پارکینگ پروانه 〉  اولین بازار تخصصی مزایده آنلاین اجناس آنتیک و عتیقه

صفحه اصلی > عمومی : معرفی 5 سبک مختلف از محصولات برند بوهیما-تاریخچه برند و محبوبیت آن!

معرفی 5 سبک مختلف از محصولات برند بوهیما-تاریخچه برند و محبوبیت آن!

برند بوهیما

نگاهی به برند بوهیما چک اسلوواکی، تاریخچه و محصولات آن

آیا تابه‌حال نام برند بوهیما چک اسلوواکی را شنیده‌اید؟ برندی با تولیداتی در رنگ‌ها و سبک‌های طراحی منحصر به فرد در صنعت. ظروفی کریستالی و شیشه‌ای با اشکال مدرن بخش بزرگی از محصولات این شرکت را تشکیل می‌دهند.

این برند به دلیل کیفیت بالای ساخت، زیبایی و طرح‌های نوآورانه در سطح بین‌المللی شناخته شده است. در مقاله پیش‌رو به معرفی برند بوهیما چک اسلوواکی پرداخته‌ایم. همراه ما باشید تا با تاریخچه این برند و چالش‌های آن آشنا شوید.

آشنایی با پیشینه برند بوهیما چک اسلوواکی

خواستگاه این برند، منطقه بوهیما است. این مکان بخشی از جمهوری چک است که به 500 سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. شیشه این ناحیه که به کریستال بوهیما نیز معروف است، شیشه‌ای است که در مناطق بوهیما و سیلسیا تولید می‌شود. جالب است بدانید که کشور جمهوری چک در زمان‌های قدیم با نام بوهیما می‌شناختند.

این منطقه یکی از مراکز صنعتی در جمهوری چک محسوب می‌شود. افزون بر آن یکی از ممتازترین مراکز تولید ظروف کریستال در سرتاسر دنیا است. به گونه‌ای که جایگاه ویژه تولید کریستال را از دوران گذشته تا امروز به همان نام اولیه خود حفظ کرده است.

تاریخچه برند بوهیما چک اسلوواکی کریستال به سال 1876 باز می‌گردد. همان زمانی که برادران یان و آگوستین گرهارت کارخانه شیشه‌ای را در پودبرادی برای خود تأسیس کردند. این کارخانه به عنوان یکی از کارخانه‌های تولید شیشه مدرن در بخش بوهیمای مرکزی شناخته می‌شود. یکی از دلایل شهرت آن هم شیشه‌های زیبا و رنگارنگ مربوط به دوران رنسانس است.

آشنایی با پیشینه برند بوهیما چک اسلوواکی
برند بوهیما

 

 

آغاز مسیر کاری بوهیما در چک

تاریخچه شیشه بوهمی با منابع طبیعی تمام نشدنی که در حومه این شهر پیدا شد، آغاز گردید. کارگران این کارخانه ترکیبات جدیدی را در طی فعالیت سالیانه خود کشف کردند. بدین صورت که پتاس ترکیب شده با گچ می‌تواند یک شیشه بی‌رنگ شفاف ایجاد کند. با آزمایش‌های متعدد دریافتند که ساخته آن‌ها از شیشه ایتالیایی پایدارتر است.

محصول برند بوهیما چک اسلوواکی به دلیل داشتن عیار کریستالی بالا، خود را در میان ظرف‌های شیشه‌ای دیگر برندها بالا کشید. به گونه‌ای که در رقابت با اجناس بلوری و کریستالی جهان، جای بحثی باقی نگذاشته بود. از همین رو در قرن 16 به بعد برای مقایسه کیفیت شیشه‌های ساخته شده در سایر مکان‌ها از اصطلاح کریستال بوهمی استفاده می‌کردند.

علاوه بر آن روند تولید نیز به تنهایی می‌توانست دلایل محکم کیفیت را اثبات کند. برای مثال به‌کارگیری منابعی از چوب برای پختن کوره و تبدیل آن به خاکستر برای تولید پتاس. این نوآوری، سابقه تاریخی و فعالیت روزمره افراد این کارخانه، درخشانی و زیبایی منحصر به فردی را در کریستال‌های تولیدی ایجاد کرد.

روزهای طلایی برند بوهیما چک اسلوواکی

وجود منابع فراوانی از سنگ آهک و سیلیس در این منطقه، تولیدات را رونق بخشید. در قرن 17 نوآوری دیگری در مسیر این برند قرار گرفت. صنعتگران متخصصی در این کارخانه استخدام شدند تا هنرمندانه با کریستال کار کنند. یکی از آن‌ها سنگ‌تراش امپراتور رودولف در پراگ است. این فرد سبک حکاکی جواهر با چرخ‌های مس و برنز را با شیشه تطبیق داد.

به خاطر برش و حکاکی عالی کریستال بوهمی،کشور چک به تولیدکننده غالب ظروف شیشه‌ای تزئینی تبدیل شد. ، ظروف شیشه‌ای چک در زمان کوتاهی همانند جواهر در جهان ارزشمند شدند. به‌طوری‌که ثروتمندان و اشراف در آن زمان به دنبال بهترین محصولات برند بوهیما چک اسلوواکی بودند.

پیشرفت این سبک به حدی بود که در کشورهای دیگر به عنوان معلم مشغول به کار شدند. در نهایت در اواسط قرن 19، در این کشور مدرسه‌ای به منظور شیشه‌سازی تأسیس شد. در این مدرسه انواع تکنیک‌های سنتی، خلاقانه و همچنین آماده‌سازی فنی کامل را آموزش می‌دادند.

دوران طلایی این برند را می‌توان به به نیمه دوم قرن 19 نسبت داد. زمانی که بوهیما به تجارت و تولید انبوه شیشه‌های رنگی و صادرات آن به سراسر دنیا روی آورده بود. ظرف شیشه‌ای برند بوهیما چک اسلوواکی از طریق پست به تمامی نواحی اروپا و آمریکا فرستاده می‌شد. با این حال مقدار زیادی از آن‌ها جزو هنرهای زیبا نبودند.

در جدول زیر به طور خلاصه سرگذشت افق‌های روشن این برند آورده شده است.

دوره تاریخی رخداد تاریخی برند
سال‌های 1550 تا 1600 جهانی شدن اصطلاح کریستال بوهیما
دهه 1601 استخدام صنعتگران متخصص
سال 1876 تأسیس کارخانه شیشه پودبرادی
دهه 1801 راه‌اندازی مدرسه فنی شیشه‌سازی
دهه 1900 تولید انبوه و شروع صادرات شیشه‌های رنگی
روزهای طلایی برند بوهیما چک اسلوواکی
برند بوهیما

چرا ساخته‌های برند بوهیما چک اسلوواکی محبوب هستند؟

شاید سؤالی که ذهنتان را درگیر می‌کند این باشد که چرا کریستال‌های این برند تا این حد مشهور هستند؟ علاوه بر سبک طراحی و مواد سازنده بد نیست کمی تخصصی‌تر درباره این شهرت بدانید. دلیل شناخت کریستال بوهیما، درخشندگی آن است.

میزان درخشندگی با مقدار بالای سرب رابطه مستقیم دارد. سرب باعث می‌شود که ضریب شکست بالایی در شیشه ایجاد شود. این ضریب هم توانایی شیشه را برای جداسازی نور به تمام طیف رنگی افزایش می‌دهد. این ماده وزن شیشه را بالا می‌برد. همین باعث می‌شود که شیشه نور را بیشتری را پخش کند.

کریستال بوهمی، شیشه‌ای است که در منطقه بوهیمای چک با حداقل 24% میزان سرب تولید می‌شود. وجود سرب در ساختار کریستال منجر به نرمی شیشه می‌شود. از همین رو برش و حکاکی شیشه راحت‌تر می‌شود. افزون بر آن، برش‌ها در شیشه‌ها هم در درخشانی تأثیر می‌گذارد.

درنتیجه تعداد بالای برش‌ها باعث انعکاس نور بیشتری از طریق جسم خواهد شد و آثار درخشانی به وضوح قابل مشاهده می‌شود. همان چیزی که در طراحی و تولید ظروف بوهیما به طور استادانه‌ای رعایت شده است.

چرا ساخته‌های برند بوهیما چک اسلوواکی محبوب هستند؟
برند بوهیما

 

 

محصولات بوهیما و سبک آن‌ها

ساخته‌های برند بوهیما چک اسلوواکی به دلیل بهره‌گیری از سبک‌های خلاقانه، گستره تنوع زیادی را در برمی‌گیرد. این محصولات در رنگ و طرح‌های سیدنی، داینامیک، ویکتوریا و هرمی تولید شده‌اند. موارد زیر ازجمله اقلام ارزشمندی هستند که در سطح بین‌المللی نیز شناخته شده‌اند:

  • انواع مختلف ظروف شیشه‌ای
  • شیشه‌های هنری
  • زیورآلات
  • مجسمه
  • جواهرات مخصوص لباس
  • مهره

در میان گران‌ترین محصولات برند بوهیما چک اسلوواکی، گلدان‌های تک رنگ شیشه‌ای مات یا دو رنگ وجود دارند. در طراحی و تزئین آن‌ها از سبک گل‌های میناکاری شده برجسته و ضخیم استفاده شده است. علاوه بر آن از چاپ‌های لیتوگرافی رنگی به تقلید از نقاشی‌های معروف جهان نیز برای تزئین این اجناس استفاده می‌کردند.

لوسترهای کریستالی چک در کاخ‌های پادشاه جهان همچون: لویی پانزدهم، ماریا ترزا، امپراتور اتریش و الیزابت روسیه قرار دارند. افزون بر آن در لا اسکالای میلان، تئاتر اپرا رم، کاخ ورسای، موزه ارمیتاژ سنت پترزبورگ و همچنین در کاخ سلطنتی ریاض آویزان شده‌اند.

مشهورترین محصول برند بوهیما چک اسلوواکی، مهره‌های دوک است. مهره‌هایی از جنس شیشه‌ و به شکل دایره‌های کوچک که حدود 3 تا 18 میلی‌متر قطر دارند. این مهره‌ها در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و پرداخت‌ها تولید ‌شده‌اند. افراد سلطنتی یا جواهرسازان از آن معمولاً به عنوان فاصله‌دهنده در میان جواهرات مهره‌دار استفاده می‌کردند.

تمام موفقیت‌های این برند منجر به سفارش محصولات برند بوهیما چک اسلوواکی و صادرات قوی آن‌ها شد که در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

  • ظروف شیشه‌ای تزئینی با دست تراش، حکاکی، دمیده یا نقاشی شده
  • فلوت شامپاین
  • لوسترهای عظیم
  • زیورآلات
  • مجسمه
محصولات بوهیما و سبک آن‌ها
برند بوهیما

 

 

شناسایی محصولات بوهیما اصل

ظروف برند بوهمی ساخته شده در چک‌ اسلواکی علائم سازنده مختلفی دارند. بیشتر این قطعات در سال‌های 1918 و 1938 با طرح‌های گل و پرنده با رنگ‌های زنده ساخته شده‌اند. مجموعه‌های جدیدتر ساخته دهه 1980 تا 2006 نیز نشانه‌هی متفاوت‌تری از قبل دارند.

اغلب این علائم، تصویر یک تاج همراه با حروف RK یا RKG است که نشان‌دهنده رودولف کمپف گرونلاس هستند است. قطعات بوهیمایی همانند سرویس غذاخوری و چای و قهوه خوری که در سال‌های 1911 تا 1945 ساخته شده‌اند، علامت RKG دارند.

برخی از ساخته‌های این کارخانه در بین سال‌های 1940 و 1950 علامت عقاب با صلیب شکسته (همان علامت نازی‌ها) بالای تاج همراه با حروف RK هستند. این موضوع به آن دلیل است که جمعیتی آلمانی، مناطق مرزی بوهمی را تشکیل می‌دادند.

شناسایی محصولات بوهیما اصل
برند بوهیما

 

 

پارکینگ پروانه و محصولات آنتیک

داشتن وسایلی که گذشت زمان به ارزش و اعتبار آن بیفزاید، آرزوی هر شخصی است. با این حال خریدن آن‌ها می‌تواند برایتان آسان نباشد. به این دلیل که امکان کلاهبرداری توسط برخی افراد در این زمینه همیشه وجود دارد. آن هم به علت اشتیاق دوستداران این وسایل و چشم پوشی آن‌ها از هر نقصی است.

تیم پارکینگ پروانه با اجرای مزایده‌هایی در حوزه خرید و همچنین فروش وسایل آنتیک، راهی مطئمن را برای شما ایجاد کرده است. درنتیجه می‌توانید بدون هیچ گونه مشکل و تردیدی اجناس ارزشمند و معتبر موجود در حراجی‌های این سایت را خریداری کنید.

سؤالات متداول

  1. دلیل درخشندگی شیشه‌های بوهیما چیست؟

وجود ضریب 24% از سرب در مواد سازنده کریستال‌ها

  1. مشهورترین ساخته کارخانه بوهیما کدام است؟

مهره‌های دوکی

  1. طرح‌های معروف محصولات برند بوهیما چک اسلوواکی چه چیزهایی هستند؟

طرح‌های سیدنی، داینامیک، ویکتوریا و هرمی

کلام آخر

جمهوری چک با ظروف کریستال برند بوهیما چک اسلوواکی در دنیا شناخته می‌شود. این امر به دلیل کیفیت، درخشندگی و نقش‌ونگارهای زیبایی است که در تولید هر کدام از قطعات آن به کار رفته است. علاوه بر این موارد، نوآوری در ایده‌های انجام شده در طول زمان‌های مختلف از فعالیت این کارخانه نیز در یکه‌تازی محصولات آن نقش مهمی ایفا کرده است.

برند بوهیما
برند بوهیما

 

 

 

سایر مقالات:

آنتیک چیست؟ 5 نکته جذاب- تاریخچه و بررسی انواع آنتیک
7 اصل مهم در تشخیص اصالت آنتیک– عکس و قیمت آنتیک در سال2023
معرفی بیش از 15 شیئ از آنتیک های گران قیمت!

دسته بندی محصولات:

وسایل کاربردی آنتیک دکوراتیو و تزئینی آنتیک
لوازم شخصی آنتیک لوازم صوتی و تصویری آنتیک
ابزارآلات قدیمی کلکسیونی و یادبود آنتیک

 

 

من متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ هستم و بیش از 5 سال سابقه کاری تخصصی دارم، اینجا بهترین مقالات را در مورد آنتیک و عتیقه در اختیار شما قرار میدیم و هدف ما بهینه سازی سایت و ایجاد یک منبع قدرتمند برای جذب ترافیک هدفمند است.

دیدگاهتان را بنویسید