پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > نکات آموزشی : 7 اصل مهم در تشخیص اصالت آنتیک– عکس و قیمت آنتیک در سال2024

7 اصل مهم در تشخیص اصالت آنتیک– عکس و قیمت آنتیک در سال2024

روش‌های تشخیص اصالت آنتیک

آیا با راه‌های تشخیص اصالت آنتیک آشنایی دارید؟ هیچ فضایی به اندازه بازار آنتیک به دانستن این روش‌ها نیاز ندارد. یکی از دلایل آن، اطلاعات کم افراد، افزایش روش‌های کلاهبرداری و همچنین رواج تولید کالاهای تقلبی است.

اگر به این حوزه علاقه‌مند هستید یا به تازگی قصد جمع‌آوری کلکسیون خود را دارید، با ما همراه باشید. ما در این مقاله برخی از مهم‌ترین روش‌های تشخیص اصالت آنتیک را برای آشنایی بیشتر شما بیان کرده‌ایم.

 

اینستاگرام پارکینگ پروانه

تفاوت کالای اصل با تقلبی

شاخصه‌های زیادی وجود دارند که در میان کالاهای عتیقه و آنتیک تفاوت ایجاد می‌کنند. از رنگ و سبک طراحی گرفته تا جنس مواد سازنده. موضوع پیچیده‌تر و نگران‌کننده، مغازه‌های این اقلام هستند. فروشندگان اغلب تحت فشار هستند تا کالاهایی را با ارزش بالا بفروشند. از همین رو ممکن است هر چیزی که می‌گویند الزاماً دقیق نباشد.

علاوه بر آن نمی‌تواند مطمئن بود که این افراد تخصص لازم برای شناسایی درست یک کالا را داشته باشند. ادعاها و راهنمایی‌های آن‌ها بر اساس شغل و سودی که می‌خواهند، هستند. اولین و مهم‌ترین چیزی که در مسیر تشخیص اصالت آنتیک با کالاهای فرعی می‌تواند به شما کمک کند، آگاهی است.

این آگاهی در دسته‌بندی‌های موضوعاتی مختلفی شکل می‌گیرد. موارد زیر می‌توانند سرنخی باشند که در هنگام انتخاب و خرید این نوع از کالاها باید بدانید:

  • خصوصیات فیزیکی و شیمیایی
  • مواد سازنده تاریخی
  • تاریخ و فرهنگ دوران مربوط
  • پژوهش‌های باستان‌شناسی و تاریخی

هر کدام از این موارد تفاوت‌هایی را در هنگام به وجود آمدن وسایل آنتیک یا عتیقه ایجاد کرده‌اند. برای مثال اگر شما از طول زمانی تاریخ درست قطعه یا مواد سازنده رایج در آن زمان مطلع نباشید؛ وسایل تقلبی به راحتی به شما غالب می‌شوند.

منظور از آگاهی مطالعه تاریخ و ارزیابی‌های پژوهشی در حوزه باستان‌شناسی و دوران کهن است. منابع گوناگونی وجود دارد که شما را در این زمینه غنی می‌کنند. منبعی ازجمله:

  • اینترنت
  • کتاب
  • مستندات
  • تجربه افراد متخصص در این حوزه

برای تشخیص اصالت آنتیک می‌توانید مشخصات قطعه را با اطلاعاتی که درباره آن ادعا می‌شود؛ مقایسه کنید. از نظر سبک طراحی خواستگاه آن، مدل نقاشی رایج در آن زمان، ساختار مواد اولیه و همچنین سفر تاریخی که تا به امروز داشته است.

پس از عمیق شدن در اولین روش تشخیص اصالت آنتیک در کنار آن راه‌های دیگری را نیز باید بررسی کنید. ادامه مطلب به معرفی این روش‌ها می‌پردازد.

تفاوت کالای اصل با تقلبی

 

احراز هویت یک قطعه

احراز هویت یک قطعه آنتیک یا عتیقه به روش‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها نشانه‌ها، علائم، امضا یا برچسب‌هایی است که در مکان‌های مختلف از قطعه وجود دارند. این علائم اطلاعات گسترده‌ای را در مورد اینکه چه کسی قطعه را ساخته، در کجا ساخته و سن تقریبی آن چیست، به ادعاها منتقل می‌کند.

با این حال بدون ارائه مستندات مناسب، تأیید ادعای تشخیص اصالت آنتیک نیز دشوار است. دنیای آنتیک و عتیقه‌ با موضوعات مختلف و تخصص‌های بی‌شماری روبرو است. از همین رو متخصصان در هر حوزه متفاوتی به شناسایی و ارزیابی موارد خاص نیز نیازمند هستند. همین آگاهی بدون هزینه است که می‌تواند شما را در این مسیر کمک کند.

اغلب اوقات پشت یا انتهای هر وسیله آنتیکی ازجمله: ظرف، گلدان، مجسمه، جواهرات، تابلو نقاشی، دیوارکوب و… موارد زیر را حک می‌کنند. البته دقت داشته باشید که هستند کالاهایی که این موارد را به ادعای ضمانت و اصل بودن به همان شکل درمی‌آورند.

  • سال ساخت
  • نشان کارخانه
  • نام برند تولیدی

در برخی موارد نادر نیز خود هنرمند و سازنده قطعه، امضای شخصی خود را درج می‌کند. این نشانه اصالت کالا است. با این حال در این مورد نیز کپی‌برداری‌هایی از امضای هنرمندان روی اقلام دیگر دیده شده است. از همین رو بهتر است متدهای تشخیص اصالت آنتیک دیگری را نیز برای آن به کار ببرید.

احراز هویت یک قطعه

 

پیدا کردن عتیقه فروش قابل اعتماد

هنگام تشخیص اصالت آنتیک، محیط و فردی که از آن خرید را انجام می‌دهید، مهم است. فروشندگان وسایل آنتیک و عتیقه معتبر و باتجربه پیرامون این موضوع، اطلاعات جامعی دارند.

قبل از اینکه به فروش اقلام داخل مغازه خود فکر کنند، بررسی کاملی درباره  آن قطعه انجام داده‌اند. از همین رو با دقت و حساسیت بیشتری به جمع‌آوری آن پرداخته‌اند.

پرسیدن سؤال‌های واقعی و تا حدودی تخصصی‌تر از فروشندگان و گستره اطلاعات پاسخ آن‌ها نیز می‌تواند شما را در تشخیص اصالت آنتیک کمک کند. توجه داشته باشید که این مورد نیازمند آن است که خودتان از قبل نیز درباره آن‌ها اطلاعات واقعی داشته باشید.

پیدا کردن عتیقه فروش قابل اعتماد

 

استفاده از بلک لایت یا نور سیاه

یکی از راه‌های شناسایی جعل آنتیک و عتیقه‌ها، استفاده از نور سیاه است. شما نمی‌توانید تمام سرنخ‌های حوزه سن یا ترمیم‌های صورت گرفته را با چشم غیرمسلح به خوبی ببنید. برای تشخیص اصالت کالا نیز بررسی این موارد یکی از الزامات است.

در این حالت نور سیاه با تولید ماوراء بنفش، فلورسانس می‌کنند. به این معنا که نورها و رنگ‌هایی را روی کالا تولید می‌کنند که در محدوده بینایی انسان قرار می‌گیرند. بدین ترتیب مواردی که ممکن است تشخیص داده نشوند، به وضوح مشاهده می‌شوند.

در جدول زیر کاربرد نور سیاه در تشخیص هر کدام از اجناس آنتیک زیر آورده شده است. دانستن این موارد به شما در تشخیص اصالت آنتیک بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

نوع کالا عملکرد در برابر نور سیاه
ظروف چینی ·        چسب استفاده شده در تعمیرات فلورسانس می‌شود.

·        رنگ‌های امروزی درخشان می‌شوند.

الیاف پارچه‌ای ·        پارچه‌هایی با مواد مدرن درخشان می‌شوند.
نقاشی ·        رنگ‌های جدید درخشنده می‌شوند.

·        ترک‌های نقاشی رنگ روغن واضح‌تر دیده می‌شوند.

شیشه ·        شیشه فشرده ساخت قبل از 1930 به رنگ فلورسانس زرد درمی‌آیند.

·        شیشه برلیانت به رنگ بنفش کم رنگ یا آبی می‌درخشد.

اوپال ·        نورتابی عکس یا همان درخشندگی روی این قطعات ایجاد می‌شود.

اینستاگرام پارکینگ پروانه

 

تشخیص مبلمان آنتیک اصل و فرع

مبلمان در دنیای عتیقه جات دارای مقوله‌ای جدا از هر وسیله آنتیک دیگری هستند. موارد زیر نشانه‌ای از تعمیرات یا تولیدات مدرن در این نوع از اقلام هستند:

  • پیچ‌های ماشینی
  • میخ‌های سیمی
  • منگنه‌ها
  • روکش‌های نازک

لمس پارچه روکش مبلمان یکی از متدهای تشخیص تقلب در محصولات آنتیک است. به طور کلی در زمان قدیم به دلیل تراشیدن رویه به وسیله دست، روکش‌ها ضخیم‌تر نصب می‌شدند. برای تشخیص اصالت آنتیک در حوزه مبلمان، بهترین روش دانستن سبک یا دوره ساخت آن است. در زیر رایج‌ترین سبک طراحی مبلمان در طول تاریخ معرفی شده است.

  • یکی از سبک‌های طراحی مبلمان Chippendale نام دارد. تولید این سبک تا اواخر دهه 1700 ادامه داشته است. سبک مبلمان ملکه نیز قدمتی تا حدودو اوایل قرن دارد. پیدا کردن تفاوت در این دو سبک و همچنین همتایان معاصر خود کمی دشوار است. به این دلیل که هر دو مانند هم به نظر می‌رسند.
  • Eastlake سبکی مربوط به اواخر دوره ویکتوریایی؛ یعنی انتهای دهه 1800است.
  • نام Eames نیز شامل قطعات بسیار کلکسیونی هستند. این مبلمان معمولاً در زیر قطعات خود دارای برچسب‌هایی هستند که کار تشخیص را راحت‌تر می‌کنند.

توجه داشته باشید که اگر به صورت سطحی به این سبک‌ها در طول تاریخ نگاه کنید، ممکن است تفاوتی پیدا نکنید. این در حالی است که برای دیدگان آموزش دیده، این تفاوت‌ها بسیار هم مشخص خواهند بود. با اطلاع از دوره تاریخی و سبک رایج مربوط به آن می‌توانید حفره‌های بازتولیدهای امروزی را در مصنوعات پیدا کنید.

تشخیص مبلمان آنتیک اصل و فرع

 

نشانه‌های قدیمی بودن

اغلب وسایل آنتیک و قدیمی به دلیل طول عمر تاریخی خود، نشانه‌هایی از ساییدگی و پارگی دارند. از یک پایه فرسوده گرفته تا خراش‌های سطحی روی ظروف و گلدان‌ها. این دسته از آسیب‌ها دلیلی هستند برای پتینه بودن عنصر مورد نظر.

حتماً وسیله آنتیک و عتیقه را در دست بگیرید تا با انگستان خود آن را لمس کنید. لمس می‌تواند در تشخیص اصالت آنتیک به شما بیشتر کمک کند. عتیقه‌ها معمولاً پستی و بلندی مشخصی دارند؛ اما احتمالاً روکش صاف و نرمی روی آن‌ها به دلیل قدمتشان ایجاد شده باشد.

 از طرفی آنتیک‌های جعلی، لبه‌های تیز یا بخش‌های برجسته‌ای دارند. آن هم به دلیل استفاده از چوب جدید در برخی محل‌های یک کالا است. این در حالی است که ممکن است دلالان برای قدیمی نشان دادن قطعات، خط و خشی روی آن‌ها ایجاد کنند.

شناخت اولیه این آسیب‌ها ممکن است در نگاه اول شما را به اشتباه بیندازد. به همین خاطر بهتر است صرف کهنه بودن یک وسیله آن را عتیقه و آنتیک نپندارید.

نشانه‌های قدیمی بودن

 

تجربه

در نهایت غریزه، تجربه و احساس اولیه می‌توانند تمام اطلاعات و روش‌های موجود تشخیص اصالت آنتیک را کنار زده و نتیجه را برایتان مشخص کند. این مؤلفه‌ها چیزهای زیادی برای گفتن دارند. درنتیجه احساسات درونیتان را هنگام انتخاب و خرید یک کالا نادیده نگیرید.

کالاهای آنتیک اصل در پارکینگ پروانه

پیدا کردن کالای آنتیک اصل در این روزها کار سختی شده است. به خصوص زمانی که درک درستی از روند خرید این اشیا نداشته باشید. پارکینگ پروانه مجموعه‌ای است که با ارائه سایت اینترنتی در حوزه خرید و فروش محصولات آنتیک، ارزشمند و قدیمی اولین گام در مسیر تشخیص اصالت آنتیک را برایتان فراهم کرده است.

امتیاز ویژه این سایت، فراهم آوردن امکان فروش محصولات خود شما از طریق برگزاری مزایده‌های آنلاین است. در این صورت می‌توانید هر کالای آنتیک و عتیقه را برای فروش در این سایت قرار دهید.

تشخیص اصالت آنتیک در پارکینگ پروانه

 

 

سؤالات متداول

  1. نور سیاه در ظروف شیشه‌ای آنتیک چگونه است؟

شیشه‌های فشرده به رنگ فلورسانس زرد و شیشه برلیانت به بنفش کم رنگ یا آبی دیده می‌شوند.

  1. چرا روکش مبلمان عتیقه ضخیم‌تر است؟

به دلیل تراشیدن این کالاها به صورت دستی در زمان‌های گذشته

  1. نشانه‌های پشت اشیای قدیمی اغلب چه مواردی را نشان می‌دهند؟

سال ساخت، نشان کارخانه، برند تولیدی، امضای هنرمند مربوط به آن

اینستاگرام پارکینگ پروانه

 

کلام آخر

آنتیک‌های تقلب روزهای مدیدی است که در بازار گردش دارند. جعل برخی به قدری ماهرانه انجام شده است که تشخیص آن برای یک فرد مجرب نیز ممکن است دشوار باشد. درنتیجه تعجب‌آور هم نیست که بسیاری از افراد متقاعد شوند و سرمایه‌گذاری‌های پرهزینه‌ای را انجام دهند.

تشخیص اصالت آنتیک از نمونه جعلی می‌تواند با مهارت و دانش، همچنین موارد گفته شده در این مقاله تا حدودی به شما کمک کند.

سایر مقالات:

10 ایده جذاب برای استفاده از عتیقه در دکوراسیون داخلی
محصولات برند وجوود انگلیس- {تشخیص اصالت+ عکس و قیمت 2023}
محصولات برند درزدن آلمان- {تشخیص اصالت+ عکس و قیمت 2023}

 

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

 

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید