباره این موارد صحبت شده است.

قدمت کالای عتیقه و آنتیک

اغلب افراد تصور می‌کنند هر آنچه که از زمان قدیم به زمان حال آورده شده است را می‌توانند در دسته عتیقه‌جات یا آنتیک قرار دهند. این در حالی است که تفاوت میان بازه طول عمر این کالاها، عامل اصلی در تفاوت آنتیک با عتیقه است.

اگر می‌خواهید بدانید که عتیقه چیست و تفاوت آنتیک با عتیقه در چه کالاهایی است باید به دنبال سن جنس باشید. معمولاً وسایل عتیقه، وسایلی قدیمی هستند که حداقل 100 سال از طول عمر آن‌ها گذشته باشند. اجناس دیگری که بیش از این قدمت داشته باشند، بیشتر در دسته آنتیک قرار می‌گیرند.

با این حال نحوة ایجاد آن‌ها می‌تواند در قدمت آن‌ها دخالت کند. به این معنا که برخی از اشیا هستند که بیشتر از 300 سال قدمت دارند؛ اما همچنان در دسته عتیقه‌جات قرار می‌گیرند. از همین رو بخش بعدی مقاله به این تفاوت آنتیک با عتیقه موضوع پرداخته است.

طبیعی است که این قدمت طولانی، تصویر اولیه وسایل آنتیک را دستخوش تغییر کرده است. با این حال هر چه بیشتر از آن می‌گذرد، ارزش و بهای آن افزایش پیدا می‌کند. به‌طوری‌که هر کسی نمی‌تواند برای خریدن آن‌ها اقدام کند؛ مگر با سرمایه بالا.

قدمت کالای عتیقه و آنتیک

 

چگونگی ساخت عتیقه و آنتیک

واضح است که از همان ابتدای زمان‌های قدیم، این وسایل به نحوی ایجاد شده‌اند. دست بر قضا همین عامل یکی از اصلی‌ترین تفاوت آنتیک با عتیقه شده است. معمولاً اشیا آنتیک ساخته دست یک صنعت هستند. این در حالی است که گروه عتیقه را وسایلی تشکیل می‌دهند که جزو یافته‌های طبیعی باستانی باشند که عمدتاً از زیر خاک پیدا می‌شوند.

این را هم در نظر داشته باشید که الزاماً وسایل عتیقه و آنتیک ماهیت جدایی ندارند. به این معنا که وسیله‌ای مانند شمعدان تنها در دسته آنتیک قرار نمی‌گیرد یا مجسمه تنها جزو عتیقه‌ها نیست. تنها نحوه ساخته شدن آن‌ها است که این وسایل را در هر گروهی جای می‌دهند و باعث تفاوت آنتیک با عتیقه شده است.

چگونگی ساخت آنتیک و عتیقه

 

قدمت، کیفیت یا قیمت اجناس آنتیک و عتیقه

سه عامل مهم طول عمر، کیفیت و ارزش مادی در ایجاد تفاوت آنتیک با عتیقه نقش دارند. هنگام انتخاب و خرید هر وسیله‌ای، این عوامل در ابتدا در ذهنتان شکل می‌گیرند. آیا قدمت یک کالای قدیمی برایتان اهمیت بیشتری دارد یا کیفیت و کارایی که از آن می‌خواهید؟

منظور آن نیست که اگر وسیله‌ عتیقه‌ای دارای قدمت بالاتری باشد، به طور قطع ویژگی زیبا بودن از آن گرفته شده است. به این علت که هر کدام از وسایل قدیمی در جایگاه خود به نحوی جذابیت گذشته را به رخ می‌کشانند.

برای مثال اغلب وسایل آنتیک زیبایی منحصر به فردی را ایجاد می‌کنند. در عین حال ممکن است اجناس عتیقه از نظر ارزش مادی در سطح بالاتری از آن‌ها قرار داشته باشند. به هر حال نمی‌توانید ارزش و زیبایی هر چیز قدیمی را انکار کنید.

این مسئله بیشتر درباره اقلامی حساسیت بیشتری ایجاد می‌کند که ذاتاً برای استفاده خریداری شوند. برای مثال بیشتر شما از کمدها، صندلی و ساعت‌های آنتیک نه‌تنها برای زیبایی خانه؛ بلکه برای استفاده انتخاب می‌کنید. چیزی که در این جا واضح است آن است که استحکام و کیفیت در عوامل تفاوت آنتیک با عتیقه بیشتر اهمیت دارد.

با این حال غالب بودن هر کدام از این 3 ویژگی بسته به نظرات، سلایق و از همه مهم‌تر کاربرد وسیله برای شما را دارد. درنتیجه بهتر است قبل از اقدام به نهایی کردن خرید خود، به کلکسیون قبلی خود یا چیزی که می‌خواهید ایجاد کنید به دقت فکر کنید.

قدمت و کیفیت آنتیک و عتیقه

 

کاربرد اقلام آنتیک و عتیقه چیست؟

یکی از اصلی‌ترین کاربرد آنتیک و عتیقه برای علاقه‌مندان به جمع‌آوری کلکسیون‌های قدیمی است. صرف نظر از تفاوت آنتیک با عتیقه، حس نوستالژیک بودن و زمان‌های گذشته را به محیط می‌دهد. چیزی که بیشتر افراد حتی اشخاص امروزی هم به دنبال آن هستند؛ زیرا می‌تواند بخشی از فرهنگ دیرینه را نشان دهد.

زیبایی، کمیابی، نوستالژیک بودن، قیمت بالای آن‌ها، ارزش معنوی و حتی باستانی بودن از صفات بارز آن‌ها هستند. به همین خاطر اگر می‌خواهید حس و حال قدیمی و ارزشمندی را به بخشی از منزل خود اختصاص دهید، بهتر است به سمت و سوی خریدن این وسایل بروید.

دکوراسیون و تزئین بخشی از منزل، بوفه، اتاق یا حتی در گالری و نمایشگاه‌ها نیز می‌توانید از عتیقه و آنتیک برای زیبایی هر چه بیشتر محیط دوروبر خود استفاده کنید. از آنجایی که این اجناس ارزش مادی زیادی دارند؛ درنتیجه خرید آن‌ها ممکن است دشواری‌هایی داشته باشد. در ادامه در این باره صحبت‌هایی بیشتر شده است.

خلاصه آن که بهتر است انتظار خود را از داشتن یک وسیله عتیقه یا آنتیک در ابتدا مشخص کنید. در این صورت می‌توانید بهینه‌ترین کاربرد را از تفاوت آنتیک با عتیقه به اجرا بگذارید.

نباید فراموش کنید که ارزش مادی و معنوی آینده شما، دکوراسیون منزلتان یا هر چیز دیگری که عتیقه‌جات را برای آن جمع می‌کنید، به تناسب و کاربرد مناسب این وسایل بستگی خواهد داشت.

کاربرد اقلام آنتیک و عتیقه

 

انواع وسایل آنتیک و عتیقه

اگر بخشی از دکوراسیون منزلتان را به وسایل آنتیک و عتیقه اختصاص داده‌اید، به طور قطع یکی از موارد زیر از میان آن‌ها خودنمایی می‌کنند:

  • چراغ لاله‌ها با طرح و نقش متفاوت و قدیمی
  • شمعدان‌های برنزی، برنجی، مسی و…
  • تنگ‌های شیشه‌ای به رنگ آبی یا سبز
  • قاب‌ و دیوارکوب‌
  • سنبلدان‌های کریستالی
  • انگشترهای نقره

و بسیار دیگری از اجناسی که تصور می‌کنید. هر کدام از این موارد با توجه به آن که چگونه به وجود آمده و از چه زمانی به دست شما رسیده‌اند، سطوح مختلفی از ارزش را ایجاد می‌کنند. این همان چیزی است که تفاوت آنتیک با عتیقه را در بین این کالاهای قدیمی ایجاد می‌کند.

انواع وسایل آنتیک و عتیقه

 

راه‌های تشخیص عتیقه و اجناس آنتیک

برای مشخص نمودن آنکه وسیله‌ای در گروه عتیقه‌ها قرار می‌گیرد یا آنتیک، راه سختی را در پیش دارید. همان طور که گفته شد تفاوت آنتیک با عتیقه چیزی نیست که شما بتوانید به خودی خود تشخیص دهید. به این دلیل که در این بازار ارزشمند ممکن است گاهی اوقات کلاهبرداری‌هایی رخ دهد. در صورتی که در این موضوع اطلاعات و تبحر کافی نداشته باشید، به راحتی ضرر بزرگی خواهید کرد.

یکی از دغدغه‌هایی که هنگام صحبت از اجناس عتیقه و آنتیک به وجود می‌آید، اصل بودن آن‌ها است. گاهی اوقات هنگامی که وارد این دنیای تمام ناشدنی می‌شوید، ناخودآگاه در طول زمان خودتان متوجه اصلی یا جعلی بودن هر چیزی می‌شوید.

در صورتی که سلیقه شما در جمع‌آوری این اجناس عتیقه یا آنتیک در یک راستا قرار گیرد، توانایی تشخیص برایتان راحت‌تر هم می‌شود. با این حال برای معامله اجناس آنتیک یا عتیقه، می‌توانید نکات زیر را به عنوان راهنمای خرید عتیقه‌جات یا وسایل آنتیک در نظر داشته باشید.

راه های تشخیص تفاوت آنتیک با عتیقه

 

رنگ

به رنگ آلیاژ عتیقه باید دقت کنید. یکی از مسائلی که امکان دارد دال بر تقلبی بودن باشد، ناهماهنگی در رنگ وسیله است. با این حال گذر زمان را نیز نباید فراموش کنید؛ بالاخره این وسایل از روزهای دوری به دست شما رسیده است. همان طور که گفته شد، نحوه تشخیص بسیار سخت است!

ویژگی‌های تاریخ

در معامله عتیقه‌جات بهتر است کمی دانش تاریخی داشته باشید. این آگاهی می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای تشخیص تفاوت آنتیک با عتیقه تقلبی و اصلی را باشد. در این صورت می‌توانید تفاوت‌هایی که در الگوها، اشکال یا خطوطی که روی بشقاب، سکه و… وجود دارند را با دوران تاریخی که ادعا می‌شود، مقایسه کنید.

پاتین وسایل قدیمی

یکی دیگر از مسائلی که در راهنمای خرید اجناس آنتیک و عتیقه به شما کمک می‌کند آن است که پاتین موجود در آن‌ها را ارزیابی کنید. به عنوان یک دوستدار عتیقه و وسایل آنتیک حتماً این گزینه را برای تعیین تفاوت آنتیک با عتیقه اصل را در نظر داشته باشید. البته این مورد بیشتر در اشیایی که از جنس فلز هستند، کاربرد دارد.

به‌مرورزمان لایه‌ای از مواد روی وسایل قدیمی به خصوص آن‌هایی که از فلزات مختلف مانند سکه‌ هستند، ایجاد می‌شود. اغلب با دیدن این آثار کهنگی دیگر در اصل بودن آن‌ها تردیدی نخواهید داشت. با این حال ممکن است این تنها یک حیله برای گول زدن شما درباره تفاوت آنتیک با عتیقه برای قدمت آن‌ها باشد.

در صورتی که این وسایل اصل باشند، با مواد اسیدی قوی مانند اسید و سرکه این مواد ممکن است از بین بروند. این در حالی است که اگر با یک دستمال معمولی روی هر وسیله عتیقه جعلی بکشید، تمام این مواد به اصطلاح خاک خورده قدیمی از روی آن پاک می‌شود.

پاتین وسایل قدیمی

 

سبک ساخت

روی این گزینه نمی‌توانید زیاد سرمایه‌گذاری کنید. به این دلیل که باید سررشته‌ای از نحوه ساخت این وسایل در زمان مربوط به خودش را بدانید. از همین رو اگر تنها یک خریدار ساده هستید، ممکن است این مورد از تفاوت آنتیک با عتیقه اصل یا تقلبی بتواند به ضرر شما باشد.

متدهای ریخته‌گری، سبک ایجاد ضرب روی اشیا و همچنین کیفیت موادی که برای ساخت به کار برده شده، همگی برای هر زمانی متفاوت است. به همین خاطر با اطلاعاتی درباره دوران باستانی جنس عتیقه یا آنتیک مورد نظر خود می‌توانید درباره آن‌ها اظهار نظر داشته باشید.

چگونه وسایل عتیقه را بخریم یا بفروشیم؟

حال که با تفاوت آنتیک با عتیقه آشنا شدید، به سؤالی که اکثر شما عاشقان این کالاها دارید برخورد می‌کنید. خرید این وسایل امروز به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم‌های مختلفی همچون سایت و اینستاگرام انجام می‌شود.

بهتر است برای خرید این کالاها نهایت اطمینان را از آن‌ها به دست آورید. به طور مثال ممکن است برخی از عتیقه‌ها غیرقانونی باشند و مشکلات قانونی در پی داشته باشند. علاوه بر مشکلاتی همچون تقلبی بودن یا کلاهبردار بودن افراد فروشنده نیز ممکن است در هنگام خرید برای شما رخ دهد.

فروشگاه پارکینگ پروانه یکی از بسترهای مطمئنی است که در خرید عتیقه‌جات و وسایل آنتیک فعالیت دارد. این سایت از طریق برگزاری مزایده اقدام به فروش اشیا قدیمی می‌کند. از همین رو شما به راحتی می‌توانید اقلام مورد علاقه خود را پیدا و در مزایده‌هایی که برگزار می‌شوند، برای خرید آن‌ها شرکت کنید.

اگر خودتان نیز فروشنده وسایل قدیمی و باارزشی هستید که به دستان رسیده است، می‌توانید با مراجعه به این سایت‌ خرید و فروش عتیقه، برآوردی از قیمت‌های پیشنهادی موجود را با توجه به وسیله خود در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید از کارشناسانی که در این حوزه سررشته دارند نیز کمک بگیرید تا تحقیقات لازم را نه تنها درباره تفاوت آنتیک با عتیقه؛ بلکه اصلی بودن آن‌ها انجام دهید.

چگونه وسایل عتیقه را بشناسیم

 

کلام آخر

آنچه باعث تفاوت آنتیک با عتیقه می‌شود، قدمت و منشأ آن‌ها است. افزون بر آن عملکرد و ارزش نیز در قدم‌های بعدی اهمیت دارند. اگر به دنبال شیء خاصی از عتیقه یا آنتیک می‌گردید، بهتر است قبل از درگیر کردن هیجانات اولیه، به اصلی یا تقلبی بودن آن با توجه به مواردی که در این مقاله بیان شد، توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

 

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

 

سایر مقالات:

آنتیک چیست؟ 5 نکته جذاب- تاریخچه و بررسی انواع آنتیک
10 مورد از گرانترین عتیقه های جهان- عکس و مشخصات| پارکینگ پروانه
11 مورد آثار باستانی ایران در موزه‌ های خارجی {تاریخچه + عکس}
من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید