پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > عمومی : 5 گام اصلی تشخیص برند کاپودیمونته ایتالیا + تاریخچه شکل‌گیری آن

5 گام اصلی تشخیص برند کاپودیمونته ایتالیا + تاریخچه شکل‌گیری آن

برند کاپودیمونته ایتالیا

برند کاپودیمونته ایتالیا و پیشینه آن

برند کاپودیمونته ایتالیا سیر شکوفایی زیادی را از ابتدای پیدایش خود تجربه کرده است. یکی از دلایل عمده این امر، پیشینه تاریخی این کشور در این صنعت است. ظروف سرامیکی و چینی یکی از اصلی‌ترین محصولاتی است که در خط تولیدات این برند گنجانده شده است.

اگر به تاریخ ایتالیا و سبک‌های نقاشی و طراحی زمان گذشته آن علاقه‌مند هستید، ممکن است جای یک محصول برند کاپودیمونته در کلکسیون آنتیک شما خالی باشد. برای آشنایی هر چه بیشتر با مقاله معرفی برند کاپودیمونته ایتالیا تا انتها همراه ما باشید.

تاریخچه شکل‌گیری مارک کاپودیمونته

قصه تبدیل ایتالیا به یکی از پیشگامان عرصه تولید ظروف سرامیکی و چینی از تاریخ غنی خودش نشئت می‌گیرد. روم باستان تمدنی است که سفالگری و ظروف هنری در آن بسیار رواج داشته است. از همین رو کیفیت تولیدات چینی و سرامیکی در این کشور، پیشرفت قابل توجهی داشته است.

ظروف چینی برند کاپودیمونته ایتالیا یکی از افتخارات تولیدات خانگی در شهر ناپل ایتالیا است. پادشاه بوربن به نام چارلز و ملکه آمالیا از ساکسونی، در محوطه کاخ کاپودیمونته در حومه موزه امروزی ناپل، کارخانه‌ای را تأسیس کردند. این مرکز به هدف تولید چینی‌هایی مشابه آلمانی مایسن ایجاد شد.

کاپودیمونته در طول روزهای فعالیت خود بیشتر به دلیل مجسمه‌های قالب‌گیری شده‌اش معروف شد. با این حال به هدف اصلی این دو نفر؛ یعنی تولید مجموعه‌های چینی حتی بیشتر از برندهای آلمانی و فرانسوی دست پیدا کرد.

شکوفا‌ترین زمان کارخانه سلطنتی کاپودیمونته در دو دهه آخر قرن 18 است. هنگامی که یک مدرسه هنری به سرپرستی دومنیکو ونوتی ایجاد شد. این فرد تولیدات ارزشمندی را از جنس چینی ساخته بود. بیشتر این ظروف اکنون در موزه کاپودیمونته نگهداری می‌شود.

تاریخچه شکل‌گیری مارک کاپودیمونته
تاریخچه شکل‌گیری مارک کاپودیمونته

 

 

شرایط کنونی تولیدات مارک کاپودیمونته

این برند در طول سال‌های فعالیتش با تغییرات مثبت و منفی مواجه شد. درنهایت تاج و تخت اسپانیا به مؤسس این کارخانه؛ همان شاه چارلز واگذار شد. صاحب پادشاهی اسپانیا در واقع برادر وی بود. از همین رو چارلز تصمیم گرفت کل کارخانه کاپودیمونته را به مادرید منتقل کند. این کارخانه در مادرید با نام Real Fábrica del Buen Retiro فعالیت خود را شروع کرد.

محصولات این کارخانه به قدری شهرت خود را در این منطقه بالا بردند که از نام آن برای ظروف چینی ساخته شده در سایر کارخانه‌های ناپل هم استفاده شد. از قرن نوزدهم به بعد، استفاده از نام تجاری برند کاپودیمونته ایتالیا برای محصولات متنوع با طیف وسیعی از کیفیت در بیشتر کارخانه‌ها رواج یافت.

در شرایط حاضر، کارخانه سلطنتی کاپودیمونته به یکی از بزرگترین موزه‌های ناپل تبدیل شده است. همچنین مشهورترین محصولات برند کاپودیمونته ایتالیا که سندی برای حفظ سنت ناپل است نیز در آن‌جا قرار دارند. با این حال ساخت ظروف چینی کاپودیمونته هرگز متوقف نشده است. امروزه حیات این برند ادامه یافته و همچنان برتری آن زمان را در سراسر جهان به دوش می‌کشد.

این ظروف چینی با کیفیت‌های گوناگون با نام Capodimonte هم در منطقه ناپل و هم در سایر مکان‌ها ساخته می‌شوند. این تولیدات مدرن، مجسمه‌ها، گلدان‌های تزئین شده، کوزه‌ها، لوسترها و سایر اشیا دیگر را در برمی‌گیرند. جالب است بدانید که جعل قطعات اولیه این برند اصلی توسط بسیاری از کارخانه‌های زیر ساخته شده است.

  • آلمان
  • رودولشتات (بزرگترین کارخانه تولید قطعات کپی برند کاپودیمونته)
  • جمهوری چک
شرایط کنونی تولیدات مارک کاپودیمونته
شرایط کنونی تولیدات مارک کاپودیمونته

 

 

همکاری‌های انجام شده با تولیدات کاپودیمونته

برند کاپودیمونته ایتالیا، به دلیل کیفیت و زیبایی مثال‌زدنی در میان محصولاتش ناخودآگاه با برخی مسائل مواجه شد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، رقابت با ظروف چینی وارداتی از چین، آلمان و انگلیس بود. از همین رو برای حفظ شهرت و تقاضای خود در بازار این صنعت مجبور به توسعه کار خود شد. 

به همین دلیل برخی از شخصیت‌های مهم و برجسته در طی سال‌ها به این مجموعه پیوستند. آن‌ها با هدف بهبود کیفیت ترکیب چینی با یکدیگر مشغول به فعالیت شدند. افرادی همچون:

  • شیمیدان لیویو ویتوریو شرپس و پسرش
  • نقاش و تزئین کننده کاسلی و خواهرزاده‌اش ماریا
  • نقاش جی دلا توره

همچنین مجسمه ساز فلورانسی جوزپه گریچی نیز به عنوان مدل‌ساز ارشد به این مجموعه اضافه شد. علاوه بر این افراد در سال 1755 پنج مدل ساز دیگر نیز برای کارکردن در این کارخانه افزوده شدند. آن‌ها وظیفه ساخت قالب‌های مورد استفاده برای قطعات را برعهده داشتند.

همکاری‌های انجام شده با تولیدات کاپودیمونته
همکاری‌های انجام شده با تولیدات کاپودیمونته

 

 

روزهای طلایی کاپودیمونته

از اولین روز به وجود آمدن ایده تأسیس برند کاپودیمونته ایتالیا تا به اکنون که هنوز سبک آن در بازار وجود دارد، با رخدادهای گوناگونی روبرو شده است. در جدول زیر به صورت خلاصه برخی از تاریخ‌های مهم در خلال فعالیت آن آورده شده است.

تاریخ رخدادهای مربوط
سال 1743 تأسیس اولین کارخانه کاپودیمونته در ناپل
سال 1759 به ارث رسیدن پادشاهی اسپانیا به چارلز
سال‌های 1752-1698 همکاری شیمیدان و نقاش‌ها در کارخانه
سال‌های 1700-1770 پیوستن گریچی به عنوان مدل‌ساز ارشد
سال 1755 همکاری 5 مدل ساز دیگر در کارخانه
سال 1806 حمله ناپلئون به ناپل و توقف تولید کارخانه

ترکیبات ظروف چینی مارک کاپودیمونته

ترکیباتی که در ساخت محصولات برند کاپودیمونته ایتالیا به کار برده‌اند، یکی از دلایل شهرت آن‌ها شده است. در واقع ترکیب خاصی از بافت نرم و فلدسپاتیک بالا باعث شده است که عملکرد مینیاتورهای ساخته شده در نوک قلم مو را به گونه‌ای استادانه به نقاشی بکشد. به همین خاطر در روی شیشه، جلوه‌ای ویژه و منحصر به فردی ایجاد می‌کند که این آثار هنری را در جهان بی‌مانند سازد.

بدنه‌های ایجاد شده اولیه ظروف از خمیرهای نرم و گرمی هستند که لعاب ملایم و براقی روی آن‌ها مشاهده می‌شود. اغلب این بدنه‌ها به رنگ سفید خالص هستند. با این حال برخی اوقات ممکن است این رنگ کمی متمایل به رنگ‌های دیگر همانند: نخودی، کرمی یا استخوانی هم برود.

تمام ظروف چینی کاپودیمونته اصل از خمیری نرم و شفاف بودند که دو صفت عالی و زیبا برای توصیف آن‌ها کافی نیست. یکی از تفاوت‌های کیفیت ساخت این ظروف با همتایان خود آن است که این خمیر نسبت به خمیرهای آلمانی، بسیار سخت‌تر هستند.

ترکیبات ظروف چینی مارک کاپودیمونته
ترکیبات ظروف چینی مارک کاپودیمونته

 

 

 

ساخته‌های مشهور برند کاپودیمونته ایتالیا

تولیدات اولیه این کارخانه شامل: جعبه‌های اسناف روکوکو، دسته‌های عصایی، سوپ خوری و ست چای خوری است. همه این تولیدات برای کاخ پورتیچی ساخته شده بودند. در طول برگزاری نمایشگاه‌های سالانه، تمام آن‌ها به مرور به فروش رفته‌اند.

 علاوه بر آن طرح‌های نقاشی شده‌ای نیز همچون: صحنه‌های نبرد، مناظر دریایی، مناظر طبیعت، فیگورها و کوپیدها در رنگ‌های قرمز، آبی، بنفش یا سیاه تک‌رنگ کشیده شدند.

در میان بهترین محصولات برند کاپودیمونته ایتالیا، آن‌هایی که از رنگ فیروزه‌ای روشنی در تزئینشان استفاده شده‌اند، محبوبیت بیشتری دارند. به این علت که این تناژ رنگی آبی به وضوح نشان‌دهنده اصالت فرهنگ و تمدن آن منطقه است. در ادامه برخی از محصولات این کارخانه معرفی شده‌اند.

  • جعبه اسناف به شکل صدف همراه با نقش‌ونگارهای برجسته با پوسته‌های کوچک و جلبک دریایی(طرحی از گریچی). درپوش داخل آن با یک پرتره رنگ آمیزی شده است.
  • اتاق نشیمن کوچک معروف در چینی روکوکو ملکه آمالیا( توسط گریچی). این اثر سبک هنری کاپودیمونته را به کامل‌ترین شیوه بیان می‌کند.
  • شخصیت‌ها و مجموعه‌های متعددی از مضامین اساطیری، مذهبی یا روستایی(توسط گریچی)
  • فنجان‌هایی با شکوفه پرونوس و منفرد به شکل برجسته
  • نعلبکی و لیوان‌هایی با طرح کنده کاری شده
  • شکل‌های مردم فقیر به نام فیگور به ویژه فیگور مرد سفال فروش همراه با وسایلش

خالی از لطف نیست که بدانید گریچی و فیشر مسئول اصلی ساخت اتاق نشیمن معروف بودند. تمام در و پنجره‌های این اتاق از آینه ساخته شده است. به غیر از آن‌ها، هر چیز دیگری تماماً از پلاک‌های چینی، گلدان‌ها و گروه‌های چینویی با نقش برجسته ایجاد شده‌اند.

این سبک از طراحی انتخاب شده، منعکس کننده نفوذ سبک کشور چین در صنعت این کشور است. افزون بر آن به دلیل طلاکاری مجلل و استفاده از لعاب پلی‌کروم برای رنگ‌آمیزی، یکی از خیره‌کننده‌ترین کارهای این برند محسوب می‌شود.

ساخته‌های مشهور برند کاپودیمونته ایتالیا
ساخته‌های مشهور برند کاپودیمونته ایتالیا

 

 

علامت ساخته‌های برند کاپودیمونته ایتالیا

ظروف چینی ساخت ناپل دارای یک علامت معمولی به شکل تاج هستند. حرف N نیز در زیر این تاج مشاهده می‌شود. با این حال ممکن است علامت کاپودیمونته را به رنگ آبی که به صورت برجسته داخل یک دایره قرار گرفته است نیز در پشت برخی از محصولات ببینید. این موضوع ممکت است به دلیل جابه‌جایی این کارخانه از ایتالیا به مادرید باشد.

علامت برند کاپودیمونته ایتالیا توسط بسیاری از تولیداتی که به منزله تقلید از این ساخته‌ها است، با کیفیت‌های  بسیار متفاوتی استفاده شده است. از همین رو نشانه‌های زیادی به عنوان ساخته‌های این برند در بازار وجود دارد. این روند در تولیدات جدید به دلیل تبعیت از این سبک در کارخانه‌های دیگر نیز همچنان ادامه دارد.

علامت ساخته‌های برند کاپودیمونته ایتالیا
علامت ساخته‌های برند کاپودیمونته ایتالیا

 

 

 

چگونگی تشخیص یک محصول از کاپودیمونته

از آنجایی که برند کاپودیمونته ایتالیا در میان متخصصان طراحی داخلی محبوب هستند؛ بعضی از فروشندگان ممکن است نمونه‌های ماکتی از آن‌ها را بفروشند. هنگام خرید این قطعات چینی، آگاهی داشتن از ظاهر یک کاپودیمونته معتبر مهم است. راهنمای زیر می‌توانید در خرید محصولات برند کاپودیمونته به شما کمک کند.

گام اول: مشاهده دقیق قطعه

این ظروف توسط هنرمندان بااستعداد و جزئیات و پیچیدگی ایجاد می‌شوند. حتماً لبه‌ها را در صورت وجود ترک یا بریدگی بررسی کنید. فروشندگان کاپودیمونته واقعی محصولاتی را که شکسته باشند به نمایش نمی‌گذارند.

گام دوم: بررسی علامت برند

وجود مهر و نشانه تاج با حرف N را فراموش نکنید. این حرف نشان دهنده Neapolitan است. این علامت در واقع کیفیت بالایی از کارخانه سلطنتی در ناپس از سال 1759 را نشان می‌دهد.

گام سوم: علامت یا امضای هنرمند

محصولات برند کاپودیمونته ایتالیا مانند یک اثر هنری هستند. هنرمندانی که آن‌ها را می‌سازند اغلب امضایی روی آن بر جای می‌گذارند. این امضا در واقع نشانه‌ای از اصالت محصول است. این امضاها در گوشه‌های قطعه یا در پایین آن قرار دارند. دقت کنید که امضاها مختلف هستند؛ اما همه محصولات این برند آن‌ها را دارند.

گام سوم: علامت یا امضای هنرمند
گام سوم: علامت یا امضای هنرمند

 

 

 

گام چهارم: Certificate of Authenticity یا گواهی اصالت

ظرف چینی برند کاپودیمونته ایتالیا دارای یک برچسب گاهی اصالت کالا است. این برچسب معمولاً نمادی مستطیل شکل به رنگ زرد متمایل به قهوه‌ای است. در این شکل متن Certificate of Authenticity نوشته شده است.

گام پنجم: ارزش قطعه

اغلب مجسمه‌های کوچک اصل از این برند که تنها دارای یک کاراکتر باشند، قیمتی حدود 250 تا 500 دلار دارند. این در حالی است که گران‌ترین محصولات برند کاپودیمونته ایتالیا که جزئیات بیشتری دارند، به طور متوسط حدود 2000 دلار ارزش دارند.

توجه کنید که اگر یک قطعه بزرگ‌تر به قیمت یک مجسمه کوچک برای فروش گذاشته شده باشد، ممکن است تنها یک ماکت باشد. از همین رو بهتر است موارد دیگر تشخیص اصل بودن این برند را نیز به دقت بررسی کنید.

خرید وسایل آنتیک در پارکینگ پروانه

وجود وسایل آنتیک و قدیمی در هر خانه‌ای، جلوه ویژه‌ای از اصالت روزهای گذشته را به این مکان می‌بخشد. از همین رو بهتر است در هنگام خرید هر محصولی از این طیف به دنبال قطعه اصلی آن باشید. با این حال ممکن است پیدا کردن مکانی معتبر برای خرید دشواری‌های خاص خود را داشته باشد.

اگر برای خرید وسایل آنتیک و عتیقه تردید دارید به تنها چیزی که نیاز دارید، تیم پارکینگ پروانه است. در سایت این مجموعه می‌توانید وسایل ارزشمند، قدیمی و اصل را پیدا کنید. سپس با شرکت در مزایده‌هایی که برگزار می‌شوند، آن‌ها را خریداری کنید.

خرید وسایل آنتیک در پارکینگ پروانه
خرید وسایل آنتیک در پارکینگ پروانه

 

 

سؤالات متداول

  1. دلیل محبوبیت و شهرت ساخته‌های برند کاپودیمونته ایتالیا چیست؟

پیشینه تاریخی ایتالیا، هنر و سبک سفالگری خاص روم باستان

  1. شناخته‌شده‌ترین آثار این برند کدام است؟

اتاق نشیمن کوچک در چینی روکوکو ملکه آمالیا

  1. کدام رنگ از تولیدات این مارک از محصولات چینی طرف‌دار بیشتری دارد؟

آبی فیروزه‌ای

سخن پایانی

هنگامی که به جزئیات طرح‌ها و ایده‌های محصولات چینی برند کاپودیمونته ایتالیایی نگاه می‌کنید، سبک و طراحی ظریف و هنرمندانه را به وضوح می‌بینید. علاوه بر آن مهارت و قدرت حیرت‌انگیز تولیدکنندگان آن‌ها نیز جذابیت دوچندانی را به آن‌ها بخشیده است. به همین خاطر دوست‌داران وسایل قدیمی و آنتیک به دنبال داشتن حداقل یکی از این آثار در میان مجموعه‌های خود هستند.

سایر مقالات:

معرفی 5 سبک مختلف از محصولات برند بوهیما-تاریخچه برند و محبوبیت آن!
7 ویژگی منحصر به فرد ظروف برند رویال آلبرت+ ویژگی های این برند
معرفی 10 محصول معروف برند رویال دالتون انگلیس+تاریخچه برند رویال دالتون

 

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

 

 

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید