پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > نکات آموزشی : 4 روش نگهداری از عتیقه – مراقبت از عتیقه جات و هزینه آن

4 روش نگهداری از عتیقه – مراقبت از عتیقه جات و هزینه آن

نگهداری از عتیقه

روش‌های نگهداری از عتیقه‌ها

آیا می‌دانید که نگهداری از عتیقه باید چگونه باشد؟ تجهیزات قدیمی، مبلمان و لوازم جانبی مورد تحسین بسیاری از ما هستند. آگاهی از اینکه ما اشیایی مانند  مبلمان عتیقه را می‌بینیم که جهان صدها سال پیش را به یاد می‌آورند، به ما این امکان را می‌دهد که به طور انحصاری با آنها رفتار کنیم و آنها را ارزشمندتر از سایر وسایل بدانیم.

 به همین دلیل باید امر نگهداری از عتیقه جدی تلقی شود. این مطلب به جزئیات موضوع نگهداری عتیقه‌ها می‌پردازد و می‌تواند یک راهنمای نگهداری و حفاظت از عتیقه‌جات نیز محسوب شود.

روش‌های نگهداری از عتیقه‌ها
روش‌های نگهداری از عتیقه‌ها

 

 

عتیقه چیست؟

کلمه عتیقه از  Antiquity فرانسوی  و  Antiqua  لاتین به معنای «قدیمی» گرفته شده است. با این حال، کاملاً مشخص نیست که یک وسیله چند سال باید قدمت داشته باشد تا بتوان آن را آنتیک یا عتیقه نامید. هم مجموعه داران و هم منتقدان هنری در این مورد بحث می‌کنند.

قوانینی وجود دارد که توسط قانون و مجموعه داران هنری در رابطه با سن کالایی که به عنوان عتیقه طبقه بندی می‌شود، تعیین شده است. طبق این قانون عتیقه به وسایلی اطلاق می‌شود که بیش از 100 سال قدمت داشته باشند. شکی نیست که عتیقه‌جات در اصل خود ارزشمند هستند.

 

ویدیو : نگهداری از عتیقه

 

 

مراقبت و نگهداری از عتیقه‌

با توجه به ویژگی‌های اولیه همه عتیقه‌ها، یعنی قدمت آنها و دوران ساخت آنها، هر صاحبی باید مراقبت و نگهداری صحیح از چنین اقلام ارزشمندی را انجام دهد. عتیقه‌جات نیاز به مراقبت ویژه و شرایط نگهداری مناسب دارند. در صورت آسیب رسیدن به این وسایل کافی است اصول مرمت و تعمیر عتیقه را برای بازسازی آن‌ها رعایت کنید.

اول از همه عتیقه‌جات باید از اثرات مضر نور خورشید محافظت شوند؛ زیرا نور خورشید برای چوب و منسوجات مضر است و باعث محو شدن یا خشک شدن موادی می‌شود که از آن ساخته شده‌اند. رطوبت همچنین می‌تواند به وسایل قدیمی مانند مبلمان یا چاپ‌های عتیقه آسیب برساند.

نگهداری از عتیقه‌جات در زیرزمین یا گاراژ توصیه نمی‌شود. برای نگه‌داری عتیقه از آسیب توصیه می‌شود از محصولات مراقبتی تخصصی برای آن‌ها استفاده کنید. محصولاتی در بازار مانند اسپری‌ها، لوسیون‌ها یا خمیرهای غنی شده با روکش و همچنین لوازم آرایشی طراحی شده برای حفظ طراوت مبلمان وجود دارد.

 موضوع مهم دیگر مرمت اشیای عتیقه است. اگر آنها نیاز به تعمیرات اساسی دارند، باید به کمک متخصصان متوسل شوید. بسیاری از شرکت‌ها، کارخانه‌های تخصصی و استودیوی حفاظت از عتیقه چنین خدماتی را با استفاده از تکنیک‌های مدرن طراحی و بازسازی مبلمان ارائه می‌دهند.

اقلام با ارزش طبقه‌بندی‌شده به عنوان عتیقه باید حداقل سالی یک بار به صورت حرفه‌ای تمیز شوند تا درخشش طبیعی و شکوه اصلی خود را بازیابی کنند. نکاتی که مطالعه کردید در مورد نگهداری از عتیقه‌جات به طور کلی صحبت می‌کردند و دیدی کلی در این مورد به شما دادند.

در ادامه در مورد نگهداری از عتیقه به طور ویژه برای هر کدام از آن‌ها نکاتی را با شما در میان می‌گذاریم.

مراقبت و نگهداری از عتیقه‌
مراقبت و نگهداری از عتیقه‌

 

 

 

نحوه نگهداری از کتاب‌های عتیقه

صفحات کتاب از الیاف سلولزی ساخته شده‌اند. هنگامی که رطوبت در اتاق افزایش می‌یابد، این صفحات در پاسخ به محیط مرطوبی که در آن قرار دارند منبسط می‌شوند و پس از کاهش رطوبت دوباره به حالت اولیه خود باز می‌گردند. چنین تغییراتی برای برگ‌های قدیمی کتاب‌های عتیقه مضر هستند.

 نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که شرایط دما و رطوبت برای نگهداری از عتیقه‌هایی مانند کتاب باید پایدار باشد.

دمای مطلوب برای نگهداری عتیقه‌جات 20 درجه سانتی‌گراد است. همچنین آب، بخار هوا و حشرات باید از آن‌ها دور نگه داشته شوند. از دیگر دشمنان کتاب‌های عتیقه لامپ‌های فلورسنت هستند که مانند پرتوهای خورشید حاوی نور فرابنفش هستند.

نور فرابنفش برای کتاب‌های عتیقه بسیار نابود کننده است و توصیه می‌شود هرگز آن‌ها را در معرض فرابنفش قرار ندهید.

نگهداری از عتیقه‌جاتی مانند مبلمان آنتیک

مهم است که دقیقاً پارامترهای رطوبت را برای نوع چوبی که مبلمان از آن ساخته شده است بدانید. اگر رطوبت داخل خانه بیش از حد باشد، چوب مبلمان متورم شده و تغییر شکل می‌دهد و حتی ممکن است ترک بخورد. بهتر است به منظور نگهداری عتیقه‌جات تمام وسایل چوبی را در روکش‌هایی از پارچه طبیعی قرار دهید به نحوی که هوا به گردش خود در آن‌ها ادامه دهد.

ضروری است هرازگاهی آنها را با یک پارچه خشک از گردوغبار پاک کنید. همچنین به منظور نگهداری از عتیقه ماهی یک بار صیقل دادن آن‌ها با پارچه نرم مخصوص توصیه می‌شود. هنگام تمیز کردن اشیا آنتیک به بررسی ظاهر مبلمان بپردازید و دقت کنید که از شر قارچ‌های کپک زده در امان باشند.

نگهداری از عتیقه‌جاتی مانند مبلمان آنتیک
نگهداری از عتیقه‌جاتی مانند مبلمان آنتیک

 

 

رازهای نگهداری از تابلوهای عتیقه

به طور کلی رطوبت مطلوب برای بوم و تابلوهای نقاشی عتیقه 18-22 درجه سانتیگراد و سطح روشنایی 75 است. تابلوها را می‌توانیم متغیرترین نمایندگان خانواده عتیقه‌جات بدانیم؛ بنابراین شما باید تمام ظرافت‌های نگهداری از آنها را به طور کامل مطالعه کنید.

یکی از اصول مراقبت‌های پیشگیرانه برای نگهداری از عتیقه این است که تمیز کردن دوره‌ای آنها از گردوغبار مستلزم استفاده از یک برس با موهای نرم طبیعی است. بهتر است پشت بوم را با کاغذ یا مقوا بپوشانید. به عنوان یک نکته کمکی بهتر است که بدانید نقاشی‌های رنگ روغن نباید با شیشه پوشانده شوند؛ زیرا این کار رطوبت را در تابلو تغییر می‌دهد.

نگهداری از عتیقه‌جاتی مانند منسوجات قدیمی کلکسیونی

کت و شلوارهای ابریشمی قدیمی نیز عتیقه محسوب شده و روی چوب لباسی یا مانکن نگهداری نمی‌شوند. مهم نیست که چقدر وسوسه برای ترتیب دادن یک «نمایشگاه» شخصی از لباس‌های قدیمی دارید.

باید بدانید که پارچه لباس‌های 50 و ۱۰۰ساله در درزهای شانه و یقه دچار افتادگی شده و آویزان می‌شوند. همین امر سبب می‌شود لباس‌های قدیمی شکل خود را از دست بدهند.

در مورد لباس‌های قدیمی و منسوجات با ارزش باید آن‌ها را به صورت افقی بچینید. همچنین ایده خوبی است که آنها را در کاغذ بسته بندی نرم خاکستری بپیچید. این کاغذها رطوبت اضافی را جذب می‌کنند. کارشناسان شستن لباس‌ها را قبل از نگهداری توصیه نمی‌کنند؛ بهتر است آن‌ها را به خشک‌شویی ببرید.

پارچه‌های قدیمی برای استفاده از شوینده‌های مدرن طراحی نشده‌اند و مشخص نیست که چگونه به این مواد واکنش نشان می‌دهند. همچنین ترکیب آب نیز در مقایسه با گذشته تغییر کرده است؛ پس بهتر است در این مورد ریسک نکنید و لباس‌ها را به هیچ وجه با این مواد و آب نشویید.

نگهداری از عتیقه‌جاتی مانند منسوجات قدیمی کلکسیونی
نگهداری از عتیقه‌جاتی مانند منسوجات قدیمی کلکسیونی

 

 

ذخیره سازی و نگهداری از عتیقه در انبار

آیا مکانی وجود دارد که مناسب نگهداری عتیقه‌ها باشد؟ اگر عاشق وسایل عتیقه هستید و مانند یک کلکسیونر تعداد زیادی از این وسایل را جمع کرده‌اید؛ اما تمایلی به تبدیل آپارتمان خود به موزه هنر باستانی ندارید، یک گزینه کاملاً کارآمد پیدا کردن یک اتاق عتیقه است. شما باید مکانی مناسب برای نگهداری از عتیقه‌جات خود پیدا کنید.

این انتخاب دارای حداقل معایب است. فقط کافی است شما به طور دوره‌ای وضعیت عتیقه‌ها را بررسی کنید و هزینه مکان و خدمات تمیز کردن و نگهداری عتیقه‌جات را بپردازید.

ذخیره سازی و نگهداری از عتیقه در انبار
ذخیره سازی و نگهداری از عتیقه در انبار

 

 

 

انبار ویژه اشیای عتیقه

انباری که برای نگهداری از عتیقه‌جات خود در نظر می‌گیرید باید دما و رطوبت پایدار داشته باشد. همچنین تهویه اجباری و مناسب یک پیش نیاز برای نگهداری عتیقه‌جات و بسیاری از این آثار است.

به لحاظ امنیتی نیز سطح این مکان باید دارای نظارت تصویری 24 ساعته، یک کلید جداگانه برای ورود، یک سیستم هشدار و یک کد پین باشد که شما مشخص شود.

نگهداری از عتیقه شامل تفاوت‌های ظریف زیادی است. در مورد وسایلی که دارید تحقیق کنید. نکاتی که ما پیش‌تر ذکر کردیم منبع خوبی برای شما است که متوجه شوید دقیقاً چطور باید نگهداری عتیقه‌ها، تمیز کردن آن‌ها و تشخیص و پاک‌سازی عتیقه را انجام دهید.

تعمیر و مرمت اشیا عتیقه و آنتیک

مرمت اشیای عتیقه نیاز به دانش زیادی از موضوع تاریخ، هنر و مهارت بالا دارد. همچنین مهم است که موضوع کار مرمت عمدتاً با چوب گران‌بهایی مانند چوب درخت گلابی، بلوط، گردو، راش و ماهون باشد. متخصصانی که در کار مرمت و تعمیر اشیا آنتیک هستند می‌توانند یک اثاثیه یا لوازم داخلی نرم جدید از یک آنتیک را جایگزین کرده یا دوباره بسازند.

همچنین طلاکاری، نقره کاری، برنزکاری نیز جزو فعالیت‌های این افراد است. آنها در تکمیل تزئینی و هنری مبلمان آنتیک مهارت دارند و خدماتی مانند حکاکی، تراشکاری و فرز هنری، خیاطی، منبت فلزی چوبی و غیره را به زیبایی هرچه تمام‌تر انجام می‌دهند؛ به نحوی که اشیا آنتیک آسیبی نمی‌بینند و در عین حال شکوه گذشته خود را بازیابی می‌کنند.

تعمیر و مرمت اشیا عتیقه و آنتیک

 

 

برآورد هزینه و شرایط

شرایط هر عتیقه و خواسته‌های مشتری بسیار فردی است. اشیای با اهمیت تاریخی نیاز به بازسازی واقعی موزه دارند که بسیار پرهزینه و پر زحمت است. باید به خاطر داشت که چنین فرایندی بیشتر در خدمت حفظ و نگهداری از عتیقه است و نه بهبود کیفیت آن.

معمولاً برای اشیای مورد استفاده روزمره نیازی به مرمت موزه نیست؛ اما هر مداخله‌ای نیاز به نگرش دقیق در جهت نگهداری و حفظ ارزش و تاریخچه عتیقه دارد. شرایط و اقدامات مرمت همیشه به طور جداگانه مورد مذاکره قرار می‌گیرند. مواردی که ذکر شد به شدت به پیچیدگی، وضعیت آنتیک، خواسته‌های مشتری، فوریت انجام مرمت و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارند.

در طول فعالیت‌های مرمتی، از روش‌ها و تکنیک‌های خاصی استفاده می‌شود. حفاظت به معنی اقدامات انجام شده بر روی عتیقه برای متوقف کردن روند تخریب آن است. تقویت و نگهداری از عتیقه به شکلی که به زمان ما رسیده است یک ضرورت محسوب می‌شود.

برای انجام این کار، تمیز کردن آنتیک از آلاینده‌ها، ضدعفونی‌کردن آن، تقویت کلی و موضعی قاب و محافظت در برابر قرار گرفتن در معرض بیشتر در محیط خارجی انجام می‌شود. در فرایند بازسازی مبلمان، قسمت‌های تخریب شده یا گم شده، بخش‌های جداگانه روکش و پوشش‌های تزئینی تقریباً از نو ساخته می‌شوند.

حفظ یک کالای معتبر باید در اولویت قرار داده شود تا ارزش آن در طول زمان افزایش پیدا کند؛ بنابراین حفاظت در اقدامات مرمت بر بازسازی ارجحیت دارد. ما مسیر حفظ جزئیات اصلی اشیا عتیقه را دنبال می‌کنیم و فقط در صورت آسیب شدید و ترک خوردگی از تکنیک سنگ زنی برای تغییر آن‌ها استفاده می‌کنیم.

در مورد تعویض قطعات در مبلمان، از آنها برای تعمیر قسمت‌های کوچک‌تر قابل مشاهده مبلمان استفاده می‌کنیم. شما می‌توانید با مراجعه حضوری یا ارسال عکس اشیا آنتیک خود از گروه ما مشاوره دریافت کنید و پس از برآورد هزینه‌ها فرایند تعمیر و مرمت آن‌ها شروع خواهد شد.

برآورد هزینه و شرایط

 

 

4 قانون طلایی برای حفظ و نگهداری از عتیقه‌جات و آثار هنری

آثار هنری واقعاً عناصر ارزشمند و ظریفی هستند که باید به روشی کاملاً خاص از آنها مراقبت کنید تا آنها را در شرایط خوبی نگه دارید. در ادامه ما مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا بتوانید نگهداری از عتیقه‌جات خود را بهتر انجام دهید.

آثار هنری خود را از منابع گرمایش یا تهویه مطبوع دور کنید

اول از همه، شما باید یک مکان خوب برای نمایش اشیا آنتیک خود انتخاب کنید. به دنبال مکانی باشید که دارای یک سری پارامترها مانند دور بودن از نور مستقیم خورشید و همچنین هر نوع منبع گرمایی دیگر باشد.

اشیا آنتیک را از خطر سایش حفظ کنید

برای جلوگیری از سایش زودرس باید از قرار دادن عتیقه‌جات خود بر روی دیوارهای بیرونی خانه خودداری کنید؛ زیرا دمای بین فضای داخلی و بیرونی متفاوت است و همین امر باعث آسیب رسیدن به آن‌ها می‌شود. باید بدانید که تغییرات دما به خصوص اگر خیلی ناگهانی باشد می‌تواند آسیب زیادی به یک عتیقه یا اثر هنری وارد کند.

برای نگهداری از عتیقه آن را از نور خوشید دور کنید

اشعه ماورای بنفش حتی در مدت زمان بسیار کوتاهی قادر است به برخی از رنگ‌ها آسیب برساند؛ بنابراین تابلوهای نقاشی و عتیقه خود را در معرض این نوع نور قرار ندهید. رنگ‌های مبتنی بر آب نیز باید از نور خورشید محافظت شوند.

 اگرچه می‌توان آن‌ها را در مکان‌هایی قرار داد که نور خورشید وارد می‌شود؛ اما همیشه توصیه می‌کنیم برای نگهداری از عتیقه شیشه‌هایی با فیلتر نصب کنید.

4 قانون طلایی برای حفظ و نگهداری از عتیقه‌جات و آثار هنری

 

 

 

بعد از خرید تابلوهای نقاشی آن‌ها را سریعاً آویزان کنید

اگر وسایل آنتیک شما تابلوهای نقاشی هستند، بهتر است آن‌ها را در اسرع وقت آویزان کنید. تابلوهایی که روی زمین مانده‌اند، در عکس‌های مجله زیبا به نظر می‌رسند؛ اما سریع‌ترین راه برای آن‌ها برای متحمل شدن ضربه، خراش و افتادن است.

خرید و فروش عتیقه‌جات آنتیک

اگر به عتیقه‌جات و وسایل آنتیک علاقه دارید و به دنبال راهی برای شرکت در مزایده‌ها هستید، پارکینگ پروانه اینجاست تا شما را در این زمینه همراهی کند. با خدمات تیم ما اطمینان داشته باشید که عتیقه‌های شما اصل هستند.

 

“در مورد باربری نیسان بار بیشتر بخوانید”

 

سؤالات متداول

  1. آیا لازم است از جواهرات عتیقه نگهداری کنیم؟

بله به این منظور باید آن‌ها را به طور مرتب در مکانی امن قرار دهید و در پارچه‌ای ساده بپیچید.

  1. چطور از فرش عتیقه نگهداری کنیم؟

برای این کار آن‌ها را جارو بکشید؛ اما از پهن کردن یا شستشو دادن با مواد شوینده خودداری کنید.

  1. آیا نگهداری از عتیقه نیازمند وسایل خاصی است؟

در این مورد بهتر است برای تمیز کردن آن‌ها از برس‌های نرم استفاده کنید تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

سخن پایانی

نگهداری از عتیقه برای صاحبان آن‌ها بسیار مهم است. گاهی اوقات این وسایل در موزه‌ها در معرض نمایش هستند. برای حفظ این آثار آن‌ها را در دمای مناسب و به‌دوراز نور خورشید قرار دهید. همچنین مکان‌هایی را انتخاب کنید که رطوبت زیادی ندارند. در این مقاله نکات کلیدی دیگری نیز برای نگهداری عتیقه بیان شده است که می‌توانید مطالعه کنید.

 

سایر مقالات:

10 مورد از گرانترین عتیقه های جهان- عکس و مشخصات| پارکینگ پروانه
7 مورد از بهترین عتیقه فروشی‌ های استانبول- آدرس و مشخصات
11 مورد آثار باستانی ایران در موزه‌ های خارجی {تاریخچه + عکس}

 

 

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

 

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید